Tijekom proteklih 40 godina, pogon na prednje kotače postao je dominantan u svakodnevnim automobilima. I to s dobrim razlogom. Za "civilni cestovni auto" dizajniran za sigurnost i učinkovitost, prednji pogon nudi dosta prednosti u odnosu na stražnji pogon. Za klasični automobil s prednje smještenim motorom, pogon na prednje kotače znači da nema glomaznog pogonskog vratila koje smanjuje prostor u kabini, krade snagu na kotačima i povećava masu automobila. Međutim, kao najvažniji čimbenik zbog kojeg je prednji pogon pobijedio pokazala se sigurnost i upravljivost na skliskim cestama. Automobile s prednjim pogonom jednostavno je lakše voziti.
Ako u automobilu sa stražnjim pogonom stisnete previše gasa u zavoju stražnje gume uglavnom prve gube prianjanje, što može rezultirati jakim proklizavanjem stražnjeg dijela. Takva se pojava zove i preupravljanje, a auti sa stražnjim pogonom imaju snažnu tendenciju prema tome. Iskusnim vozačima to može biti zabavno, no manje iskusni u tom slučaju redovito gube kontrolu. Kod automobila s prednjim pogonom u identičnim uvjetima prianjanje gube prednje gume, a da biste to ispravili dovoljno je samo pustiti gas. Zbog toga su automobili s prednjim pogonom predvidljiviji i lakši za vožnju vozačima početnicima.
No sada je sve više znakova da se trend pogona ponovo seli na stražnje kotače. Dva su glavna razloga za to, moderni sigurnosni sustavi koji sprječavaju proklizavanje stražnjeg dijela automobila i električni auti. Upravo električni auti sve više imaju stražnji pogon. Na primjer, svi Volkswagen ID modeli u osnovnim izvedbama imaju stražnji pogon, isto vrijedi i za Tesline Modele 3 i Y, a i Volvo se prebacio na stražnji pogon s modelima XC40 Recharge i EX30... Očito, kada je riječ o mogućnostima i potencijalu električne platforme, pogon na stražnje kotače ponovno počinje imati puno smisla.
Po čemu je stražnji pogon bolji?
Fizika daje jasnu prednost stražnjem pogonu u odnosu na prednji. Laički rečeno, uvijek je lakše gurati nego vući tačke. U automobilu je to malo više komplicirano, no princip je isti. Prednje gume obavljaju sve zadatke skretanja, dok stražnje gume preuzimaju sva ubrzanja, što u teoriji znači bolju ukupnu izvedbu.
Da biste pogledali jednu od primarnih prednosti stražnjeg pogona trebate u obzir uzeti neke osnove fizike. Kada ubrzavate težina automobila se pomiče unatrag zahvaljujući inerciji. To dakle, daje stražnjim gumama bolje prianjanje. Kad je većina automobila s prednjim pogonom imala manje od 150 konjskih snaga, kao što to bilo još prije 10, 20 godina, to nije bila velika stvar. No današnja električna vozila mnogo su snažnija i zbog toga mnogo efikasnije prenose snagu na stražnje kotače. To se ne očituje samo u boljim performansama već i u potrošnji, jer bolje prianjanje kotača prilikom ubrzavanja znači i manji gubitak energije zbog njihovog proklizavanja (ili intervencija sustava kontrole proklizavanja).
No fizika se ne da prevariti i činjenica da je neki auto električni, sama po sebi ne eliminira opasnost od proklizavanja njegovog stražnjeg dijela. Štoviše zbog njihove velike snage i momenta to bi trebalo biti još izraženije. Tu na snagu stupa moderna tehnologija. Svaki novi automobil danas ima ESP sustav koji može aktivirati kočnice na pojedinačnim kotačima i tako spriječiti proklizavanje. ESP radi u kombinaciji s kontrolom proklizavanja koja snagu kotača koji se okreću pri ubrzanju.
Prelazak na elektrifikaciju čini sustave kontrole proklizavanja pogonskih kotača još učinkovitijima. Na klasičnim automobilima s benzincima ili dizelašima, kontrola proklizavanja obično radi automatskim oduzimanjem gasa ili čak prekidanjem iskre na svjećici. Oba rješenja su jednostavna i učinkovita, ali niti jedno ne nudi finoću i brzi odziv koji nude električni motori. Kod električnih motora, količina generirane energije nema nikakve veze s fizičkim stvarima kao što su sajle za gas ili iskre koje uzrokuju eksploziju mješavine u cilindru. Zbog toga sustavi kontrole proklizavanja i stabilnosti na električnim vozilima mogu puno brže reagirati na probleme s kotačima.
Ima li prednji pogon još aduta?
No, fizika bi se opet mogla umiješati u bitku između pogona i ponovo dati prednost prednjem pogonu. Naime, važna stvar kod električnih automobila je regenerativno kočenje kojim automobil vraća velik dio energije usporavanja u bateriju. Automobil koji usporava nema najveću težinu straga već sprijeda, zbog čega gotovo svaki automobil na cesti ima veće i jače prednje kočnice. No regeneracija za sada nije problem, jer toliku količinu energije koja se generira snažnijim kočenjem, baterija ionako nije u stanju apsorbirati tako da je dovoljna i energija koja će se proizvesti na stražnjem dijelu automobila. Također, 99 posto kočenja je nježno i tu sav posao usporavanja može obaviti regenerativno kočenje straga te
"pokupiti" svu energiju. No kako se baterije i motori budu razvijali povećat će se i snaga regenerativnog kočenja pa bi prednji pogon opet mogao doći u središte pažnje zbog efikasnosti.
Najbolje rješenje, kao i kod automobila s benzincima i kod električnih automobila je pogon na sve kotače. On se kod električnih auta se postiže ugradnjom motora sprijeda i straga i teoretski maksimalno iskorištava prianjanje sve četiri gume tijekom ubrzavanja i pruža poboljšanu regeneraciju.