VELIKI TEST

Svijet za sebe već 50 godina: I peta generacija Range Rovera lekcija je iz dizajna i luksuza

Nova, 5. generacija je nastavak tradicije s još privlačnijim izgledom, upravljanjem na sva četiri kotača i moćnim dizelom od 350 KS

Range Rover

 Darko Tomaš/CROPIX

Još od prve generacije iz 1969., koja se proizvodila punih 27 godina (u početku isključivo s trojim vratima), pa sve do današnje pete Range Rover je uvijek bio svijet za sebe. I ostao, premda su se u međuvremenu pojavili i BMW X7, i Mercedes GLS, pa čak i još skuplji Bentley Bentayga ili Rolls-Royce Culinan.

image

Range Rover

Darko Tomaš/CROPIX

Nijedan, međutim, nema auru Range Rovera, višestrukog pobjednika relija Pariz-Dakar, ali i službenog automobila kraljice Elizabete II. U početku je, doduše, bio gotovo radni stroj s plastičnom unutrašnjosti i sjedalima od vinila koji su se mogli prati i šmrkom, ali ubrzo je dobio prvo servoupravljač, a zatim i klima-uređaj, kožna sjedala, drvene umetke… Ostalo je legenda.

Početkom godine na tržište je stigla peta generacija, pod internom oznakom L460 i za najmanje 1,107.900 kuna, koliko stoji benzinac 3.0t sa 440 KS i osnovnim paketom opreme SE. Sa svojih pet metara i pet centimetara duljine te dva metra i dvadeset centimetara širine, ali i 187 centimetara visine, cijeli je broj veći od svih ostalih automobila na cesti. I nijansu ljepši…

image

Range Rover

Darko Tomaš/CROPIX

Dizajneri britanske tvrtke pod vodstvom engleskog majstora Garryja McGoverna (65), kojem je ovo već treći Range Rover, uspjeli su stvoriti ne samo jedan od najmodernijih automobila današnjice - s kvakama skrivenima u karoseriji, gotovo ravnim poklopcem motora, stražnjim krajem kao na brodovima i kotačima od 23 cola - nego im je pošlo za rukom da sačuvaj i prepoznatljive linije Range Rovera još od prve generacije iz 1969.

U prvom redu silaznu liniju krova i uzlaznu praga, ali i kratki prednji (86 centimetara) i ekstremno dugi stražnji prevjes (120 centimetara). I još je povrh svega s koeficijentom otpora zraka od 0,31 trenutno najaerodinamičniji luksuzni SUV. Svijet, dakle, za sebe.

image

Range Rover

Darko Tomaš/CROPIX

Isto vrijedi i za unutrašnjost. Ne samo što je nevjerojatno prostrana, što je posljedica prije svega međuosovinskog razmaka svega tri milimetra kraćeg od puna tri metra, nego je i luksuzno uređena. Počevši od digitalne instrumentne ploče od 35 centimetara, preko upravljača s prekidačima tempomata i telefona, minijaturnog joysticka umjesto ručice mjenjača i para rotirajućih prekidača ventilacije, do posljednje generacije nagrađivanog operativnog sustava PiviPro II na središnjem zaslonu od 33 centimetra.

image

Range Rover

Darko Tomaš/CROPIX

S haptičkim odzivom, dakako, i jasno strukturiranim menijima (za većinu operacija dovoljna su samo dva klika). Izrada je besprijekorna, a materijali sasvim u skladu s očekivanjima – najfinija Nappa koža, brušeni aluminij i staklo. Plastike, dakako, ima tek u tragovima… Sjedi se visoko na električki podesivim, grijanim i po želji provjetravanim sjedalima s masažom, iznad svih ostalih vozača automobila i gotovo u ravnini s kamiondžijama. Čisti osjećaj nadmoći.

image

Range Rover

Darko Tomaš/CROPIX

I vrata više ne treba povlačiti svom snagom da biste ih zatvorili. Dovoljno ih je prisloniti, a servomotori će odraditi posao do kraja. I neće dopustiti ponovno otvaranje u slučaju da pri izlasku postoji opasnost od naleta. Već godinama uobičajeno na Mercedesu S-klase, ali prvi put na Range Roveru.

Zato su tu tradicionalna dvodijelna stražnja vrata, zaštitni znak Range Rovera od 1969. Ne samo što čuvaju prtljagu, nego se sad mogu koristiti kao klupica za gledanje konjskih utrka, jer su obložena s unutarnje strane, a tu je i dodatni naslon. Kao na Rolls-Royceu. Uz doplatu se, također, isporučuje i hladnjak za šampanjac.

image

Range Rover

Darko Tomaš/CROPIX

Najviše, međutim, oduševljava izostanak buke. Tajna je u hi-fi sustavu Meridian Signature sa zvučnicima u naslonima za glave i trećoj generaciji aktivnog poništavanja buke, koje prati zvukove guma, mjenjača, motora… i stvara zvučne signale suprotne amplitude, pa ih pušta kroz 35 zvučnika hi-fi uređaja, uključujući i četiri u naslonima za glave, uz uho vozača i putnika. Slično kao u high-end slušalicama. Posljedica? U unutrašnjosti vlada potpuna tišina, pa se osjećate kao u sanatoriju. Svijet za sebe.

image

Range Rover

Darko Tomaš/CROPIX

Petu generaciju pokreću modularni 3,0-litreni redni šesterocilindraši, koji u dizelskoj varijanti razvijaju 249, 300 i 350 KS, a u benzinskoj 360 i 400 KS te 4,4-litreni V8 s 530 KS, kojeg Land Rover kupuje od tvrtke BMW.

Najbolji izbor? D350. I to uvjerljivo. Pod uvjetom, dakako, da si ga možete priuštiti. Jer, lagani 3,0-litreni aluminijski šesterocilindraš s parom serijski sekvencijalno postavljenih turbopunjača, čeličnim klipovima i ubrizgavanjem pod tlakom od 2500 bara doslovce se poigrava prilične 2,4 tone teškim Range Roverom. Svaka konjska snaga nosi se, naime, s manje od 7 kilograma, pa ne čudi što do stotke stiže za kratkih 6,1 sekundu.

image

Range Rover

Darko Tomaš/CROPIX

To je, da se razumijemo, ne tako davno bio rezultat ozbiljnih jurilica poput Renaulta Clio R.S. Još je uvjerljiviji prilikom pretjecanja na otvorenoj cesti – međusprint od 80 do 120 km/h svlada za samo 4,4 sekunde! Tajna je, dakako, u čak 700 newtonmetara već pri 2000 okretaja… Također, u lijevoj traci autoceste bez pretjeranog nagovaranja dohvati krajnjih 234 km/h.

Potrošnja, međutim, ostaje u granicama pristojnosti. U gradu i na autocesti, oboje žustrijim ritmom, u prosjeku troši 10,5 litara, dok na otvorenoj cesti lakoćom ide još niže, ispod 9 litara. S obzirom na to da u spremnik goriva stane priličnih 80 litara (plus 20 litara za AdBlue), ispada da s jednim punjenjem bez problema prelazite oko 800 kilometara.

I to nevjerojatno udobno! Peta generacija kotrlja se na platformi MLA-Flex, koju će koristiti i u proljeće predstavljeni novi Range Rover Sport (L461). U prijevodu, uzdužno ugrađeni motori, pogon na sva četiri kotača sa zaključavanjem diferencijala i nova multilink stražnja osovina – od aluminija je čak 80 posto dijelova novog Range Rovera. Unatoč tome, i dalje teži prilične 2,4 tone, pa ne čudi što već iz tvornice dolazi opremljen zračnim ovjesom (1992. bio je prvi SUV s elektronički upravljanim zračnim ovjesom).

image

Range Rover

Darko Tomaš/CROPIX

Prednost? Nevjerojatno je udoban, bez obzira na podlogu. Zračni ovjes, naime, radi manjeg otpora zraka spušta karoseriju za centimetar na autocesti iznad 105 km/h, dok ju u off-roadu po potrebi podiže i za 12,5 centimetara. Osjećaj je kao na letećem ćilimu. Range Rover lebdi iznad ceste i uopće ne osjećate ni udarne rupe, ni ležeće policajce.

Ništa udobnije nije ni u Mercedesovoj S-klasi. Još je ljepše što se pozamašne dimenzije u gradu uopće ne osjećaju, u prvom redu zahvaljujući u posljednje vrijeme među luksuznim automobilima gotovo neizostavnom upravljanju na sva četiri kotača (7,3 stupnja zakretanja u slučaju Range Rovera). Range se, naime, polukružno okrene između dva rubnjaka udaljena samo 11,3 metra (bolje ne uspijeva ni dva broja manji Range Rover Evoque).

image

Range Rover

Darko Tomaš/CROPIX

Još je uvjerljiviji na terenu. Prilazni kut od 35 stupnjeva, odlazni od 29, karoserija od tla udaljena 29,5 centimetara – vrijednosti kojih se ne bi posramio ni Land Roverov specijalist za off-road Defender.

Vozač pritom mora voditi računa samo o upravljaču, sve drugo riješit će elektronika - od automatskog dodavanja gasa na uzbrdicama, preko rentgenskog pogleda kroz motor na prednje kotače do kočenja na nizbrdicama. Sve se, dakako, odvija automatski, a zračni ovjes uz to još omogućuje i prolazak kroz vodu dubine do 90 centimetara.

image

Range Rover

Darko Tomaš/CROPIX

Range Rover D350

Motor dizelski, redni, turbopunjač

promjenjive geometrije, blagi hibrid (MHD)

Cilindri/obujam 6/2997 ccm

Snaga 258 kW/350 KS pri 4250 o/min

Okr. moment 700 Nm pri 2000 o/min

Pogon na sva četiri kotača

Mjenjač automatski (8)

Ovjes sprijeda dvostruka poprečna ramena,

straga multilink

Kočnice sprijeda ventilirani disk (ø380 mm),

straga ventilirani disk (ø355 mm)

Dimenzije505 x 205 x 187 cm

Osovinski razma300 cm

Prtljažnik725-1841 litra

Težina 2430 kilograma

Najveća brzina 234 km/h

0-100 km/h 6,1 sekunda

Okretaji pri 130 km/h1750

Grad10,5 l/100 km

Otvorena cesta8,6 l/100 km

Autocesta10,5 l/100 km

Cijena 1,360.718 kuna

S doplatama 1,507.537 kuna

Serijska oprema - četverozonska aut. klima • el. upravljani zračni ovjes • grijani upravljač • el. podesiva i grijana sjedala s memorijom i masažom • kožom presvučena unutrašnjost • osvijetljene kopče pojaseva • head-up zaslon • stakleni panoramski krov • središnji naslon za ruku + hladnjak • digitalni retrovizor • hi-fi (Meridian) • zatamnjena stakla • aluminijski naplaci (23 cola)

Doplate - rezervni kotač umanjenih dimenzija

Svi modeli

BENZINSKI

Range Rover P400 HSE1,318.928

Range Rover P530 HSE1,497.503

DIZELSKI

Range Rover D250 SE1,179.368

Range Rover D300 SE1,216.808

Range Rover D350 HSE1,360.718

PLUG-IN HIBRIDNI

Range Rover P440 SE1,107.900

Range Rover P510 HSE1,240.900

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
05. studeni 2024 09:08