Captur, Austral, Espace, Symbioz, Scenic, Megane Conquest, Rafale... Mali, srednji ili veliki? Pet ili sedam sjedala? SUV ili coupe SUV? Benzinski, hibridni ili električni? Tražite li SUV, obratite se Renaultu. Francuski proizvođač, naime, ima rješenje za svačiji ukus.
I novim Rafaleom, kao i nedavno lansiranim Espaceom, upravo se vratio u sve popularniji segment D-SUV, koji je lani činio čak 9 posto tržišta Europske unije. Suparnici se mogu pobrojati na prste jedne ruke (i to ne sve). Tek dvojac Citroen C5 X i Peugeot 408 te osjetno skuplja njemačka trojka – Audi Q5 Sportback, BMW X4 i Mercedes GLC Coupe.
Ime, koje na francuskom znači nalet ili iznenadni udar vjetra (kod nas reful), Rafale dijeli s Dassaultovim dvomotornim višenamjenskim borbenim zrakoplovom, čijih je šest od dvanaest naručenih primjeraka već isporučeno Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu. Oba, međutim, porijeklo vuku još od daleke 1934. godine i Renaultovim šesterocilindrašem s kompresorom pokretanog jednokrilca Caudron C.460, kojim je francuski pilotski as iz Prvog svjetskog rata Maurice Arnoux postavio niz brzinskih letačkih rekorda (455 km/h, 506 km/h...).
Rafale je veliki coupe SUV, a ne obični SUV kao Espace. Od sedmerosjeda je, međutim, samo centimetar kraći (4,71 metar), ali čak tri niži (161 cm) i dva širi (186 cm), uz trag kotača širi čak četiri centimetra (163 cm). Uz to još i gotovo položeni vjetrobran i panoramski stakleni krov koji se prema prtljažniku spušta u stražnje staklo pod kutem od samo 17 stupnjeva. Proporcijama je, dakle, tipični coupe SUV. I najmoderniji je Renault, korak dalje od novog Captura, Symbioza ili električnog Scenica.
U prvom redu zahvaljujući oštrim linijama, ali i detaljima kao što su prednja maska od minijaturnih romobova (zaštitni znak francuske tvrtke), ispod kojih se ovisno o kutu gledanja nazire svijetloplava podloga, ili dva para uspravno postavljenih diodnih svjetala. I izgleda spektakularno, pogotovo u plavoj boji Alpine i s kotačima od 20 cola.
Zapanjujuća je, međutim, sličnost s novim Peugeotom 408 i 3008, što je vjerojatno zasluga Gillesa Vidala, jednog od vodećih dizajnera današnjice, koji je 2020. prešao u Renault nakon gotovo tri desetljeća provedena u Peugeotu.
Unutrašnjost poznajemo još od 2022. i novog, zasad isključivo električnog Meganea E-Tech. U prijevodu, digitalna instrumentna ploča na koju se nadovezuje uspravni središnji zaslon, gotovo četvrtasti upravljač s haptičkim prekidačima, središnji pretinac s ručicom kao iz avioindustrije i – nažalost – ručica mjenjača iza upravljača, koju je u gužvi lako zamijeniti s ručicom brisača.
Totalno zbunjujuće i nepotrebno. Francuzi su, srećom, zadržali red osnovnih prekidača ispod središnjeg zaslona, a za isključivanje zadržavanja voznog traka sad je dovoljno dvaput zaredom pritisnuti specijalnu tipku lijevo od upravljača kojom se aktivira individualni sigurnosni profil. Nema više mukotrpnog kopanja po menijima svaki put kad pokrenete motor. Samim se menijima nije teško kretati, jer su jasno struktirirani i ne pretjerano detaljni.
Kritike zaslužuje tek tvrda, jeftina plastika u donjoj polovici armature, kao da je riječ o Kangoou ili Cliju, a ne luksuznom coupe SUV od gotovo 45.000 eura. Šteta, jer umjetnom kožom i recikliranom tkaninom presvučena sjedala, vrata, upravljač, središnji tunel, pa čak i unutrašnja strana pretinaca, ostavljaju dojam luksuza.
Baš kao i mliječno bijeli panoramski krov bez rolete, koji provjereno štiti i na ljetnoj temperaturi od 36 stupnjeva Celzijevih, ili detalji poput šavova u bojama francuske trobojnice, naslona sjedala sa svjetlećim slovom A (kao Alpine) ili stakala s piktogramima zrakoplova Caudron C.460 iz 1934.
Međuosovinski je razmak u dlaku isti kao i na Espaceu – 2,74 metra. Stoga ne čudi što je Rafale i čudesno prostran. Ne samo sprijeda, nego i straga. I to ne samo za koljena – rekordnih 30 centimetara – nego i oko glava, premda je krov na 161 centimetar od tla niži čitava tri centimetra nego kod Espacea. Odricanja ne traži ni prtljažnik od 532 litre, sasvim dovoljan za prtljagu četiri odrasle osobe, jer je 26 kilograma teška litij-ionska baterija ugrađena ispod prednjih sjedala, pa ne oduzima prostor u prtljažniku, niti spremniku goriva od priličnih 58 litara.
Rafale je puni hibrid, što znači da ga zajedno pokreću 131 KS jak 1,2-litreni turbobenzinac i elektromotor od 69 KS. Ključnu ulogu, međutim, igra mjenjač s tzv. kandžastom spojkom i dva stupnja prijenosa za električni te četiri za benzinski motor, uključujući i prazni hod. Automobil se, naime, uglavnom kreće uz pomoć elektromotora, a samo pod opterećenjem ili kad se posve isprazni baterija priključuje mu se i benzinac. I to uz pomoć drugog elektromotora od 25 KS. Oba energiju za rad crpe iz već spomenute baterije od 1,7 kWh. Toliko o teoriji.
U praksi se uglavnom vozite na struju, praćeni samo tihim zujanjem elektromotora. Pogotovo u gradu, gdje se Rafale osjeća kao kod kuće unatoč karoseriji od 4,71 metra. Tajna je u upravljanju na sva četiri kotača, koje stražnje kotače pri malim brzinama zakreće u smjeru suprotnom od prednjih, pa se francuski coupe SUV polukružno okrene između dva rubnjaka umjesto 11,6 međusobno udaljena svega 10,4 metra. Kao četiri metra dug Clio!
Istini za volju, prilično burno reagira na pokrete upravljača, pa traži navikavanje. S obzirom da je benzinac uglavnom isključen, potrošnja se u gradu kreće oko 5,2 litre, što znači da s jednim spremnikom prelazi više od 1100 kilometara. Uz to je i zadivljujuće tih, pa se isplati doplatiti za Harman Kardonov hi-fi sa 485 watta. Čudesno je i udoban, čak i pri prelasku preko ležećih policajaca, jedino što nije ljubitelj ulegnutih šahtova zbog niskoprofilnih guma 245/45 R20.
Upravljanje na sva četiri kotača do izražaja dolazi i na otvorenoj cesti, pogotovo u oštrijim zavojima na serpentinama, a potrošnja – pod uvjetom da je riječ o opuštenoj vožnji - pada na svega 4,8 litara. S jednim spremnikom, dakle, prevali više od 1200 kilometara. Pritom je i vraški brz, zahvaljujući i široko razmaknutim kotačima, stražnjem multilinku sa stabilizatorima, kao i niskom težištu za SUV.
Jedino bi upravljač mogao biti i osjećajniji i izravniji. Hibridni pogon, međutim, nije ljubitelj jurnjave. Na kickdown, primjerice, reagira sa zadrškom. Prvo zastane na trenutak, kao da razmišlja o prikladnom stupnju prijenosa, pa sekundu kasnije promijeni stupanj i odlučno krene naprijed uz podršku elektromotora od 250 Nm. Pritom se jasno čuje ne samo zujanje elektromotora, nego i glasno brujanje 1,2-litrenog turbobenzinca s Millerovim ciklusom. Trocilindraš je, naime, programiran da radi u okretajima s najvećim stupnjem iskoristivosti...
Zahvaljujući trenutnom odzivu na gas, hibiridni coupe SUV nije uljez ni u lijevoj traci autoceste, premda je krajnja brzina elektronički ograničena na 180 km/h, u skladu s novom politikom Renaulta koju je još 2020. najavio novi šef Luca de Meo. Još će, međutim, uvjerljiviji u međuubrzanjima biti 300 KS jak Rafale E-Tech PHEV s drugim elektromotorom od 136 KS na stražnjoj osovini te pogonom 4x4, koji bi se trebao pojaviti već u listopadu po cijeni od 58.500 eura.
Rafale E-Tech 200
Osnovna cijena 44,900 eura
Tehnički podaci
Pogon hibrid (benzinac + e-motor)
Cilindri/ventili3/12
Obujam1199 ccm
Snaga96 kW/131 KS pri 4500 o/min
Okr. moment205 Nm pri 1750 o/min
Elektromotori69 KS/250 Nm i 34 KS/50 Nm
Baterijalitij-ionska, 1,7 kWh
Sveukupno147 kW/200 KS
PODVOZJE
Pogonprednji
Mjenjačautomatski
OvjesMacPherson/multilink
Kočniceventilirani disk (350 mm)
straga ventilirani disk (330 mm)
Gume245/45 R20, Bridgestone Turanza
KAROSERIJA
Dimenzije471 x 186 x 161 cm
Osovinski razmak274 cm
Prtljažnik 532 litre
Spremnik goriva58 litara
Težina1660 kg
OSTALO
Okretaji upravljača2,3
Krug okretanja10,4 metra
ProizvodnjaPalencia, Španjolska
Jamstvo2 godine/bez ograničenja
MJERENJA
Najveća brzina180 km/h
0-50 km/h4,0 sekundi
0-100 km/h8,3 sekunde
0-130 km/h15,2 sekunde
0-160 km/h22,6 sekundi
Elastičnost 60-100 km/h4,4 sekunde
Elastičnost 80-120 km/h5,3 sekunde
Kočenje sa 100 km/h35,1 metar
POTROŠNJA I DOSEG
Grad5,2 l/100 km
Otvorena cesta4,8 l/100 km
Autocesta7,2 l/100 km
Prosječno6,1 l/100 km
Doseg950 km
Serijska oprema (Esprit Alpine)
Aut. dvozonski diodna svjetla • el. podesiva i grijana prednja sjedala • el. podešavanje, grijanje i sklapanje retrovizora • el. otvaranje prtljažnika • kamera za vožnju unatrag • bežični punjač • presvlake koža/tkanina • pametni ključ • nadzor mrtvog kuta • zadržavanje u voznom traku • aut. kočenje u nuždi • aktivni tempomat • upozorenje na umor • zatamnjena stražnja stakla • aluminijski naplaci 20 cola
Dodatna oprema
Metalik lak i crno krov • panoramski krov • sjedalo vozača s masažom • grijani upravljač i vjetrobran • matrična svjetla • kamera 360 stupnjeva • hi-fi • rezervni kotač...
Sve verzije
E-Tech Full Hybrid 200 (200 KS)44.900 eura
E-Tech PHEV 4x4 (300 KS)*još nepoznato
Konkurencija
Peugeot 408 PHEV (180 KS)43.188 eura
Citroen C5 X Hybrid (180 KS)49.533 eura
Renault Rafale E-Tech 200 (200 KS)49.900 eura
Lexus NX 250 (244 KS)58.985 eura
BMW X4 20i (184 KS)63.833 eura
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....