Dampiranje je uvriježeni naziv za utišavanje i umirivanje vibracija u putničkoj kabini damping materijalima, a djeluje u dva osnovna smjera. Prema riječima Željka Tukerića iz čakovečke specijalizirane tvrtke Ronis prvom je zadatak da zvuk glazbe koja se reproducira audiosustavom zadrži unutar kabine i ne bi gubi kroz vanjski lim auta i razne otvore u vratima, poput, primjerice, proreza za izlazak vode iz vrata.
Drugi, pak, ima funkciju podizanje kvalitete samog zvuka, jer vrata u tom slučaju obavljaju funkciju zvučne kutije. Primjerice, ako se zvučnik nalazi u plastičnoj ili limenoj kutiji, njegov će zvuk možda i biti solidan, ali će sigurno imati plastični ili limeni prizvuk, Ili će biti otvoreno tvrd, grub, reski i s naglašenim vibracijama, dakle, daleko od finog i toplog, kakvome teže svi audiofili, pa i oni na četiri kotača...
Prvi zadatak dampiranja stoga je izrada dobre zvučne kutije. To se postiže montiranjem posebnih panela od bezmirisne smole s alufolijom, debljine od 1,5 do 4 mm, koji upijaju i apsorbiraju neželjene vibracije. Stavljaju se na vanjsku stranu unutrašnjosti vrata, a taj se materijal se inače koriste i u najvišoj klasi zvučnika za kućne audiosustave. Komadi smole režu se na kvadrate različitih veličina, zagrijavaju fenom na 150 stupnjeva Celzijusa i lijepe na vrata, pri čemu se pazi da se kvadrati preklapaju samo točno onoliko koliko je to potrebno.
Bez tog sloja, debljina lima na vratima kreće se između 1,2 i 1,8 mm, pa su vibracije u tom slučaju primjetne već kod malo snažnijih basova. S njim se, pak, debljina lima udvostručuje ili utrostručuje, što dovodi do prigušivanja najvećeg dijela vibracija na vanjskom dijelu vrata. Ne manje važno, smola umiruje i onaj specifičan zvuk zatvaranja vrata, koji kod nekih auta - ne samo onih jeftinijih i iz nižih klasa - zna biti prilično šupalj. Dakle, ona može jako dobro poslužiti i za oblaganje malih dostavnjaka, kod kojih je buka u kabini često vrlo izražena. Postupak, inače, jako smanjuje i količinu buke pri većim brzinama.
Drugi korak posla odnosi se na utišavanje vibracija unutarnjeg dijela lima na vratima, onoga na koji je zvučnik učvršćen. To se izvodi pomoću panela od materijala koji izgleda poput pjenaste spužve, debljine od 13 do 15 mm u prosjeku, a njihova je funkcija, osim navedene, i da pripomažu smoli u sprečavanju ulaska vanjske buke i buke vožnje u kabinu. Jer, dampiranju se pribjegava i zbog stišavanja buke kotrljanja kotača, ispuha, motora, vjetra....
Osim spomenutog obrađivanja vrata, tako se mogu tretirati i krov, podnica te stražnja vrata, odnosno poklopac prtljažnika, kao i stražnje mulde, koje prenose najviše buke. Posebno se to odnosi na modele sa trojim vratima, jer se kod njih bočnicama karoserije buka provodi po cijelom stražnjem dijelu. Sam postupak dampiranja za vlasnika je prilično jednostavan - auto treba dovesti na pregled i izraziti svoje želje, nakon čega slijedi dogovor o izboru materijala i visini ulaganja. Posao se obavlja za dan ili najviše dva, a cijene pritom starta od 350 kuna po vratima.
Ukratko Nakon otvaranja oplate vrata i skidanja tvorničke najlonske zaštite slijedi čišćenje površine nitro razrjeđivačem, kao priprema za nanošenje sloja bezmirisne smole. Paneli smole se zagrijavaju fenom na temperaturu od 150 stupnjeva Celzijusa, nakon čega slijedi njihovo nanošenje Utišavanje vibracija unutarnjeg dijela lima na vratima obavlja se panelima od materijala koji izgleda poput pjenaste spužve, debljine od 13 do 15 mm. Smolom debljine od 1,5 do 4 mm, koja se inače koristi i u najvišoj klasi zvučnika za kućne audiosustave, u sklopu dampiranja oblažu se i distanceri zvučnika Dampiranje može jako dobro poslužiti i za oblaganje malih dostavnjaka, kod kojih je buka u kabini često vrlo izražena. Osim vrata damping materijalima se može obraditi i krov, podnica, stražnja vrata,. odnosno poklopac prtljažnika, kao i stražnje mulde, koje prenose najviše buke |
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....