Premda povjesničari nisu suglasni oko toga kad su ljudi počeli upotrebljavati kotač – pouzdani dokazi o kolima s kotačima postoje tek nekih 5500 godina – nema dvojbe da je taj izum bio jedan od prijelomnih trenutaka ljudske povijesti, baš poput sposobnosti stvaranja oruđa, kontrole vatre, izgradnje nastamba... Jednostavno, kotač je ubrzao napredak i u konačnici nas doveo do današnje razine, gdje je život bez kotača u svim njegovim inačicama potpuno nezamisliv.
Ono što danas najčešće podrazumijevamo pod pojmom kotač jest automobilski kotač, koji se sastoji od naplatka i pneumatika, odnosno gume. Predmet ove priče nije guma, iako su i na tom području inovacije česte, nego naplatak, nešto što smo već pomalo počeli uzimati zdravo za gotovo kao potpuno određeno i više-manje nepromjenjivo, osim kad je riječ o materijalu od kojeg je izrađen, dimenzijama i dizajnu. Njemački gigant Continental, najpoznatiji kao proizvođač guma, ali i općenito jedan od najvećih dobavljača raznih komponenata za autoindustriju, prvi put nakon dugog vremena novim konceptom propituje temeljne konstrukcijske značajke automobilskog kotača.
O čemu je riječ? Obruč na koji dolaze guma i zvijezda, odnosno pauk s krakovima koji ga spaja s glavčinom, dosad su činili nerazdvojivu cjelinu. Na stranu to što su naplaci ponekad sastavljeni od više dijelova, jer oni se nikad ne odvajaju osim kad je potrebna zamjena nekog od njih zbog, primjerice, oštećenja. U slučaju Continentalova NewWheel Concepta, ako npr. treba promijeniti gumu, ne skida se cijeli naplatak, nego samo obruč, dok zvijezda/pauk ostaje pričvršćen na glavčinu. U čemu je prednost takve konstrukcije? Pojedinosti možete pročitati u posebnim okvirićima, a ovdje spomenimo samo najvažnije.
Kao prvo, izgled samog naplatka ponajviše ovisi o dizajnu središnjeg dijela s krakovima, a kako u ovom slučaju s promjenom guma iz ljetnih u zimske ili obratno možete promijeniti samo obruč, izgled kotača ostaje praktički nepromijenjen. Također, ako ovo rješenje zaživi u velikoserijskoj proizvodnji, može se pretpostaviti da će cijena obruča biti niža od cijelog naplatka pa bi za korisnike trebala postojati i financijska prednost. Isto vrijedi i za zamjenu dijela naplatka prilikom mogućeg oštećenja, jer u pravilu stradava samo obruč pa ne treba mijenjati središnji dio.
No prednosti nove koncepcije sežu mnogo dalje od samog izgleda. Na ilustracijama se jasno vidi da je kočni disk kod NewWheel Concepta vezan za vrhove središnje zvijezde, a ne za glavčinu kotača, kao što je uobičajeno, kao i to da kočne čeljusti hvataju disk “iznutra”, a ne s vanjske strane. Bilo je već sličnih pokušaja u automobilskoj industriji – sjećamo se, primjerice, snažnije motoriziranih Audija s kraja 1980-ih i početka 1990-ih koji su imali “dodatni naplatak” ispod vanjskog koji je nosio kočni disk i kod kojeg su kočne čeljusti također bile s unutarnje strane – a oni koji prate razvoj motocikala sjetit će se nekih rješenja gdje je kočni disk bio vezan izravno za naplatak na obodu.
Cilj je uvijek bio da kočne obloge hvataju kočni disk na što većem radijusu, jer se tako manjim pritiskom postiže veći moment kočenja. Uzevši u obzir sve nabrojene prednosti, čini se da Contijev NewWheel Concept ima dobre izglede za serijsku proizvodnju i masovnu primjenu. Ostaje vidjeti koji će se proizvođač automobila prvi odvažiti da krene u novom smjeru.
Ukratko NewWheel Concept potpuno je kompatibilan s aktualnom ponudom guma. Ipak, možemo pretpostaviti da će se i značajke guma polako mijenjati sa zaokretom pogonske tehnike prema elektrici Izbliza se jasno vide vijci na vrhovima krakova koji spajaju obruč i središnji dio; prilikom, primjerice, zamjene ljetnih guma zimskima ili obratno skida se samo obruč, dok središnji dio ostaje Iz nekih kutova NewWheel Concept jedva razlikuje od uobičajenog kotača, a donosi posve novu podjelu uloga Naplatak i obična guma Pneumatik i provjeren način na koji je vezan za naplatak Jedino što je kod NewWheel Concepta ostalo manje-više nepromijenjeno sama je guma i način na koji je vezana za naplatak. Ipak, s najavljenim smjerovima razvoja pogonske tehnike u skoroj budućnosti te sve većom važnošću elektrike i na tom području treba očekivati ubrzanje evolucijskih procesa. Jednostavno održavanje Alu-diskovi i obloge koje se lako mijenjaju Kočni disk velikog promjera izrađen je iz aluminijske legure koja ne korodira i trebao bi trajati koliko i samo vozilo. Trajnosti sigurno pomažu i manje sile kojima kočne obloge pritišću disk, jer ga hvataju na većem radijusu, čime se ostvaruje jednak ili veći moment kočenja. Za one koji su zaboravili, moment je jednak umnošku sile i duljine kraka na kojem ta sila djeluje u odnosu na os vrtnje. Izmjena kočnih obloga također je vrlo jednostavna; dovoljno je skinuti samo vanjski obruč i osloboditi osigurač. Novi materijal Lakše hlađenje aluminijskih diskova Premda većeg promjera, aluminijski je disk mnogo lakši od čeličnog, a kako aluminij bolje provodi toplinu, učinkovitije je i hlađenje kočnica. Iz tog razloga i konstrukcija diska može biti jednostavnija – i jeftinija! – bez posebnih šupljina i kanala za zrak kojima se inače pospješuje odvođenje topline s klasičnih čeličnih diskova. Nova raspodjela uloga Krakovi naplataka ne moraju prenositi moment kočenja Kod danas uobičajenog rješenja, moment se s kočnica prenosi na glavčine, a zatim preko krakova na naplatak i na gumu, sve do gazne površine. Budući da je ovdje kočni disk učvršćen za vrhove krakova, baš kao i obruč na koji se montira guma, oni ne moraju prenositi moment kočenja, koji je u pravilu mnogo veći od pogonskog. Zato krakovi ne moraju biti tako izdašno dimenzionirani pa i masa cijelog kotača može biti manja. Za elektriku spremni Konstrukcija optimizirana za električne pogonske sklopove NewWheel Concept “optimizira kočni sustav posebno za električna vozila”, tvrde u Continentalu bez mnogo obrazloženja. Velika “rupa” unutar samog diska objašnjavana tu izjavu, jer ostavlja dovoljno prostora za elektromotore u samim glavčinama kotača, što je zapravo optimalno rješenje za takav tip pogona s izravnom vezom na kotače. |
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....