ljepotica u klasi

Testirali smo Alfa Romeo Tonale 1.5 Edizione Speciale: Cuore sportivo obojeno zeleno

Talijani u C SUV segment ulaze sa stilom i vrhunskom opremom, Tonale osvaja izgledom i na cesti se ponaša kao prva Alfa

Alfa Romeo Tonale 1.5 Speciale

 Darko Tomaš/CROPIX

Giulia, a potom i Stelvio, visoko su podigli letvicu i temeljito obrisali prašinu s tradicionalnih vrijednosti (performanse, stil, vozne osobine…) koje vezujemo uz Alfa Romeo.

No, u Torinu su krenuli drugim smjerom i umjesto umanjene verzije Stelvija dobili smo moderan obiteljski kompaktni SUV koji je ujedno i prvi korak prema električnoj budućnosti. Na određeni način očekivano jer treći model u aktualnoj ponudi Alfe zadužen je za konkretne tržišne brojke.

Tonale, prvi model rođen pod zastavom Stellantisa, nije sportaš kakav bi se očekivao, ali nije ni izgubio DNK koji Alfu kroz povijest dužu od stoljeća čini prepoznatljivom na prvu. To se u prvom redu odnosi na izgled koji najblaže rečeno privlači pažnju.

image

Alfa Romeo Tonale 1.5 Speciale

Darko Tomaš/CROPIX

Usprkos trendovski zadanim formama i krutim standardima, Talijani su još uvijek sposobni kreirati zavodnički automobil. Dovoljno je baciti pogled na rešetku hladnjaka, odnosno scudetto s logotipom koji zadire u poklopac motora, kao i velike otvor u donjem dijelu odbojnika koji podsjećaju na Giuliju i Stelvio, ali i generacije modela koje su prethodile.

Zbog veličine (i cijene), Tonale nije sazdan na platformi Giorgio na kojoj je nastao Stelvio, ali i Maserati Grecale.

Za kompaktni SUV poslužila je baza koja se krije i u temeljima Jeepa Compass, a kako bi kroz zavoje pružio više, pobrinula se ekipa koju predvodi iskusni Domenico Bagnasco, inženjer koji udario pečati brojnim Alfama među kojim je i Giulia GTA. Obimne intervencije na šasiji i ovjesu, primjetne su čim se krene žustrije.

Nema naglašenog poniranja ni pri ekstremnom kočenju, a revidirani McPherson sprijeda i straga jamči neutralno ponašanje. Kao prava Alfa, ni Tonale ne zapada u krizu u ekstremnim manevrima. Naglo oduzimanje gasa u zavoju ne izaziva nestabilnost stražnjeg dijela, a bez obzira na brzinu ulaska u zavoj, podupravljanju nema ni traga. Veliki obol prianjanju za asfalt donose i niskoprofilne 20 colne gume kojima je bio potkovan testni model.

image

Alfa Romeo Tonale

Darko Tomaš/Cropix

Dimenzija koje djeluje efektno, ali negativno utječe na udobnost. Unatoč izdašnom tragu guma, upravljač je bez obzira na izabrani program vožnje uvijek malo prelagan i na to se treba naviknuti, ali zauzvrat je vrlo izravan i uz njega je prilično lako steći osjećaj kontrole.

Blagi hibridni pogon koji je svoje mjesto već pronašao u pojedinim modelima Fiata i Jeepa, može se pohvaliti originalnom shemom. Unatoč radnom naponu od 48 V, djeluje kao klasičan hibrid, premda je učinak električnih konja skroman. Naime 1.5 turbo benzinski motor (131 KS) može računati na podršku elektromotora (20 KS) ugrađenog unutar mjenjača koji istodobno može potpuno autonomno pokretati Tonale.

No, s obzirom na snagu i kapacitet litijske baterije (0,8 kWh) iz koje crpi energiju, vožnja s isključenim termičkim motorom moguća su samo na kratkim dionicama. Odnosno tijekom manevara na parkingu, u prvi startnim metrima ili tijekom vožnju u koloni, ali pod uvjetom da je pritisak na pedalu gasa odmjeren.

Prednosti dvostrukog motora do izražaja dolaze prvenstveno u gradu. Uz već spomenutu odmjerenost prema pedali gasa, benzinac će oživjeti oko 30 km/h, a uz isti tretman Tonale će gotovo 50% gradskih dionica odraditi na električni pogon. Sinergija dva motora je mekana i ponekad graniči sa sporošću.

image

Alfa Romeo Tonale 1.5 Speciale

Darko Tomaš/CROPIX

Unatoč potpori elektromotora, nema očekivane živahnosti. Ponekad nije uopće važno ubrzavate li lagano ili snažno, pogon općenito reagira vrlo sporo, a primjetni su i povremeni kratki trzaji kada mjenjač prebaci u niži stupanj pod malim opterećenjem.

Izvan grada glazba se mijenja i električni konji tek povremeno preuzimaju inicijativu. U programima Normal i Advanced, odziv pogonskog sklopa nije osobito jak. Elektromotor radi ono što može na startu i pri zahtjevima za punim ubrzanjem, odnosno malo, a suradnja s benzinskim motorom, ponekad nije najbolje usklađena. Primjerice, pri dizanju noge s gasa četverocilindraš naglo utihne pa se u zavoje ili na neku blagu nizbrdicu ulazi se bez pomoći kočenja motorom. Rješenje je program Dynamic s kojim motor s Millerovim ciklusom postaje napetiji, a igra s prekrasnim aluminijskim polugama mjenjač na stupu upravljača dobiva smisao.

image

Alfa Romeo Tonale 1.5 Speciale

Darko Tomaš/CROPIX

Automatik koji je nastao u pogonima Magna Steyra ima dvostruku spojku i sedam stupnjeva prijenosa. Prebačaju nisu munjeviti ni u ručnom, ni u automatskom modu, a elektronika će bez obzira na izbor rada, automatski prebaciti u višu čim se motor zavrti na 6000 okretaja. Istodobno u nižu se može spustiti čim kazaljka padne ispod 4000. U vožnji na gas, sve teče glatko, no, viši okretaje ne donose bujicu snage i pretjecanje na magistralnim pravcima ponekad je potrebno pripremiti.

Tonale sa 130 konja predstavlja početak ponude. Isti benzinski motor opremljen turbom varijabilne geometrije donosi više momenta na nižim okretajima i 30 dodatnih konja, što se u konačnici pretvara u bolje performanse, ali i veću potrošnju. Ponudu će uskoro nadopuniti plug-in hibrid s 275 KS, a eventualna Quadrifoglio verzija ovisi o interesu tržišta.

Kao i kod svih hibrida, najgori scenarij za potrošnju je autocesta, poligon na kojem je testni Tonale trošio prosječnih 7,9 l/100 km. U gradu je taj broj pao na 6,4, a na otvorenim magistralnim pravcima na 5,6. U konačnici prosjek test iznosio je 6,6 l/100 km što ne predstavlja rekord, ali naizgled jednostavan hibridni sustav ipak pokazuje svoju učinkovitost, barem u gradu.

image

Alfa Romeo Tonale 1.5 Speciale

Darko Tomaš/CROPIX

Posebno poglavlje su kočnice. Osim što je put zaustavljanja kratak (pri 100 km/h potrebno je 37,6 metara) i lakoća doziranja je iznad prosjeka čak i pri tipičnim gradskim brzinama s punom zaustavljanja. Elektro-hidraulički sustav opremljen Brembo čeljustima, vrlo uspješno balansira između stvarnog kočenja pri kojem pločice grizu diskove i regenerativnog usporavanja elektromotorom.

Pozicija za upravljačem zadovoljit će sve one koji traže vezu s klasičnim automobilima. Dobro dimenzionirana prednja sjedala pružaju ugođaj sa sportskim okusom premda se u najnižoj poziciji sjedi se na 47 cm od tla sa savijenim koljenima. Pronalaženje pravilne pozicije olakšavaju obimne opcije podešavanja (električno u testnom modelu) s tim da je upravljač uvijek ugodno okomit.

Digitalni zaslon instrumenta (12,3") zatvoren unutar sjenila u formi dvogleda, još je jedan tipičan Alfin detalj nadopunjen i retro grafikom, kao jednom od opcija prikaza. Digitalizacija je jedan od aduta i razlog zbog kojih je Tonale kasnio. Moderni multimedijalni sustav koji radi na Android softveru jednostavan je za uporabu i nadopunjen s dovoljno klasičnih komandi, između ostalog i za upravljanje klimom, koja se uz to može regulirati i glasom. Tonale je ujedno i prvi automobil opremljen NFT tehnologijom (Non Fungible Token). Pojednostavljeno rečeno, svi podaci o vozilu i vožnji, posjete radionici… pohranjuju se u digitalni registar putem posebne aplikacije na pametnom telefonu što u budućnosti može biti dodatni plus pri prodaji.

image

Alfa Romeo Tonale 1.5 Speciale

Darko Tomaš/CROPIX

Moderan kokpit odiše kvalitetom, ali i praktičnošću. I dok smo nekada brojali utore i pretince (kojih ne nedostaje), u aktualnim vremenima praktičnost se odražava brojem USB utičnica kojih je ukupno četiri, dvije sprijeda i isto toliko straga, a tu je i platforma za bežično punjenje, pored ručice mjenjača, izdašna kako bi primila i XL pametne telefone. Sliku kompletira set elektroničkih sigurnosnih pomagala; od sustava koji prepoznaje umor vozača, do aktivnog tempomata zahvaljujući kojima Tonale doseže razinu 2 potpomognute vožnje.

1.5

Tehnički podaci

Motor benzinski, 16 ventila, blagi hibrid

Najveća snaga 131 KS/96 kW pri 5750/min

Najveći moment 240 Nm pri 1500/min

Električni motor

Snaga 20 KS/15 kW

Moment 55 Nm

Baterija 0,77 kWh

Pogon prednji

Mjenjač automatski, dvostruka spojka, 7 stupnjeva

Ovjes sprijeda i straga McPherson,

Kočnice sprijeda samoventilirajući diskovi

(305 mm),straga diskovi (278 mm)

Gume 235/40 R20 Bridgestone

Dimenzije 453 x 184 x 158 cm

Osovinski razmak 264 cm

Prtljažnik 500/1550 litara

Spremnik goriva 55 l

Masa 1600 kg

Najveća brzina 195 km/h

Ubrzanje 0-100 km/h 9,9 s

Prosječna potrošnja 5,7 l/100 km

Ispuh CO2 139 g/km

Krug okretanja 12,3

Jamstvo 2 godine bez ograničenja km

EuroNCAP 5 zvjezdica

Cijena 351.900 kuna

S doplatama 365.010 kuna

SERIJSKA OPREMA - Alu naplatci 20” • LED svjetla sprijeda i straga + aktivna prednja svjetla s automatskom kontrolom dugog snopa • parking senzori sprijeda i straga + kamera straga• dvozonska klima s otvorima straga • otključavanje i pokretanje bez ključa • kontrola slijepog kuta, vozne trake, automatsko kočenje, prepoznavanje znakova s regulacijom brzine, prilagodljivi tempomat…• automatski mjenjač polugama na upravljaču • digitalni instrumenti 12,3” • električno otvaranje prtljažnika • zatamnjena stražnja stakla • multimedija (10,3”), navigacija, DAB radio, Android Auto e Apple CarPlay i bežično punjenje mobitela • kožom presvučeni višenamjenski upravljač • senzor za svjetla i brisače • električna parkirna kočnica • Alfa DNA (3 programa vožnje + ESC off) ...

DOPLATE - Kožna sjedala, prednja električno podesiva s grijanjem i ventiliranjem • Ukupno 13.110 kn

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
12. travanj 2024 03:16