KABRIO ZVIJEZDA GODINE

TEST: MAZDA MX-5 1.5 Revolution za zabavu bez konkurencije

Za užitak s vjetrom u kosi i stražnjim pogonom dovoljan je i osnovni motor sa 130 KS
 Ante Čizmić/CROPIX

Četvrta generacija legendarnog dvosjeda, uz obavezan stražnji pogon i masu od tek 975 kg, već i sa slabijim benzinskim motorom oduševljava upravljivošću, ali i udobnošću. Cijenom starta tik ispod 200 tisuća kuna, no odgovarajućeg suparnika u ovom segmentu zasad nema. Jedva so dočekalo druženje s kosookim roadsterom. Kako je sve počelo: puna godina dana prošla je otkako smo u Barceloni svjedočili pretpremijernom otkrivanju četvrte generacije Mazde MX-5, i premda smo u međuvremenu u zaleđu Nice imali prilike zasjesti za upravljač nekolicine predprodukcijskih primjeraka, a zatim i nanizati nekoliko krugova stazom u Goodwoodu, u redakciji smo željno iščekivali njezin dolazak na hrvatsko tržište i prvi detaljni test. I, konačno je sigla...

POGLEDAJTE FOTOGALERIJU

Sličnih mjera i proporcija kao i dosad, ali znatno agresivnijeg vanjskog izgleda, MX-5 u prometu privlači pažnju kao rijetko koji drugi automobil. Možda zbog Soul crvene boje, koja je bila jedina doplata na testnom modelu, a možda i zato što promatraču na uvid odmah daje i kokpit, krojen za dvoje, uz raskoš bogate opreme Revolution. Jer, skidanje krova u svakoj situacji ovdje se podrazumijeva: nakon oslobađanja središnjeg osigurača pokrov se jednim potezom ruke zabacuje unatrag te uz čujni “klak” zaglavljuje iza naslona sjedala. Jednako tako se i vraća, za najviše dvije sekunde, pa nema tog pljuska koji će vas uloviti nespremnoga...

Unatoč činjenici da se upravljač ne podešava po dubini, smještaj za njim se bez problema nalazi i kad je vozač visok skoro 190 cm. Sjedi se nisko, no preglednost je jako dobra, a ako je pogled unatrag zaklonjen krovom, tu su parkirni senzori. Od prtljažnika, dakako, ni ovoga puta ne treba očekivati čuda, no 130 l u praksi se pokazuje dovoljnim za dvoje putnika. Više od samog volumena čistunce može zasmetati relativno malen otvora, kao i nepravilne unutarnje stranice. Zato je za vikend na moru stvari bolje pobacati u meke torbe nego tvrde kofere, no to fanovi Miate to ionako već odavno znaju.

Osim toga, koliko god mala bila, putnička kabina krije nekoliko dodatnih vrlo korisnih spremnika. Od ukupno dva benzinca, 1.5-litreni slabiji je motor u ponudi MX-5. Koliko god smo se s vremenom naučili da ovo “slabiji” ne znači ništa dok ga ne isprobamo, ma o kojem se autu radilo, činjenica je da smo mu i ovoga puta prišli s dozom skepse. Jer, 130 KS zvuči nekako malo, zar ne? Ne, nikako ne. Ne samo da je dovoljno, nego i više od toga. Već i pogled na performanse ukazuje da razlika između njega i snažnijeg 2.0 u tom smislu nisu prevelika: u sprintu je sporiji točno za sekundu (8,3 umjesto 7,3 s), a najveća brzina iznosi mu 204 umjesto 214 km/h. Tko baš želi, može birati jači motor, tim više što on dolazi sa LSD-om i Bilstein amortizerima te većim gumama, no uz nešto više konja sa sobom donosi i nešto više kila.

Ovaj osnovni vrti se do neslućenih visina (najveću snagu razvija na 7000 okretaja) i pritom stalno tjera na još, jer zvuči fantastično, i to uvijek. I kad ga tek upalite, pa nekoliko sekundi, dok se ne zagrije, brunda na visokih 1500/min nakon čega pada u normalni ler, i dok ga se razvlači sve do 7500. Potonja situacija, razumljivo, mnogo je učestalija... No, viška snage ovdje nema, pa na proklizavanja u suhim uvjetima možete zaboraviti, osim ako ih baš ne isprovocirate. Kočenjem, zabacivanjem stražnjice, ubacivanjem u niži stupanj u pola zavoja..., kako god poželite. No i tada se ona toliko lako kontroliraju da su gotovo bezazlena pa se MX-5 pokazuje kao sjajan auto za razvijenje vozačkih sposobnosti. Donosi puno zabave, a neće vas isprepadati niti kad činite početničke greške, jer ga uz vrhunski ovjes dioba mase od 50:50 čini vrlo predvidljivim.

Čak i kad smo pokušali potpuno krivo ući u zavoj, s prevelikom brzinom i nemogućom putanjom, nakratko bi proklizao nosom, a prelazak s podupravljanja na preupravljanje izveo sasvim bezbolno, kao po računici: koliko unutra, toliko van... Na izlizanom asfaltu ili na kiši sve to, dakako, do izražaja dolazi još brže, pa za zabacivanje stražnjeg dijela vozila tada gotovo da nije potrebno imati previše iskustva ili predznanja. Sve se zbiva na malim brzinama, pa si lako možete uljepšati i najružniji dan. Primjerice, kad ponedjeljkom u kišovito jutro morate na posao. Da, krov će u tom slučaju možda ostati gore, ali Mazdu MX-5 voljet ćete isto kao i kad vam pruža onaj nezamjenjivi osjećaj vjetra u kosi. Na podršku ESP-a uvijek se može računati, ali ga se može i isključiti. No, izvrsno je podešen pa i kada to zaboravite učiniti, dopustit će vam da se poigrate djelomičnim bezazlenim proklizavanjem u sporim zavojima.

S malo vježbe na gasu možete ga, k tome, pripitomiti do te mjere da ga ne morate gasiti da biste izbjegli njegovo aktiviranje. No kad zatreba, sigurno će vas vratiti u putanju, što će opet znati cijeniti oni koji tek otkrivaju radosti ovakvog auta... I gume, osim što su udobne same po sebi, zahvaljujući dovoljnoj količini “mesa” u ramenima daju vrijedne informacije o tome što se pod njima zbiva na graničnim brzinama. Volan je zahvaljujući električnom servu lagan, ali s tek 2,7 okretaja vrlo precizan, dok mjenjač ispunjava sva, već tradicionalno velika očekivanja. Slično vrijedi i za fino dozirane kočnice, koje bez zadrške izdrže i opetovano uspinjanje na Sljeme.

U takvim uvjetima potrošit će nešto više od 12 litara, no u konačnici se potrošnja u gradu vrti oko 8 l/100 km, a prosjek se spušta do 6,6. No koliko god se potrošnja činila niskom, ne računajte da ćete s ovom Mazdom šparati novac od goriva. Jer, koliko god malo trošila, to ćete sve nadoknaditi jer ćete se u njoj voziti, i voziti, i voziti... Početna cijena za 1.5 u Hrvatskoj starta na 199.386 kuna, no primjerak s Revolution opremom, poput testnoga, cijeni se 252.764 kuna. Verzija sa snažnijim motorom, također Revolution, traži još oko 25 tisuća kuna više. Nije malo, no MX-5 zapravo, trenutno nema odgovarajuće konkurencije...

TEHNIČKI PODACI

MX-5 1.5 Revolution

Motor benzinski, 4 cil.

Obujam 1496 ccm

Snaga 96 kW/131 KS pri 7000/min

Moment 150 Nm pri 4800/min

Pogon na stražnje kotače

Mjenjač ručni, 6 stupnjeva

Gume 195/50 R16, Yokohama Advan Sport

Dimenzije 391,5 x 173,5 x 123 cm

Osovinski razmak 231 cm

Prtljažnik 130 litara

Spremnik goriva 45 litara

Težina 975 kg

Nosivost 240 kg

Najveća brzina 204 km/h

0-100 km/h 8,3 sekunde

Potrošnja 4,9/6,0/7,9 l/100 km

Ispuh CO2 139 g/km

Cijena (kn) 252.764

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
03. studeni 2024 22:39