Pri spominjanju legendarnih talijanskih automobila, većina auto entuzijasta pomislit će na Ferrari, Lamborghini ili Alfa Romeo, ali iz Italije je stiglo mnogo više od toga.
Fiat kao najveći proizvođač u susjednoj nam zemlji kroz povijest je predstavio niz malih automobila koji su motorizirali više od pola Europe, a svaki od njih ima svoju priču i emociju.
Skoro svaka generacija ima po jedan Fiat uz koji je odrasla, a to su različiti modeli poput 500, 600, „Peglice“, Pande, Una, Punta...
Upravo ove godine legendarni Fiat Panda slavi 40. godišnjicu od početka proizvodnje. Riječ je o zaista posebnom automobilu koji su dizajnirali jedni od najpoznatijih svjetskih dizajnera Giorgetto Giugiaro i Aldo Mantovani. Mnogi će pomisliti da je njihov zadatak relativno lagan, ali to nikako nije bio.
Naime, Fiat je zahtijevao iznimno jednostavan automobil. Koliko god je lagano dodavati različite elemente na određeni dizajn, toliko je i teško uklanjati svaku malu stavku koja nije esencijalna. Panda je morala biti vrlo jednostavna za proizvesti u velikim brojkama, jednostavna za korištenja, a i veoma prilagodljiva za bilo koju svrhu.
"Panda je poput jeansa, tog nepretencioznog, jednostavnog i praktičnog odjevnog predmeta. Usto, u njen sam dizajn ugradio i nešto iz vojničkog svijeta, a tu mislim na helikopter, dakle nešto racionalno, lako i optimizirano za svaku specifičnu potrebu" - izjavio je veliki Giorgetto Giugiaro za La Stampu 1980. godine nakon premijere.
Unutarnji dizajn je bio remek djelo jednostavnosti, iskoristivost i praktičnost u brojnim detaljima, uključujući podesiv naslon stražnjeg sjedala u sedam položaja koje se potpunim spuštanjem moglo preklopiti u privremeni krevet.
Prva generacija je imala presvlake koje su se mogle svlačiti sa sjedala i oprati, a tkaninom su bili presvučeni i kokpit te stanice vrata dok su sva stakla bila potpuno ravna kako bi bila što jeftinija.
Glavna namjena Pande bila je za prijevoz ljudi po gradu pa je morala biti kratka i uska, ali dovoljno prostrana da se u njoj ugodno vozi barem četiri osobe.
S obzirom na malena parkirna mjesta diljem Italije, plastični branici bili su vrlo korisni, a uski stupovi i velika stakla omogućavala su dobru preglednost. Rupe i makadam također joj nisu bili strani pojam jer je Panda bila dovoljno udaljena od tla i imala je relativno tvrdi ovjes.
No ako je netko poželio na malo ekstremniju avanturu, Fiat mu je to i omogućio s Pandom 4x4. U već poznatu karoseriju ugrađivan je pogon i mjenjač Steyr Pucha koji je već bio dovoljno provjeren i pouzdan.
Nudile su se još brojne verzije Pande, poput one kabrio ili Stola Destriero za plažu, samo kako bi Fiat omogućio automobil svima za svaku priliku. Tu valja spomenuti i niz posebnih izvedbi koji su slavili Italiju na sve načine - od modela Caffe koji je slavio talijanski stil života, modela Sergio Tacchini i 4x4 Sisley koji su slavili talijansku modu, ili modela "Italia 90" u čast svjetskog prvenstva u nogometu 1990. godine s čuvenim ratkapama u obliku nogometne lopte "bubamare".
U ponudi su kroz godine bile brojne vrste motorizacije. Od zračno-hlađenog dvocilindraša iz Fiata 126, preko 0,9-litrenog četverocilindraša iz 127-ice pa sve do različitih dizelskih varijanti.
Ne manje važno, od 1990. do 1998. godine u ponudi je bila Panda Elettra, potpuno električni model s dva sjedala ( jer su straga bile smještene baterije) snage 14 kW (od 1992. 17,7 kW), no masa od 1150 kg (pola tone više od standardnog modela) i posredno loše performanse te cijena od 25 milijuna lira (25.000 DEM) su dotukli komercijalni uspjeh.
Obična Panda 750 Young stajala je tri puta manje.
Prva generacija proizvodila se čak 23 godine, odnosno od 1980. do 2003. godine te se s 4,5 milijuna proizvedenih primjeraka smatra jednim od najdugovječnijih mališana u povijesti automobilizma.
Nije tajna da je jedan od najvećih fanova Pande bio i čuveni vlasnik Fiata Gianni Agnelli kojim se vozio cestama skijališta St. Moritza u Švicarskoj do kojeg bi stigao helikopterom.
Iako automobil ispod poklopca skriva 1,1-litreni motor od 53 KS, uz pogon na sve kotače, zabava je bila zagarantirana. Automobil je nedavno obnovio njegovo unuk, kontroverzni Lapo Elkann u svojoj radionici Garage Italia Customs.
Slobodno se može reći da su i druga i treća generacija ozbiljno nastavile tradiciju jer su već 17 godina pojam jednostavnosti, pouzdanosti i sposobnosti po vrlo niskim cijenama.
Osim što je Panda još uvijek jedan od najjeftinijih automobila s pogonom na sve kotače, skoro svaku godinu oduševljava nas s nekom potpuno drugačijom verzijom. Bilo je tu od sportskih i terenskih verzija pa do onih s pogonom na vodik ili za Dakar Rally.
Dokaz da i nova Panda ima još uvijek veliku ulogu u motorizaciji svijeta su prodajne brojke, odnosno prodano je skoro četiri milijuna primjeraka novijih generacija.
Stoga jedno je jasno, Panda će uvijek biti pojam robusnosti, dugovječnosti i pouzdanosti, ali jednako tako bit će automobil na kojega će se skoro svi sretno prisjećati.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....