Obično prođe i nekoliko mjeseci od pojavljivanja nekog modela u prodajnim salonima prije nego ga se tuning majstori dočepaju i ples brojeva vezanih u snagu i performanse krene put stratosfere.
U slučaju nove Supre stvari su ipak bile malo drugačije. Šefovi Toyote, svjesni koliko je industrija tuninga doprinijela slavi prethodnog izdanja izdali su neuobičajeni nalog i prije nego je nova Supra predstavljena javnosti, nekoliko primjeraka završilo je u specijaliziranim garažama.
Jedna od predserijskih Supri završila je u radionici Fat Five Racing koja je sasvim slučajno u vlasništvu drift majstora Daigo Saite. Japanac u potrazi za starom slavom za pripremu Supre potražio je pomoć Prodrivea, a prvi potez bilo je „čupanje“ motora. U nekim drugim vremenima bio bi to razloga za proteste, prekid suradnje ili sudsku parnicu, ali Toyota je ostala nijema. Razlog? Motor koji je Saito izbacio iz Supre proizvod je BMW-a, a na njegovo mjesto ubacio je neuništivi JDM motor iz prethodne generacije Supre.
Bio je to samo vjetar u leđa svima koji su suradnju Toyote s BMW-om na oživljavanju kultnog automobila iz 90-ih doživjeli kao blasfemiju. Supra je postala tema oko koje se lome koplja, ali u vremenima kada se na sjednicama upravnih odbora automobilističkih kompanija uglavnom raspravlja o električnim modelima, autonomnoj vožnji i smanjenju emisija, svaki model koji u središte stavlja užitak u vožnji zaslužuje pljesak i odobravanje. Istina, suradnja s Bavarcima je dublja nego se to očekivalo.
Grubo rečeno Supra je BMW Z4 koji je dobio tvrdi krov i oznake Toyote jer nije samo u pitanju, motor, mjenjač i platforma. Od zvučnog signala koji upozorava na neki zaboravljeni detalja, preko upravljača pa sve do ključa, umjesto plavobijelog propelera ponijelo je Toyotine elipse. No, ako niste fundamentalist i stvari uzimate zdravo za gotovo, pa i činjenicu da bez suradnje s Bavarcima nove Supre ne bi ni bilo, tada možete uživati u toliko dobrih stvari koje pruža nova Toyotina sportiva. Kompletan hardware je Njemački, ali krije se ispod originalne karoserije koja kao da potječe iz manga stripa.
Iz svakog pregiba izbija japansko poimanje nabrijanog automobila. Dugački prednji poklopac zavarava jer Supra je jednako duga kao i Porsche 718 Cayman, a i međuosovinski razmak im je gotovo identičan. Kompaktne dimenzije i široki traga kotača, na kojim su Toyotini inženjeri inzistirali od samog početka suradnje, ključna je za vozne osobine Supre koje će oduševiti sve koji za upravljačem traže užitak.
Brzina kojom se ubacuje u zavoje je zadivljujuća kao i okretnost pri promjeni pravca kretanja, a upravljač je iznimno precizan, vrlo izravan i uzvraća jasnim povratnim informacijama. Turbo benzinski 3.0 motor sa šest cilindara u liniji koji je predstavljao i glavni razlog suradnje s BMW-om, pravi je dragulj. Snaga koju isporučuje na nižim okretajima je impresivna, ali nakon 5500 okretaja dizanje kazaljke ne donosi većih promjena.
Potisak ne opada, ali inzistiranje na okretajima do samog limitatora ne donosi previše koristi. No, to je karakteristika većine modernih turbo benzinaca koji igru prekidaju kada postaje najzanimljivije, kojima nedostaje onog završnog vriska i brutalnosti u gornjem režimu rada. Učinkovitosti automatskog mjenjača s osam stupnjeva teško je pronaći slabe točke. U svakodnevnoj vožnji je uglađen, a kada se krene oštrije i posegne za polugama iza upravljača, spremno prihvaća sve prohtjeve uz zavidnu brzinu i preciznost.
Unutrašnjost pruža dovoljno prostora za dvije osobe, a pozicija za upravljačem je savršena. Pri naglom startu primjetno je lagano podizanje prednjeg dijela, ali to nimalo ne utječe na ponašanje u zavojima. Krutost šasije i nisko težište u kombinaciji s elektronski podesivim amortizerima ne dozvoljavaju iznenađenja. Supra se bez obzira na žestinu ritma vožnje ponaša vrlo neutralno.
Prednji kotači vjerno i uvjerljivo prate zadanu putanju, a stražnja pogonska osovina s elektronskom kontrolom blokade diferencijala dozvolit će lagani pomak stražnjice, ali tek koliko je potrebno za bolje ispaljivanje iz zavoja. Ni neravnine usred zavoja neće izbaciti Supru iz takta što samo dodatno ulijeva povjerenje vozaču.
Među rubnjacima trkaće staze Supra na stol stavlja još jedan jaki adut. Fini balans između okretnosti i stabilnosti koji proizlazi iz zlatnog omjera kratkog međuosovinskog rastojanja i širokog traga kotača. Istodobno ovjes s elektronski kontroliranim amortizerima čini sve kako bi automobil ostao miran i dobro oslonjen na podlogu za što bolji prijenosa snage, a isti zadatak ima i samoblokirajući diferencijal.
Doslovno je potreban samo krug zagrijavanja kako bi iz Rupe na Grobniku izjurili punim gasom rafalno izmjenjujući brzine sve do Zagrebačkog zavoja. Nekoliko krugova na Grobniku dodatno su naglasili krutost šasije Supre, ali reakcije koje su uvijek iskrene i tečne bilo da se radi o ulasku ili izlasku iz zavoja. Na visini zadatka su i kočnice koje žestoko grizu, ali i dozvoljavaju doziranje sile zaustavljanja. Znakove zamora na stazi pokazuju tek nakon serije žestokih krugova, ali pedala ne produžuje hod niti postaje spužvasta.
U Sport programu Supra je primjereno tvrda, nešto manje ako se aktivira Normal što osim ugodnijeg putovanja znači i bolju kontrolu na neravnim cestama. Gotovo sve što se može dodirnuti i vidjeti u unutrašnjosti kabini potječe od BMW-a, zauzvrat kvaliteta materijala i izrade je dobra, dvozonska klima učinkovita, a isto vrijedi i za multimedijalni uređaj opremljen navigacijom. Serijska oprema je bogata. Uključuje led svjetla, aktivni tempomat, 19 inčne naplatke i hrpu sigurnosne opreme, a Sport Premium paket kojim je bio opremljen testni model donio je i kožom presvučena sjedala s električnom regulacijom i grijanjem, head up displej, te ozvučenje s 12 zvučnika, a sve to ima i svoju cijenu.
Ukratko
Supra je serijski opremljena 19 colnim kotačima, a u potrazi za dodatnim gripom na pogonskoj osovini, stražnje gume su neznatno šire (Michelin Pilot Super Sport 255/35 sprijeda, 275/35 straga)
Spojleri, deflektori, profilirani pragovi, kao i stražnji difuzor dodatno naglašavaju sportski duh Supre, a stražnja maglenka i svjetlo za vožnju unatrag kao da je došlo direktno s trkaće staze
Led svjetla su učinkovita i svojim formama uklopljena u osebujan izgled, a prednja se prilagođavaju zavojima i automatski reguliraju dugi snop
Supra nije bučna ni neudobna, pruža solidnu dozu komfora i spremno prihvaća lagano krstarenje, no, aktiviranjem sportskog programa vožnje sve postaje oštrije i diže na razinu kojoj je teško odoljeti
Između prtljažnika i putničkog prostora nema pregrade što u pojedinim situacijama može biti i praktično, ali i zahtjeva oprez u slaganju prtljage
Turbo benzinski motor sa šest cilindara radi poput švicarskog sata. 500 Nm momenta koju izbacuje u širokom luku (od 1600 do 4500 okretaja) djeluje impresivno, ali nedostaje mu završnica
Bogata oprema pruža sigurnost i komfor i Supra je itekako upotrebljiva na cesti automobil, ali u isto vrijeme učinkovita i zabavna na stazi
Na Grobniku među rubnjacima staze resetirali smo misli, zaboravili na predrasude i uživali u vrhunskim performansama i voznim osobinama pete generacije Supre koja ne „puca“ poput prethodnika na Porsche 911, meta je tak malo niža i zove se 718 Cayman
TEHNIČKI PODACI
MOTOR
Vrsta turbo benzinski
Cilindri/ventili 6/24
Obujam 2998 ccm
Snaga 250 kW/340 KS od 5000 do 6500/min
Moment 500 Nm od 1600 do 4500/min
PODVOZJE
Pogon na stražnje kotače
Mjenjač automatski, 8 stupnjeva
Ovjes sprijeda poprečna ramena,
straga višestruke spone
Kočnice samoventilirajući diskovi
sprijeda 348 mm, straga 345 mm
Gume sprijeda 255/35 R19,
straga 275/35 R19 Michelin Pilot SS
KAROSERIJA
Dimenzije 438 x 185 x 129 cm
Osovinski razmak 247 cm
Prtljažnik 290 litara
Spremnik goriva 52 litre
Težina 1570 kg
Nosivost 245 kg
PERFORMANSE
Najveća brzina 250 km/h
0-100 km/h 4,3 sekunde
Potrošnja 8,2 l/100 km
Ispuh CO2 170 g/km
BRZINA I REŽIM RADA
Najveća brzina 252 km/h
Okretaji pri 130 km/h 2100
UBRZANJE
0-60 km/h 2,4 sekunde
0-100 km/h 4,6 sekundi
0-130 km/h 7,1 sekunda
0-150 km/h 8,9 sekundi
ELASTIČNOST
70-100 km/h 2,1 sekunda
70-140 km/h 6,2 sekunde
KOČENJE
100-0 km/h 33,7 metara
POTROŠNJA
Otvorena cesta 7,8 l/100 km
Autocesta 7,5 l/100 km
Grad 9,9 l/100 km
Prosječno 8,4 l/100 km
OSTALE VRIJEDNOSTI
Okretaji upravljača 2
Krug okretanja 11,3 metra
EuroNCAP nije proveden
Proizvodnja Graz (Austrija)
CIJENE I TROŠKOVI
Osnovni model 590.000 kn
Testni model 610.000 kn
Testni s doplatama 614.900 kn
Godišnji porez 1500 kn
Jamstvo (opće) 5 god./bez ograničenja km
OPREMA
Sport Premium
Aluminijski naplaci (19 cola) • automatska dvozonska klima • automatska parkirna kočnica • središnji zaslon osjetljiv na dodir 8,8 inča + navigacija • multimedijalni sustav, DAB radio + Bluetooth, usb, 12 zvučnik • pokretanje bez ključa • električno podešavanje sjedala s memorijom + grijanje • kromirani detalji • led prednja i stražnja prilagodljiva svjetla • Head up displej u boji • radarski prilagodljivi tempomat • automatska duga svjetla • prilagodljivi ovjes • sustav upozorenja na prepreku (prepoznaje pješake i bicikliste) s automatskim kočenjem • kontrola vozne trake i slijepog kuta + prepoznavanje prometnih znakova • parking senzori sprijeda i straga s funkcijom automatskog kočenja + kamera za vožnju unatrag • kožna sportska sjedala • bežično punjenje mobitela • elektronska blokada stražnjeg diferencijala • senzor za svjetla i brisače • upravljač presvučen kožom s komandama • crvene kočione čeljusti • kromirane ispušne cijevi • kita za krpanje guma…
DOPLATE
Crvena boja Ukupno 4900 kn
S DOPLATAMA 614.900 KN
VRLINE I MANE
PLUS
Vrhunske vozne osobine i zavidne performanse • originalan vanjski izgled • opremljenost i sigurnosni sustavi • pozicija za upravljačem • mjenjač, upravljač, kočnice
MINUS
Nedostatak osobnosti u unutrašnjosti • malene poluge mjenjača iza upravljača • cijena
Suparnici
Alpine (252 KS) nije dostupna
Audi TT RS (400 KS) nije dostupna
BMW M2 (410 KS) 650.952 kn
Jaguar F-Type (340 KS) nije dostupna
Porsche Cayman S (350 KS) 678.034 kn
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....