Tijekom ljeta se automobil jako brzo može ugrijati na neizdržive temperature, a kada vrućine ekstremne, kao ovih dana, taj problem je još izraženiji. Lako se može dogoditi da se unutrašnjost automobila parkiranog na suncu ugrije i na više od 70 °C. To može imati ozbiljne posljedice na zdravlje, ali i sigurnost u prometu jer vozači su zbog vrućina manje koncentrirani.
U nastavku vam donosimo najvažnije savjete kako što lakše prebroditi vruće dane u automobilu i kako najbolje zaštititi sebe i svoje vozilo. Nerijetke su slike s domaćih prometnica gdje se primjerice na potezu od Lučkog do Splita uz autocestu A1 proteklih dana, moglo sresti desetak zaustavljenih automobila koji nisu bili dovoljno spremni za izazove velikih vrućina na putu...
Oprezno s klima uređajem
Pretjerivanje s (pre)niskom temperaturom u automobilu dok su vani velike vrućine može izazvati razne probleme, između ostalog s krvožilnim sustavom i srcem. Također zbog toga pati imunitet pa može lakše doći do virusnog oboljenja. Tu su i potencijalni problemi s ušima, grlom i nosom i mnogi drugi.
Zbog toga razlika između vanjske temperature i temperature u automobilu ne smije biti prevelika. Stručnjaci preporučuju maksimalno 5 stupnjeva, no to je jako teško izvedivo kad je vani 40. U svakom slučaju ne pretjerujte i radije odaberite 25, 26 stupnjeva na klima uređaju nego 19.Također izbjegavate da hladni zrak iz ventilacijskih otvora udara izravno u vaše tijelo jer to može izazvati prehlade i pothlađivanje.
Na vrlo kratkim relacijama nemojte koristiti klimu već ostavite prozore otvorene. Tako ćete izbjeći veliki šok za organizam. Na dužim putovanjima ostavite prozore otvorene prvih par minuta kako bi hlađenje bilo postupnije, a prije završetka putovanja ugasite i dopustite da se automobil lagano ugrije prije nego što ćete izaći iz njega. Tako ćete smanjiti zdravstvene rizike, ali i spriječiti nakupljanje gljivica i bakterija u sustavu klimatizacije.
Ne ostavljajte djecu i životinje u automobilu
Na velikim vrućinama automobil se za nekoliko desetaka minuta “pretvara u pećnicu”. Stoga je krajnje rizično ostavljati djecu i životinje u automobilu kojeg ste privremeno parkirali kako biste “obavili nešto”, pa čak i ako planirate da ćete se vratiti za minutu, dvije.
Uvijek se nešto može dogoditi i iskrsnuti, pa se minuta lako može pretvoriti u pola sata. Do tada vaše dijete ili životinja već mogu biti ozbiljno ugroženi. Za dvadesetak minuta temperature u unutrašnjosti auta mogu se približiti 50 stupnjeva, a sve iznad 46 je opasno za život i zdravlje djece. Za sat do dva na suncu i ekstremnim vrućinama temperature u unutrašnjosti auta mogu doseći i 70 °C.
Otvoreni prozori ne pomažu previše. Stručnjaci ADAC-a su napravili test koji je pokazao da će se poluotvorenim stražnjim prozorima automobil zagrijati samo 2 do 3 stupnja manje nego kad su svi prozori zatvoreni. Vaše dijete je i s otvorenim prozorima životno ugroženo ostavite li ga u automobilu na vrućinama.
Pijte dovoljno vode
Pri dužim putovanjima automobilom dok su vani ekstremne vrućine nemojte zaboraviti na to da pijete puno vode. Osim vode prigodna pića za velike vrućine su hladan čaj i negazirani sokovi bez šećera (aromatizirana voda). Nikako ne piti zaslađene sokove ili slatka gazirana pića, te svakako izbjegavajte alkohol.
Oprezni morate biti i s prehladim pićima. Ako su ona ledena može doći do smetnji u probavnom sustavu, a tijelo će proizvoditi dodatnu toplinu što će na kraju rezultirati dodatnom dehidracijom.
Koristite kremu sa zaštitnim faktorom
Mnogi vozači su uvjereni da su iza stakala automobila zaštićeni od negativnog utjecaja sunčevih zraka na kožu. Vjetrobransko staklo doista efikasno štiti od UV-A i UV-B zračenja, no bočna stakla na većini automobila propuštaju UV-A zrake što može dovesti do ubrzanog starenja kože, a u najgorem slučaju i do raka kože.
Na dužim putovanjima dobro razmislite o zaštiti kože. Nosite laganu odjeću koja potpuno prekriva vaše ruke i noge ili koristite kremu sa zaštitnim faktorom. Oprez, uvjerite se u to da se krema potpuno upila u kožu kako ne biste zaprljali sjedala.
Još bolje rješenje je lijepljenje posebnih folija na bočne prozore.One štite od UV-A zraka ali i infracrvenog zračenja te tako smanjuju temperaturu u unutrašnjosti. Na žalost, zakonski je dozvoljeno takve folije lijepiti samo na stražnja bočna stakla, prednja nije dozvoljeno zatamnjivati.
Pripazite gdje parkirate
Idealno bi bilo parkirati u garaži, jer u njoj će se automobil na vrućinama najmanje zagrijati. Ako nemate tu mogućnost, pokušajte naći parkirno mjesto u hladu. Ne zaboravite na to da se sunce tijekom dana kreće pa sjena za par sati neće biti tamo gdje je bila kad ste parkirali. Probajte to uzeti u obzir ili odaberite debelu hladovinu.
Ako nemate drugog izbora nego parkirati na suncu, pokušajte što bolje zaštiti automobil. Reflektirajuća termo zaštita za vjetrobran dosta pomaže, a dodatno ćete si pomoći ako sjedala i prednje armature prekrijete prekrivačem.
Većina topline koju sunce generira u unutrašnjosti ne dolazi od usijane karoserije već od pregrijanih tamnih plastičnih i kožnih dijelova u samom automobilu. Po mogućnosti zaštitite i gume automobila jer one su najosjetljiviji vanjski dio na vrućinama.
Birate kada ćete na put
Medicinski stručnjaci generalno preporučuju da se na duža putovanja ne kreće po velikim vrućinama kad je utjecaj sunaca najjači. Rađe putujete noću, ujutro ili navečer.
Priprema auta
Rashladne tekućine u sustavu uvijek mora biti dovoljno. Prema iskustvima HAK-ovih interventnih ekipa i danas se zna dogoditi da neki vozači smatraju kako antifriz treba koristiti zimi, dok je ljeti sasvim dovoljna i voda.
To je, međutim, greška, jer današnji rashladni sustavi rade na dosta visokim radnim temperaturama, a antifriz ima nešto više vrelište i sigurno će teže zakuhati. Nadalje, slično kao i kod ostataka obavezne opreme, vozači često znaju previdjeti važnost posjedovanja sigurnosnog prsluka, odnosno njegovog čuvanja na uvijek dostupnom mjestu u kabini, u pretincu za rukavice ili ispod sjedala.
U slučaju potrebe bez prsluka nemojte ni pomoliti nosa iz auta, a kamoli izaći na prometnu cestu jer to može biti krajnje opasno. I umjesto da imate samo jedan, nabavite ih za svakog putnika posebno, jer to nije velika investicija, a može spasiti život.
Iskustva pokazuju da vozači kvar akumulatora očekuju zimi, no on se jednako opterećuje i ljeti. Provjera razine motornog ulja u sustavu jedna je od najjednostavnijih radnji koja vas može poštedjeti velikih problema na putovanju. K tome, nikada nije loše imati dodatnu litru u prtljažniku. Ne manje važno, provjerite gume i kočnice vašeg automobila prije puta.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....