Kad je Alfa Romeo na Salonu u Frankfurtu prije 15 godina digao veo sa sportske verzije 156-ice i obznanio njezine performanse, konkurenciji nije bilo nimalo svejedno. Jer Talijani su jedan od najljepših automobila svih vremena učinili itekako brzim, ugradivši u njega novi, 250 KS snažni V6 motor, i odmah po lansiranju taj je model pomeo konkurenciju u Europskom prvenstvu turističkih automobila. Uz to je Alfa Romeo 156, jedno od najvećih dizajnerskih ostvarenja slavnog Waltera de Silve, već i u svojim puno slabijim izdanjima dokazivo da uživanje u vožnji u limuzini srednje klase nije rezervirano samo za automobile sa BMW-ovom značkom. I to usprkos činjenici da je imala prednji pogon...
Alfa 156 je nastala na platformi Alfe 155, koja je, pak, derivat platforme Fiata Tipo. No, bila je temeljito prerađena od izdanja za Tipo i posebno razvijena isključivo za prednji pogon. Njezin sofisticiran ovjes s dvostrukim poprečnim ramenima sprijeda i stražnji ovjes tipa Camufoo, koji je omogućavao umjereno zakretanje, odnosno upravljanje stražnjim kotačima, činio je 156-icu pravim vozačkim automobilom čije je ponašanje bilo sasvim na razini sportskog duha kojim se ova marka i proslavila.
A onda se Alfa, pet godina nakon početka proizvodnje 156-ice i netom prije njena redizajna, odlučila na rasno sportsko izdanje. I pritom potegnula u ladicu svog bogatog naslijeđa i izvadila tad 40 godina staru GTA oznaku slavnog trkaćeg bolida Giulia Sprint GTA. GTA je kratica za Gran Turismo Alleggerita, što znači olakšani Grand Turismo, a zahvaljujući izdašnoj upotrebi aluminija 156 GTA je teži samo 1410 kilograma. S čak 250 KS snažnim V6 motorom to ju je po performansama činilo ravnopravnom šestocilindarskoj konkurenciji tog doba - BMW-u M3, Mercedesu C32 AMG, pa i Porscheu 911.
Naime, Alfa je u 156 GTA ugradila potpuno novi, živahni Bussone 3,2-litreni motor nazvan prema svom tvorcu, inženjeru Giuseppeu Bussoneu. To je evolucija 3,0-litrenog V6 iz GTV-a i Spidera, a nastao je produživanjem hoda na 78 milimetara, ugradnjom drukčijih klipova, dodatkom hladnjaka ulja i drukčijim mapiranjem ubrizgavanja. Uz 24 ventila i dva bregasta vratila razvija 250 KS te vrlo upotrebljivih 300 Nm. S takvim arsenalom pod poklopcem motora Alfa je 156-icom GTA uspješno parirala i najsnažnijim prednjepogonašima svog doba - Volvu 850 T5 R i Saabu 9-5 Aero.
Zbog male mase i snažnog motora, opasnoj talijanskoj ljepotici s mjesta do 100 km/h treba samo 6,3 sekunde, a brzinu neumorno nabire sve do 250 km/h. Premda je veliki V6 uglađen koliko i lijep, napravljen je da se čuje, a ne da se skriva. I taj je prekrasan, melodičan i puni zvuk, pored njezinog jedinstvenog izgleda, nešto je zbog čega će se svaki ljubitelj automobila vrlo lako zaljubiti u 156 GTA.
Odaziv na gas je brutalan, možda i preagresivan, a široke prednje gume čvrsto grizu u asfalt bez previše trzanja upravljača usprkos tolikoj snazi samo na prednjim kotačima. Za to je zaslužan posebno razvijen sustav elektronske kontrole proklizavanja kotača. Taj sofisticiran sustav vrlo je neprimjetan u vožnji, funkcionira do brzine od 60 km/h, a aktivira se samo kad dođe do razlike u okretanju između pogonskih kotača. Dopustit će, naime, da oba prednja kotača prokližu istovremeno, ali ne pojedinačno, funkcionirajući na taj način kao svojevrsna blokada diferencijala.
Naime, u GTA je ugrađen jedan od najizravnijih upravljačkih sustava stavljen ikad u serijski auto, sa samo 1,75 okretaja od jedne do druge krajnje točke. Njime zato treba baratati kao sa skalpelom, što može biti itekako naporno u dužoj vožnji, naročito pri višim brzinama. Izuzetno tvrd i neopraštajući ovjes i upravljač čine Alfu 156 GTA zahtjevnom u vožnji pa je vlasnik koristi samo u posebnim prilikama. To je glavni razlog što je u 12 godina napravila manje od 100.000 kilometara, ali je i usprkos maloj kilometraži redovito održavana.
A pokazalo se da je čak je i po pitanju pouzdanosti drukčija od ostalih Alfi - nikad nije imala nikakav kvar izuzev kuršlusa pojačala serijski ugrađenog audio sustava sa šest Bose zvučnika. U gradu, kaže vlasnik, troši oko 15 litara, ali se pažljivom vožnjom može spustiti i na 11 litara, baš kao što na otvorenoj cesti može trošiti manje od 9 litara. Na kraju otkrivamo i zašto je, s obzirom na to da je vlasnik veliki zaljubljenik u Alfe (koji je prije 156 GTA posjedovao 145 Quadrifoglio i 33 Quadrifoglio), ova njegova 156-ica iznenađujuće plava, a ne crvena. Razlog je, kaže, jako jednostavan - u plavoj je boji, naime, u trenutku kupnje bila znatno jeftinija od crvene...
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....