Kožnata sjedala već se godinama u bogatijim paketima opreme serijski ugrađuju u automobile od kompaktne do visoke klase radi prestiža i veće udobnosti i sve je sjajno dok je automobil nov. Koža podiže dojam i povećava osjećaj ugode, no kako prolaze godine, taj plemeniti materijal postaje sve tvrđi pa koža ispuca, istroše joj se rubovi i potpuno izgubi fleksibilnost. Spasiti vas tada može jedino vrhunski majstor, premda ni njemu neće biti lako istrošenim sjedalima vratiti prvotni sjaj. “Dakako, nisu sve kožne presvlake jednake”, kaže Josip Žagar iz specijalističke radionice Auto Partes koja među ostalim uslugama nudi i potpuno obnavljanje kože na sjedalima. “Razlike između stalno održavane kože i one koja nikad ne dobiva nikakvu pažnju mogu biti velike. A i sama koža može biti kvalitetnija ili lošija, ovisno o proizvođaču.” Kako se neodržavana i zapuštena kožnata sjedala mogu vratiti u život, vidjeli smo na primjeru onih iz Alfe Romea 156 s kožnatim presvlakama MOMO vrhunske kvalitete, ali bež boje koja je osjetljiva na prljavštinu pa se s godinama više razaznaje nego na tamnijim.
Foto: Željko Puhovski / CROPIX
Nakon početne procjene stanja i potrebnih zahvata Žagar je izvadio sjedala iz automobila i govori nam kako će trebati barem dva dana za kvalitetno obnavljanje i napominje kako mu osim vozača s potrošenim kožnatim sjedalima, dolaze i vozači koji su samostalnim bojenjem sjedala napravili više štete nego koristi, kao i vlasnici automobila s kožnim sjedalima koja su bila nestručno bojena samo za prodaju kako bi automobil ostavio bolji dojam pa im se sad ljušti boja. Ekipa iz Auto Partesa koja je vani prošla po skupu edukaciju i koja za svoj rad daje garancije i mogućnost eventualnih reklamacija, odredila je tri etape pri sanaciji posebnim postupkom popravka i bojenja kože. Prvo je kemijsko čišćenje, pri čemu pomoću posebnog sredstva za čišćenje ishlapi nečistoća iz svih pora zahvaljujući uređaju Tornado. Kada su sjedala očišćena, sredstvo Leather Prep malo omekša kožu pa ima bolju adheziju za bojenje. Slijedi miješanje boje, a napravi se nekoliko varijanata kako bi se vidjelo koja je boja najsličnija originalnoj.
Pri bojenju su moguća tri premaza: prvi je najslabiji, druga je ruka nešto jača, a treća se radi po potrebi. Tada se ništa više ne dira 24 sata. Sljedeći dan krenulo se s postupkom impregnacije kože koji joj vraća mekoću i sjaj. Naposljetku su još posebnim sprejem obnovljena oštećenja na plastičnim maskama nosača sjedala, nakon čega su sjedala bila spremna za isporuku. Takav postupak stoji 800 kuna po sjedalu, a jamstvo traje godinu dana, ali Žagar napominje kako njihovi klijenti više traže popravak i bojenje bočnica naslona i dijela na kojem se sjedi (400 kuna), a kod jačeg oštećenja savjetuju da se popravi i spužva u suradnji s njihovim partnerom tapetarom. Ne vole popravljati potpuno uništena sjedala (“beyond repair”), jer za takav posao ne mogu dati jamstvo.
Ukratko U prvoj etapi obnavljanja, kemijskom čišćenju uređajem Tornado, pomoću posebnog sredstva za čišćenje nečistoća ishlapi iz svih pora sjedala. Boje za lakiranje pomno se miješaju kako bi se postigao identičan ton, a pomoću nekoliko varijanata dobije se boja najsličnija originalnoj Osim što kemijsko čišćenje skine s kože sve nečistoće, ispod masnog i tamnog sloja otkriva još oštećenja koja će se poslije prebojiti. Klijenti najčešće traže popravak bočnica sjedala (naslona i donjeg dijela za sjedenje) koje i trpe najveća oštećenja, što stoji 400 kuna po sjedalu. Nakon bojanja i impregnacije sjedala premazom koji vraća koži mekoću i sjaj prešlo se na popravak plastične maske nosača sjedala posebnim sprejem za oštećenja Cijeli postupak (kemijsko čišćenje, bojenje, impregnacija i čišćenje plastike) traje dva do ti radna dana, jer je potrebno je da se boja u potpunosti osuši. Kad su oštećenja veća, u Auto Partesu savjetuju da njihov partner tapetar popravi i spužvu u sjedalima |