Datum 23. rujna 1982. bio je vrlo važan za Citroën - uvečer toga dana masa znatiželjnika i gostiju Citroëna okupila se kod Eiffelovog tornja na prostoru Champ de Marsa u Parizu. Oči svih prisutnih bile su usmjerene prema prvom katu najpoznatijeg simbola grada gdje je bila postavljena golema drvena kutija s natpisom "Voilà la nouvelle Citroen" (ovo je novi Citroën).
U atraktivnom zvučno-svjetlosnom spektaklu kutija je spuštena na tlo, a iz nje je izašao novi limuzinski model koji je usmjerio marku na pravac koji Citroën i danas njeguje.
Podsjetimo, i sam osnivač marke André Citroën je 1925. koristio Eiffelov toranj za promociju marke, postavivši na njega prepoznatljiv znak marke.
Ovaj put je predstavljen Citroën BX, jedan od najzapamćenijih modela marke iz 1980-ih., kad je prije 40 godina započeo svoju nevjerojatnu karijeru.
Bila je riječ o obiteljskom automobilu koji je karakterizirao upečatljiv dizajn s potpisom Bertonea, koji je bio proizveden u više od 2,3 milijuna primjerka i koji je pridonio Citroënovom velikom rastu u segmentu više srednje klase.
Da bismo razumjelo što je BX značio za Citroen potrebno je objasniti situaciju u kojoj se u to vrijeme marka nalazila. Od sredine 70-ih, naime, prolazila je kroz delikatan trenutak: skupi i neuspješni projekti poput Citroëna SM, doveli su proizvođača u tešku ekonomsku situaciju, što je 1976. dovelo do spajanja s Peugeotom i nastanka PSA Grupe.
Za Citroen je 2CV bila već davno ispričana priča, DS više nije bio u fokusu popularnosti, a bila je hitno potrebna i zamjena za model GS koji je godinama bio jedan od popularnijih modela u segmentu.
U usporedbi s njim, tada premijerno predstavljeni model BX temeljio se na najmodernijim tehničkim rješenjima kako bi se osigurala udobnost, dinamičnost i ekonomičnost korištenja, a i izgled je za to vrijeme bio više nego aktualan i upečatljiv.
Razvoj Citroëna BX započeo je 1978. projektom ‘XB‘, a završen je bio u studenom 1979. godine.
Glavni ciljevi kod stvaranja budućeg modela bili su osigurati da bude prepoznat kao moderan i nekonvencionalan automobil s naglaskom na inovacije.
Kao i svi vrhunski Citroëni i BX je, dakako, bio opremljen hidropneumatskim sustavom ovjesa kako bi osigurao vrhunsku udobnost i besprijekorno prianjanje na cesti, a karoserijski, očekivano, nije bio tipična trovolumenska limuzina već svojevrsni "hatchback" s petim stražnjim vratima.
Za razvoj je bio zadužen tehnički centar u Vélizyju, čiji su se inženjeri snažno oslonili na CAD (računalno potpomognut dizajn) kako bi ubrzali konvergenciju dizajna i optimizirali performanse. Zahvaljujući tome, BX je postigao sjajan koeficijent otpora zraka od 0,34.
Osim toga, BX je bio inovativan model i zbog korištenja kompozitnih materijala za dijelove kao što su odbojnik, vrata prtljažnika, poklopac motora i bočne ploče, za težinu od samo 885 kg.
Citroën je za dizajn za pomoć potražio poznatu talijansku dizajnersku kuću Bertone, a njihov je dizajner, čuveni Marcello Gandini, predložio originalnu formu - robusnu, ali bez ekscentričnih linija.
Kabina je također bila vrlo originalna s klasterom instrumenata inspiriranim onima u modelu CX, s elementima poput "satelitskih kontrola" s obje strane upravljača te tahometra s pozadinskim osvjetljenjem.
Kao prvo vozilo PSA ere, BX je koristio zajedničke pogonske benzince obujma 1.4 snage 62 i 72 KS te 1.6 od 90 KS. Rezultat je bio automobil s iznenađujućim dinamičnim karakteristikama.
Citroën BX proizvodio se 12 godina, od 1982. do 1994. i u tom je vremenu dobio nekoliko unaprjeđenja. Tako je 1985. u ponudu dodana karavanska verzija Evasion, a stigli su i dizelski motor, automatski mjenjač, pogon na sve kotače, ABS, katalizator...
Što se tiče opreme, BX je imao klima uređaj, digitalne instrumente, baršunaste presvlake, aluminijske naplatke, digitalni sat, putno računalo što ga je činilo pravom luksuznom krstaricom. Čak je proizvedeno i 200 jedinica homologacijske cestovne verzije trkaćeg automobila BX4 TC za reli natjecanja u Grupi B, s turbo motorom od 2,2-litre i 200 KS, koji je mogao doseći 220 km/h.
Na koncu, Citroen BX je svojim širokim spektrom kvaliteta, modernoj estetici i atraktivnom tehničkim značajkama vrlo je brzo osvojio kupce, njih točno 2.337.016, prije nego li je u lipnju 1994. godine posljednji primjerak izašao iz pogona u francuskom Rennesu (proizvodio se i u španjolskom Vigu).
Model BX je zasigurno pridonio oživljavanju marke Citroën 1980-ih, a njegovu priču je u drugoj polovici 1990-ih su nastavili modeli Xantia.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....