vremeplov

Može li postati moderni klasik? Toyota RAV4, prvi kompaktni SUV slavi svoj trideseti rođendan

Davne 1994. Toyota je postala jedan od pionira SUV vozila, kada je predstavila svoj revolucionarni model – RAV4

Toyota RAV-4

 Toyota

To su bile godine kada je malo koja automobilistička tvrtka razmišljala o SUV segmentu vozila. Primjerice, Volkswagen se držao Pola, Golfa i Passata ‘ko‘ pijan plota‘, Ford Fieste, Escorta i Sierre, Opel Corse, Astre i Vectre, pa i Toyota Starleta, Corolle i Carine. A tko bi im i zamjerio. To su tada bila vozila koja su bila najtraženija od kupaca.

image

Toyota RAV Four Concept 1989.

Toyota

Hrabar potez od Japanaca uslijedio je u proljeće 1994., kada je Toyota na Ženevskom sajmu automobila predstavila serijski kompaktni SUV, prema osnoniim linijama konceptne Toyote RAV Four iz 1989. godine.

image

Toyota RAV-4

Toyota

Tada još nitko nije znao što je to SUV, izraz koji danas možemo koristiti za većinu vozila na cesti. ‘Sport Utility Vehicle‘ ili vozilo s pogonom na sve kotače i monokok karoserijom. Njegovo ime, RAV4, predstavlja kraticu za "Recreational Active Vehicle with 4-wheel drive" ili "Rubust Accurate Vehicle with 4-wheel drive", iako ne dolazi svaki RAV4 s pogonom na sva četiri kotača.

image

Toyota RAV4

Toyota

No, bilo kako bilo, RAV4 je odmah pri dolasku na prometnice primio dobre kritike i od medija i od kupaca. Svima se svidjelo kako se u tom SUV vozilu sjedi povišeno, što pridonosi preglednosti i osjećaju sigurnosti.

Također, Toyota je vješto spojila dobre terenske sposobnosti s agilnim i ugodnim voznim svojstvima na cesti, što RAV4 razlikuje od klasičnih terenskih vozila. Još jedan bitan plus. Prve ideje za RAV-icu pamtimo još iz 1989. na salonu u Tokiju. Konceptno vozilo RAV-FOUR pokazalo je Toyotin interes za razvoj kompaktnog modela s pogonom na sva četiri kotača. Ideja je 1991. dobila zeleno svjetlo i razvoj modela je mogao početi.

image

Toyota RAV-4

Toyota

Prva generacija proizvodila se između 1994. i 2000. godine. Straga postavljeni rezervni kotač ukazivao je na terensku sposobnost modela, no vozilo je također bilo prikladno za urbane sredine.

Prvi RAV4 bio je kompaktni model s troja vrata i duljine od samo 3,69 metara. Pokretao ga je poprečno postavljeni 2,0-litreni benzinski motor sa 129 KS i imao je stalni pogon na sve kotače. Inovacije su uključivale laganu monokok karoseriju i neovisan stražnji ovjes. Dvije godine od predstavljanja ponuda je proširena na model s pet vrata.

image

Toyota RAV-4

Toyota

Druga generacija pojavila se 2000. godine i trajala je šest godina. Nova platforma i poboljšani ovjes podigli su upravljivost na asfaltu i izvan njega na novi nivo. Kabina je počašćena boljom ergonomijom i kvalitetnijim materijalima, a modeli s troja i petora vrata nešto su narasli.

image

Toyota RAV-4

Toyota

Bila su dostupna dva motora, 1,8 litreni sa 123 KS i snažniji dvolitreni benzinac sa 150 KS. Pogon na sve kotače imao je središnji diferencijal s ograničenim proklizavanjem, dok je Torsen diferencijal na stražnjoj osovini također bio dostupan. Godine 2001. RAV4 je također prvi put ponuđen s dizelskim motorom: 2,0-litreni D-4D imao je snagu od 116 KS.

Treća generacija pojavila se 2006. godine i trajala je također šest godina. Model je tada bio dostupan samo s izvedbom s pet vrata i narastao je u duljinu za impresivnih 19 cm. Na tržištu SAD-a i nekim drugim tržištima mogla se naručiti i verzija s dužim međuosovinskim razmakom.

image

Toyota RAV-4

Toyota

Što se tiče tehnologije, novi sustav pogona na sve kotače debitirao je s elektronički kontroliranom spojkom koja radi automatski ovisno o brzini vozila, položaju papučice gasa, kutu upravljanja i G-silama. Izbor motora također je proširen i uključivao je četiri benzinska motora obujma od 2,0 do 3,5 litara te novi dizel od 2,2 litre.

Četvrta generacija egzistirala je od 2013. do 2018. godine. Model je ponovno narastao u duljinu, sada za 23 cm, što je rezultiralo povećanjem obujma prtljažnika za čak 47 posto. Novi ovjes poboljšao je udobnost vožnje i istovremeno osigurao aktivnije karakteristike vožnje bez ugrožavanja stabilnosti.

image

Toyota RAV-4

Toyota

Sustav pogona na sve kotače koristi prednosti novog inteligentnog sustava dinamičke kontrole okretnog momenta. Pogonske opcije u početku su uključivale 2,0 i 2,5 litrene benzinske motore, kao i 2,0 i 2,2 litrene dizelske motore, prije nego što će 2016. po prvi put biti predstavljena puna hibridna verzija.

I na kraju stižemo do pete generacije koja je aktualna i danas, prvi put predstavljena u Europi 2019. godine. Upravo u posljednjoj generaciji RAV4 je ponosno okrenuo brojku od 10 milijuna na brojčaniku prodanih jedinica. Aktualni RAV4 prvi je SUV temeljen na platformi Toyota New Global Architecture, koja se odlikuje niskim težištem, malom težinom i stabilnom šasijom za iznimnu upravljivost i stabilnost.

image

Toyota RAV4

Toyota

Ova generacija kod nas nudi isključivo kao hibrid, u kombinaciji s novim 2,5-litrenim Dynamic Force hibridnim motorom. Godine 2020. pojavila se i prva plug-in hibridna varijanta s dosegom od 75 km. RAV4 je postao pravi bestseler na mnogim tržištima svijeta, a 30 godina postojanja zaokružuje ovu lijepu uspješnu priču.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
12. studeni 2024 22:02