Koja vam je prva pomisao kad netko spomene pogon na sve kotače? Naravno, Audijev quattro pogon. Upravo ove godine proizvođač iz Ingolstadta slavi 40. godišnjicu od predstavljanja Audija Quattra koji nije samo promijenio ugled tvrtke, nego je i naglavačke okrenuo cijeli svijet automobilizma i reli utrka.
Pogon na sve kotače bila je velika želja i ideja još samom osnivaču Audija Augustu Horchu, ali se priča o quattru počela razvijati tek 1977. godine. Jorg Bensinger, Audijev inženjer zadužen za šasije, testirao je Volkswagenovo vojno vozilo Iltis diljem Finske.
Prilikom testiranja, počeo ga je oduševljavati pogon na četiri kotača, ali je ugledao i širu sliku; kako bi bilo primijeniti takav pogon u klasičnoj Audijevoj limuzini.
Ideja je iste godine predstavljena tadašnjem tehničkom direktoru Audija Ferdinandu Piechu, a samo sedam mjeseci nakon toga započeo je razvoj tzv. Projekta A1.
Premda je prvi osobni automobil s pionirskim konceptom 4x4 pogona bio britanski Jensen FF iz 1966. godine, Bensinger je bio uvjeren kako je Audi u tom trenutku bio na pragu omasovljavanja pogona na sve kotače u osobnim automobilima.
Kombiniranjem dijelova Volkswagena i Audija, napravljen je prototip modela Quattro pod imenom EA 262 i odmah je poslan na dva potpuno različita testiranja.
Prvo testiranje bilo je na prijevoju Turracher Hohe u austrijskim Alpama, koja je inače jedna od najviših i najstrmijih cesta u Europi, a promatrale su se vozne karakteristike po snijegu. Naime, za drugo testiranje je „poslužila“ supruga Volkswagenovog direktora razvoja koja je prototipom otišla u šoping u Beč.
Vrativši se, prigovorila je kako je automobil jako teško parkirati, a to je inženjerima bio pokazatelj da je potrebno dodati središnji diferencijal.
Konačno, 1980. godine predstavljena je serijska verzija Audija Quattra na salonu automobila u Ženevi te je upravo to novi početak njemačke marke.
Foto: Audi
Quattro je baziran na modelu 80, a ispod poklopca motora sakrivao se 2,1-litreni 'turbak' s pet cilindara i točno 200 konjskih snaga. S obzirom na relativno malu masu i pogon na sve kotače, do 100 km/h dolazio je ispod 7,4 sekunde, a mogao je postići maksimalnu brzinu 220 km/h.
Takve vozne karakteristike stvorile su 'probleme' čitavoj konkurenciji, a na cesti je pobjeđivao i poneke superautomobile.
No pravi potencijal ovoga automobila pokazan je tek kasnije te godine kad je UR Quattro imao prvi nastup na reliju Algarve. Iako se nije službeno natjecao nego je služio samo kao prateće vozilo, Quattro je završio skoro pola sata prije pobjedničkog automobila, a već na prvom službenom reliju 1981. godine samo je potvrdio svoj potencijal ostavivši protivnike u prašini.
Naredne tri godine, Audi je vladao relijem s legendarnim vozačima poput Waltera Röhrla i Hannu Mikkole, a legendarna je postala i relijašica Michele Mouton, koja je s Quattrom ujedno postala i prva žena u povijesti koja je pobijedila u reli utrci.
U to vrijeme pojavila se i famozna Grupa B koja je svim proizvođačima omogućila maksimalno eksperimentiranje u razvoju novih sportskih automobila pa je Quattro postao pomalo ugrožen. No Audi je imao odličnu bazu za napredak pa je stvorena ikona tog relija – Sport quattro S1.
Klasičnom Quattru smanjen je međuosovinski razmak, a dobio je i 20-ventilski motor koji je razvijao preko 500 konjskih snaga pa je uspjeh bio zajamčen.
Šlag na torti sportske karijere Audija Quattra bila je američka brdska utrka Pikes Peak gdje je Michele Mouton pobijedila 1985. godine, a dvije godine kasnije Walter Röhrl je srušio sve rekorde.
U idućih 11 godina sve do 1991. Audi Quattro (Typ 85) je bio stalno unaprijeđivan s mnogo prvotnog modela, ali je od tada pogon na sve kotače postao dijelom skoro svakoga Audijevog modela.
Kultni Quattro pogon prvo s raspodjelom 50:50, u svojoj drugoj generaciji, predstavljenoj 1987. po prvi put je omogućio raspodjelu u varijabilnim omjerima, odnosno do najviše 75 posto momenta na prednju ili stražnju osovinu.
Sav taj sportski uspjeh odrazio se i na imidžu Audija jer kako kaže engleska poslovica „What wins on Sunday, it sells on Monday“.
Quattro koji je postao jaki brand za sebe, do danas se neraskidivo veže uz Audi kojem je osigurao globalnu prepoznatljivost i koji je marku iz Ingolstadta doveo u sam vrh autoinustrije kao premium proizvođača.
Zanimljivo, u Njemačkoj je gotovo polovina Audija prodanih od 1980. godine imalo pogon na sve kotače, a isti su postali vrlo poželjni u cijelome svijetu. Tko bi rekao da će se takva prekretnica dogoditi samo zbog nekoliko testnih vožnji u jednom vojnom vozilu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....