Zapravo smo svi toga svjesni, no jedostavno o tome ne razmišljamo dok svakodnevno koristimo svoje automobile; cjelokopna površina preko koje automobil ostvaruje kontakt s podlogom velika je otprilike kao četiri dlana. A o kvaliteti tog dodira ovisi praktički sve: kako će automobil krenuti, kako će skretati, kako će se zaustaviti, ali i koliko će biti tih i udoban te koliko će goriva trošiti. Priznali ili ne, više smo fokusirani na performanse motora, veličinu kočnica ili izvedbu podvozja, a manje na gume koje u konačnici moraju 'ugristi' cestu da bi se potencijal svega toga i realizirao.
Srećom, proizvođači guma toga su i te kako svjesni i neprestano u razvoj ulažu golema sredstva. Ako sumnjate u napredak, prelistajte stare brojeve automobilskih magazina ako ih negdje čuvate, potražite neki test guma od prije 10 ili 20 godina i usporedite puteve kočenja i ostale izmjerene vrijednosti s današnjima. Tek ćete tada shvatiti kolika su postignuća. Ali tu nije kraj. Kako se čini, uz daljnje poboljšanje performansi, proizvođači će gume prilagođavati novim vrstama pogona koje su već tu, a bit će sve prisutnije u skoroj budućnosti, a dobit će i neke sasvim nove uloge. Tri noviteta koja je nedavno prikazao Goodyear dolaze u rasponu od logične evolucije do gotovo znanstvene fantastike. Više o njima pročitajte u nastavku i ne zaboravite da dokle god automobili ne budu letjeli, gume ostaju jedini kontakt s podlogom.
PAMETNA GUMA KOJA JOŠ I KOMUNICIRA
Guma koju će obožavati upravitelji voznih parkova
S obzirom da se očekuje kako će u budućnosti sve manje automobila biti u privatnom vlasništvu, a sve više u nekom obliku upravljanog voznog parka, onome tko je odgovoran za taj park od presudne je važnosti svaka informacija o stanju vozila, pa tako i njegovih guma. Goodyear je razvio prototip inteligentne gume s pripadajućim informatičkim sustavom, koja ima mogućnost u realnom vremenu razmjenjivati podatke o svojem stanju, istrošenosti i potencijalnim problemima, kako bi upravitelj voznog parka točno znao kada pojedino vozilo treba pozvati na popravak ili zamjenu guma. Vrlo učinkovito i ekonomično.
KONCEPTNA GUMA OXYGENE
Guma u kojoj ima života, diše i ne može se probušiti
Ovo uistinu zvuči kao znanstvena fantastika; konceptna guma Oxygene ne samo što se ne puni zrakom, već u svojim bokovima sadrži živu mahovinu. Ova pak s ceste uzima vlagu, a iz zraka ugljični dioksid, kako bi kroz fotosintezu stvarala kisik i oslobađala ga u atmosferu. Čudima tu nije kraj, jer Oxygene nije pneumatik – ne puni se zrakom – već je njena elastična konstrukcija stvorena 3D printingom praha recikliranih guma, pa se ne može ispuhati ili probušiti. Povrh svega, guma s okolinom i tzv. ‘Internetom stvari’, ali i s drugim vozilima, komunicira putem svjetlosti (dakle, i brzinom svjetlosti), a električnu energiju za tu komunikaciju dobiva iz fotosinteze u mahovini, istoj onoj koja proizvodi kisik. Također, guma je u stanju sa svojih bokova emitirati svjetlosne signale pri npr. skretanju, promjeni voznog traka ili kočenju, upozoravajući tako druge sudionike u prometu. Premda se sve ovo doima kao neka SF-vizija, u Goodyearu vjeruju da će to biti sasvim uobičajeno već sredinom ovog stoljeća.
EFFICIENTGRIPP PERFORMANCE S TEHNOLOGIJOM ELECTRIC DRIVE
Konstrukcijom i performansama prilagođena značajkama električnih vozila
Rezultati internih testova bili su jasni i nedvosmisleni – obične gume na električnim automobilima traju 30 posto kraće zbog veće mase vozila i drugačije karakteristike okretnog momenta koji stiže do kotača. Zato je Goodyear razvio posebnu gumu namijenjenu električnim automobilima, koja je konstrukcijom prilagođena većoj masi, a promijenjena smjesa i tanje lamele omogućavaju da se gazni sloj pod navalom okretnog momenta ne troši toliko brzo. Dodatno je smanjen i otpor kotrljanja, kako bi i dalje ograničen doseg elektro-pogona bio barem nešto veći. U prodaji bi se ove gume mogle naći već iduće godine.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....