Godina 1991. na ovim će prostorima zauvijek ostati upisana krvavim slovima kao početak rata za nezavisnost nakon raspada Jugoslavije, no i globalno je ta godina označila početak ogromnih društvenih promjena - uz Jugoslaviju raspao se i Istočni blok, obavljen je prvi telefonski razgovor mobitelom, uređajem bez kojeg pojedinac ne može funkcionirati u modernom društvu, a objavljena je i prva web stranica što je označilo početak ozbiljnog javnog korištenja interneta. A u Sloveniji, u kojoj je rat trajao tek deset dana, usprkos političkoj nestabilnosti osnovana je mala kompanija koja će ubrzo postati najznačajniji proizvođač trkaćih ispušnih sustava na svijetu.
Foto: Akrapovič, Profimedia
Možda Akrapovič globalno nije promijenio svijet kao što su to učinili GSM i www, ali zato je promijenio poimanje ispušnog sustav od obične, savijene cijevi do vrhunskog, sofisticiranog proizvoda koji osim vrlo privlačnog izgleda i zvuka donosi i značajno poboljšanje performansi. I to kako kroz ujednačeniji rad i veću snagu motora tako i kroz ukupno smanjenje mase i bolji balans motocikla.
Igor Akrapovič, vlasnik i osnivač danas u svijetu renomiranog slovenskog proizvođača ispušnih sustava, rođen je 6. veljače 1959. u Ljubljani. Nakon završetka srednje elektrotehničke škole u Ljubljani zaposlio se tvrtki za proizvodnju mehaničkih sustava za ruževe za usne, vatrogasnih kaciga i drugih predmeta od brizgane plastike PAB Akrapović hrvatskom Buzetu, koju je osnovao i vodio njegov otac Ivan Akrapović, talentirani strojarski inženjer i inovator te bivši pilot (u Drugom svjetskom ratu služio je u Luftwaffeu) rodom iz Zenice.
No, Igor već u mladim danima kao strastveni natjecatelj na motociklističkim utrkama u bivšoj Jugoslaviji, otkriva koristi kvalitetnog ispušnog sustava. Tad tek samouki tjuner motocikla prepoznao je, nakon svih mogućih poboljšanja samog motora, koliki potencijal leži u samom ispuhu te koliko mu bolji auspuh donosi prednosti na trkaćoj stazi, naročito u postizanju veće brzine na ravnim dijelovima i 1991. počeo izrađivati vlastite ispušne sustave pod znakom škorpiona. Samo dvije godine kasnije njemački tim Kawasakija testirao je njegov auspuh i već sljedeće godine ga koristio u Pro Superbike prvenstvu.
Nedugo nakon Kawasakija sve japanske Superbike momčadi prelaze na slovenske auspuhe, a u kolovozu 1997. Akira Yanagawa u Zeltwegu donosi Akrapoviču i prvu pobjedu u nekoj utrci Svjetskog Superbike prvenstva. Te godine, tvrtka mijenja ime iz Skorpion u Akrapovič, a već 2000. s Hondom postaju svjetski prvaci u Superbikeu, 2001. s Kawasakijem u Supersportu, 2002. s KTM-om slave na utrci Paris-Dakar, a sa Suzukijem na Isle of MAN TT-u...
Bilo je, dakako, tek pitanje vremena kad će se Akrapovič uz motocikle pozabaviti i automobilima. Tog se napokon dohvatio 2004., kad potpisuju ugovor za prvu auto ugradnju i to s ni manje ni više no Porscheom, za čiji su 911 GT2 radili unikatni ispušni sustav u potpunosti izrađen od titana. Iste godine prvi put izrađuju trkaći ispušni sustav za bolid Formule 1, a od 2010. i za Audijev prototip koji vozi 24 sata Le Mansa.
Akrapovič je od samih početaka bio u vrhu upravo u tehnologiji lijevanja titanija, koji je izrazito zahtjevan materijali i rijetko tko zna raditi s njim. Njegova tvrtka zapravo je i jedina na svijetu koja ima svoju vlastitu ljevaonicu titanija, što joj omogućuje kontrolu kvalitete od samog početka te kompleksnost proizvodnje koju drugi teško mogu kopirati. Uz to, sve rade posve sami, od konstrukcije i dizajna do izrade cijevi i varenja, ključnog za kvalitetu konačnog proizvoda. Akrapovič je od ispušnog sustava doista napravio umjetnost. I to čak i doslovno - njegovi auspusi su, naime, dosad dobili već četiri prestižne Red Dot nagrade za industrijski dizajn.
Ukratko Zbog brzog i divljeg voženja motocikala Igor je u srednjoj školi dobio nadimak Fanatik, a prezime mu je izvedeno od turcizma akrap, odnosno turske riječi akrep (škorpion). Akrapovič je sa Renault Sportom započeo suradnju sa Clio R.S. Akrapovič Edition prije četiri godine, a danas Renault i na našem tržištu u odlaznoj seriji nudi Mégane R.S. 275 Cup s Akrapovičevim auspuhom. Osim što posjeduje vlastitu ljevaonicu titanija, pored razvojnog centra u Ivančnoj Gorici, Akrapovič je uložio i u veliki proizvodni pogon u Črnomelju čime je proizvodnja utrostručena -------- 1991. Igor Akrapovič osniva kompaniju na temelju bogatog osobnog tjunerskog i natjecateljskog iskustva iz 250 GP, Superbike i motokros prvenstava 1997. Jašući Kawasaki ZX-7RR Japanac Akiro Yanagawa donosi Akrapovičevom ispuhu prvu pobjedu u Svjetskom Superbike prvenstvu 1999. Akrapovič iz male radione seli u znatno veći, moderniji pogon - bivšu tvornicu Agrostroj u mjestu Ivančna Gorica nedaleko Ljubljane 2000. Američki trkač Colin Edwards donosi Akrapoviču prvu ukupnu pobjedu u Svjetskom Superbike prvenstvu na Hondi VTR1000 SP1 2002. Postavši službeni dobavljač za tvorničke timove Honde, Kawasakija i Aprilije slovenska tvrtka na velika vrata ulazi i u Moto GP prvenstvo 2003. Kompanija prvi put izrađuje trkaći ispušni sustav za neki bolid Formule 1, a godinu kasnije postaje i službeni dobavljač momčadi BAR Honda 2007. Tvrtka Akrapović preoblikovana je u dioničko društvo, a predstavljen je i njezin novi logotip s imenom tvrtke i stiliziranim škorpionom 2008. Porsche 997 GT3 RSR momčadi Manthey-Racing Akrapoviču donosi i prvu pobjedu na 24-satnoj utrci izdržljivosti na Nürburgringu 2009. Tvrtka radi veliki tehnološki iskorak otvorivši svoju vlastitu, state-of-the-art ljevaonicu titanija za izradu vrhunskih ispušnih sustava 2010. Akrapović otvara svoju prvu podružnicu - Akrapovic America LLC u mjestu Irvine u Kaliforniji (u međuvremenu su preselili u Costa Mesu) 2012. Nakon dvije pobjedu u Le Mansu, Audi Sport potvrđuje Akrapoviču status službenog partnera u FIA-inom Svjetskom prvenstvu utrka izdržljivosti 2015. Osvajanjem Moto GP titule na Yamaha YZR-M1 Jorge Lorenzo upisuje za Akrapoviča jubilarni, stoti naslov u svjetskim moto prvenstvima |
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....