PRVI TEST

MERCEDES A 180 CDI Sportski nastup pun pogodak

Zaigravši na kartu agresivnog izgleda najmanji Mercedes otvoreno izaziva Audi A3 i BMW serije 1

Slobodno zaboravite A klasu koju ste dosad poznavali. Nakon 15 godina i dvije generacije, ostalo je tek ime, jer je mali monovolumen pretvoren u klasičan kompakt dinamičnog, gotovo sportskog izgleda, dok je poslovična praktičnost ustupila mjesto boljem ugođaju u vožnji. Najmanji Mercedes tako u svojem trećem izdanju radikalno promijenjen spremno ulazi u ring s Audijem A3 i BMW-om serije 1.

No, planovi šefova iz Stuttgarta očito nadilaze tek puko nadmetanje s tradicionalnim rivalima, jer će nova platforma MFA (Mercedes front drive) na kojoj je nastala treća generacija A klase uskoro poslužiti kao osnova za čak pet dodatnih modela. Kao prvi u nizu očekuje se kompaktni SUV, a potom dolaze i apsolutne novotarije s oznakama CLA i CLA Shooting Brake, zapravo umanjene verzije aktualnog CLS-a i njegove produžene izvedenice.

Ova zaokret najavljen je već lani konceptom pokazanom na sajmu u Šangaju, s kojeg su godinu kasnije u Ženevi, na konačnom izdanju, nestali tek ekstremni detalji. Nova A klasa stoga ne donosi samo promjenu segmenta nego i jasno ukazuje na tvrtkin posve novi dizajnerski smjer. Analize koje su ukazale na vremešnost prosječnog kupca proizvoda iz Stuttgarta (u prosjeku starijeg od 60 godina!) uključile su alarm i Mark Fetherston dobio je neuobičajenu dozu slobode. Tridesetpetogodišnji britanski dizajner, koji je svoj potpis već stavio i na modernu verziju SLS-a, hrabro je iskoristio prigodu i konačni rezultat totalno odudara od svega na što nas je Mercedes godinama navikavao.

Fetherston je uspio pobjeći od predvidljivosti i dosade, pa zahvaljujući nategnutim linijama, malenim staklenim bočnim površinama i pažljivo odmjerenim proporcijama njegova A klasa djeluje uistinu uzbudljivo. Detalj koji možda najbolje objašnjava drastičnost vizualnih promjena je krovna linija, koja je u odnosu na prethodno izdanje spuštena 16 cm. Nekada je, naime, u A klasi vozačka pozicija bila niska u odnosu na podnicu, ali ne i cestu, dok se danas u njoj sjedi nisko u odnosu na podnicu (23 cm), ali i asfalt (48 cm).

Na prednjim sjedalima prostora ima u izobilju. A klasa dužinom nadmašuje i A3 u Sportback izdanju. Mjesta ima i na stražnjoj klupi, ali je prtljažnik zato poprilično skroman. U osnovnoj postavci izmjerili smo obujam od 247 litara, koji se, ako uključimo prostor ispod podnice prtljažnika penje se na 275 litara. No i to je još jako smo daleko od, primjerice, Golfa, koji nudi 344 litre.

Vanjske dimenzije, pak, vrlo su slične glavnim suparnicima. Premda za BMW-om serije 1 nova A klasa dužinom zaostaje tri centimetra, a za Audijem A3 pet i pol, od oba ima veći veći međuosovinski razmak - od BMW-a jedan, a od Audija gotovo deset centimetara. Nisu to gigantske razlike, ali pozicija za upravljačem jasno daje do znanja da je u Stuttgartu za glavno mjerilo uzet bavarski rival. Stoga se i u novoj A klasi vozač i bez bezbrojnih mogućih regulacija već iz prve osjeća u svom elementu.

Nisko sjedalo, ispružene noge i idealno postavljen trokraki upravljač stvaraju sportski ugođaj koji je dodatno naglašen sjedalima s integriranim naslonima. Doduše, zbog nepomičnih i masivnih oslonaca za glavu smanjena je preglednost unatrag. Obrušavajući luk otvora vrata zahtjeva i dozu opreznosti pri ulasku na stražnja sjedala, ali prostora ne nedostaje ni u visinu, osobito u usporedbi s BMW-om.

Novi dizajn, zajedno s iznimnom kvalitetom materijala i izrade, odmah daju do znanja da ne sjedite u bilo kojem automobilu. Želja za stvaranjem ambijenta, koji bi i u najmanjem Mercedesu trebao djelovati impresivno vidljive je u svakom detalju. No, ipak postoji i razlog za poneku kritiku. Primjerice, prekidač za aktiviranje sva četiri žmigavca se, premda je smješten na središnjem dijelu prednje armature, nekako zagubio među ostalim komandama.

Nedostaju i otvori ventilacije za stražnja sjedala (što je rezervirano samo za kupce koji odaberu dvozonski automatski klima uređaj), pa i brojni drugi elementi koji zavrjeđuju mjesto u serijskoj opremi, poput svjetla za ogledalo na sjenilu ili oslonac za ruke straga. No, politika prebogatih lista dodatne opreme nije osobina samo Mercedesa. Nova A klasa srećom u svom serijskom izdanju zauzvrat nudi i neke neuobičajene, ali vrlo elemente. Primjerice sustave Attention assist (koji se bazira na radaru, kameri i brojnim senzorima i vodi brigu u umoru vozača ili upozorava na premalenim razmak u vožnji) i Collision prevention assist (koji u slučaju naglog kočenja pojačava djelovanje sile na kočnice i sprječava mogući sudar).

U skladu s tradicijom, i u novoj A klasi komanda električne parkirne kočnice smještena je s lijeve strane upravljača. Nije to baš najbolja pozicija, obzirom da je van dohvata suvozača, a uz to je i postavljena vrlo nisko, no nakon što se aktivira opcija kojom se pri svakom startu automatski otpušta, to postaje potpuno nevažno. Na središnjem tunelu testnog modela nismo našli ni ručice mjenjača. Uz automatski 7-G DCT mjenjač s dvostrukom spojkom, poluge za izmjenu stupnjeva prijenosa su iza upravljača. Izmjene nisu munjevite, ali više od toga za zasmetati povremeno gubljenje elektronike, koja u gradskoj vožnji zna pri oduzimanju gasa zaplivati u neodlučnosti ubaciti u višu ili ostati u nižoj.

Poneke nelogične odluke donosi i ulazak u više okretaje, što zna zazvučati pomalo grubo, osobito jer je dizelski 1.8 motor u osnovi iznimno uglađen. Premda ima tek 109 konja, kao i jeftinija varijanta s 1.5 motorom (kojeg Nijemci kupuju od Renaulta), od njega vuče bitno uvjerljivije zahvaljujući 10 Nm većem okretnom momentu (250 Nm u zoni od 1400 do 2800 okretaja). Iznad 3000 okretaja 1.8 postaje glasniji, uz tradicionalne dizelske tonove, ali to ne utječe na udobnost. A premda po današnjim mjerilima ta skromna konjica nije stvorena za jurnjavu, ovjes, upravljač i krutost karoserije daju naznake svog potencijala. U zavoje se ulazi s iznimnom preciznošću, a nagle promjene smjera, kao i oduzimanje gasa u zavoju ne izazivaju krizne situacije.

Stabilnost je na zavidnoj razini,a opće ponašanje vrlo neutralno. Na pretjeranu agresivnost kroz zavoje A klasa reagira proširivanjem putanje prednjim kotačima, ali nema iznenadih reakcija, osobito ne stražnjeg dijela. On je, doduše, spreman na poneku igru, ali to s najslabijim dizelskim motorom i automatskim mjenjačem ipak valja izbjegavati. Zahvaljujući brzini i preciznosti upravljača vožnja zavojitim cestama prava je zabava, osobito preuzmete li kontrolu nad mjenjačem, pa A klasa i u tom dijelu više podsjeća na BMW nego na Audi. Upravljač nije na razini Minija, ali je svakako iznad prosjeka.

Zadovoljstvo slijedi i pri pogledu na potrošnju - tijekom testa u prosjeku smo tek neznatno premašili 6 litara, što je s obzirom na automatski mjenjač i gotovo 1500 kg mase odličan rezultat. Pohvale također zaslužuje i kočni sustav koji ne pokazuje znakove umora, nema produženja hoda pedale, a istodobno vozač s lakoćom može dozirati kočnu silu.

Nova A klasa zbog svega toga zaslužuje mjesto u elitnom društvu kompaktnih modela, segmentu u kojem cijena nije ključni, ali ni zanemarivi detalj. A Mercedes je svoje najave o obazrivoj cijeni već uvelike i ispunio. I to ne samo po pitanju usporedbi početnih model, jer je, primjerice, čak i naš testni model od jednako opremljenog Audija A3 jeftiniji petnaestak tisuća kuna...

TEHNIČKI PODACI

MOTOR

Vrsta turbo dizelski, direktno ubrizgavanje

Cilindri/ventili 4/16

Obujam 1796 ccm

Snaga 80 kW/109 KS pri 3200-4600/min

Okretni moment 250 Nm pri 1400-2800/min

Pogon na prednje kotače

Mjenjač automatski, 7 stupnjeva

Gume 205/55 R16, Continental

Dimenzije 429 x 178 x 143 cm

Osovinski razmak 270 cm

Prtljažnik 341/1157 litara

Spremnik goriva 50 litara

Masa/nosivost 1475/525 kg

Najveća brzina 190 km/h

0-100 km/h 10,6 sekunde

Potrošnja 4,8/3,8/4,1 l/100 km

Ispuh CO2 109 g/km

Cijena 230.251 kuna

Cijena testiranog modela 263.106 kuna





Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 07:47