Premda to mnogi ne znaju, proizvođači automobila nerijetko preporučuju da razinu motornog ulja treba provjeravati sa svakim novim spremnikom goriva, upozorava tehnički savjetnik HAK-a Marin Morava. Danas, kaže, neki modeli imaju direktnu kontrolu stanja ulja, koje se očitava već na instrumentnoj ploči. Koliko ulja treba prosječnom automobilu, teško je precizirati, ali nije nemoguće da na tisuću kilometara, uz dosta dinamične vožnje i opterećenja, neki model potroši i punu litru, i to se kao mogućnost zna navesti u priručniku.
Smanjena razina na instrumentnoj ploči najčešće se oglašava žutom kontrolnom lampicom, što znači da u sustav treba nadoliti ulja. Obično je to dovoljno za siguran nastavak upotrebe, no ako vozač primijeti da situacija nije uobičajena za njegov auto, treba posumnjati da je možda posrijedi neki drugi nedostatak ili nepravilnost. Kvar često, naime, bude popraćen ili dimom ili gubitkom snage pa su to prvi mogući simptomi na koje valja obratiti pažnju u takvim slučajevima.
U svakoj takvoj situaciji treba biti jako oprezan i slijediti upute priručnika, čak i kad mislite da o ulju u automobilu znate sve. Ne treba zaboraviti da proizvođači imaju različite načine signalizacije pa kod nekih modela paljenje i gašenje žute lampice, primjerice, označava previsoku razinu ulja.
Takve se situacije također znaju dogoditi iz raznih razloga, primjerice, kod više puta započetih, ali nedovršenih regeneracija filtra krutih čestica, kad se razina ulja može podići i ono se može pomiješati s gorivom, što može oštetiti motor.
Osim žute, tu je i crvena lampica ulja, za koju vozači često pogrešno pomisle da označava nedostatak ulja. Prema iskustvima HAK-ovih stručnjaka, može se raditi i o tome, ali najčešće je problem ili u pumpi ulja ili u istrošenosti neke komponente na ležaju radilice, ležaju klipnjače, bregastom vratilu. Na tom mjestu može doći do gubitka, ali i pada pritiska ulja. Kad se u vožnji upali crvena lampica, dakle, treba usporiti i smanjiti broj okretaja te naći najbliže sigurno mjesto za zaustavljanje. Najbolje je odmah se informirati iz priručnika, a zatim - ako je moguće - kontaktirati sa serviserom.
Odmah se može vizualno prekontrolirati da li se ulje izlilo iz motora ili je možda iscurilo, ali puno više od toga ne može, a treba znati da posljedice mogu biti katastrofalne. Vozači znaju pogriješiti tako da nastave vožnju: provjere razinu ulja u sustavu, a ona može biti uredna ili ga može malo nedostajati, pa ga znaju samo doliti i nastaviti dalje. Time, dakako, nisu uklonili uzrok problema koji je upalio crvenu lampicu pa se u najgorem slučaju može i uništiti motor.
Nekad se, doduše, može raditi o lažnoj uzbuni, odnosno kvaru indikatora, infosustava, instalacije ili menadžmenta, ali kako bi se to potvrdilo, potrebno je otići u servis i izmjeriti pritisak ulja u motoru, a ne pouzdati se u slobodnu procjenu vozača. Dakle, kad zasvijetli crveno, to se nipošto ne smije ignorirati, nego treba stati i zatražiti pomoć.
Ukratko Premda vozači rijetko provjeravaju razinu ulja, baš kao i pritisak u gumama, neki kažu da je to pametno činiti što češće. Ako je čep nakon vožnje suh, a ne mastan, to također može upućivati da nešto ne valja s podmazivanjem. Nakon dolijevanja ulja ne zaboravite ga pritegnuti, a mjerač vratiti do kraja Rezervnu litru odgovarajućeg motornog ulja uvijek je pametno imati u prtljažniku, jer se nezgode često događaju na krivom mjestu i u krivo vrijeme. Svaka boca ulja nosi oznaku viskoziteta, ali i usuglašenosti sa standardima proizvođača automobila Sve što vozač treba znati o ulju i njegovoj izmjeni piše u priručniku vozila. Dakle, ako ne znate što znači koja lampica, ne nagađajte nego provjerite |
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....