DOBRO JE ZNATI

SERVIS: AUTOMATSKO GAŠENJE POŽARA Vatru u autu gasi čim plane, a postavlja se brzo i lako

Crijevo za automatsko gašenje požara postavlja se u motorni prostor i kad temperatura dosegne 90 stupnjeva Celzijusa ispušta 500 grama plina koji će ugušiti dovod kisika i spriječiti vatru da se rasplamsa
 Ivan Lacković

Premda smo već nekoliko puta vozačima putem naših stranica poručivali da nabave aparat za gašenje požara i drže ga u automobilu čak i ako za to nema propisane zakonske obaveze, većina ih još uvijek - bilo da se radi o lijenosti, zaboravu ili nekom trećem razlogu - ignorira takve savjete. I većini se, istina je, nije dogodilo ništa loše, no onaj manji broj koji nije bio te sreće zna koliko je teško ugasiti rasplamsalu vatru čak i ako pri ruci imate bocu ili sprej za gašenje požara.

Većina požara u osobnim autima najčešće plane u motornom prostoru, što i nije čudno jer je uz ionako povišenu temperaturu tamo za vatru dovoljna samo jedna iskra, pri čemu su posebno ugrožena starija vozila, kod kojih nerijetko zna biti curenja goriva ili motornog ulja. Prvu pomoć za spas u takvim situacijama u Hrvatskoj nudi tvrtka ElektroMedia iz Strmca Samoborskog kraj Svete Nedelje, koja u svojoj ponudi ima revolucionarni slovački Proteng Engine sustav za automatsko gašenje požara u motornom prostoru.

Riječ je o naizgled prilično jednostavnom, ali vrlo učinkovito osmišljenom rješenju, odnosno plastičnoj cijevi dužine 210 centimetara koja se postavlja na unutarnju stranu poklopca ili okvir motornog prostora (ovisno o modelu automobila) i tamo ostaje sve dok ne dođe do potrebe za njezinim aktiviranjem. Uz malo sreće to se neće dogoditi nikada, no u suprotnom će - čim temperatura u prostoru dosegne 90 stupnjeva Celzijusa - spomenuta cijev iz sebe pod pritiskom ispustiti 500 grama heptafluoropropana (C3HF7, ISO oznaka HFC-227ea). Riječ je o plinu koji se i inače koristi u protupožarnim instalacijama, primjerice u skladištima i drugim industrijskim prostorima, ali i onima gdje borave ljudi, jer nije toksičan i njegovo otpuštanje ne predstavlja nikakvu opasnost za zdravlje živa bića.

Zanimljivo je da sustav Proteng, inače, za aktivaciju ne koristi nikakav senzor nego se njegova cijev (promjera 18 milimetara, izrađena od poliamida) topi točno na onom mjestu koje je prvo izloženo plamenu, odnosno spomenutoj temperaturi i u prostor uvijek ispušta svu raspoloživu količinu sredstva za gašenja, pri čemu proizvođač navodi da s njom može uspješno zaštititi prostor koji volumenom zauzima i do jedan kubičnog metra.

Cijena Proteng Engine sustava na našem tržištu iznosi 1500 kuna, što je svakako više od protupožarnog aparata, ali pritom i nesumnjivo pruža više. Neće vam, doduše, biti od koristi bude li trebalo ugasiti plamen u kabini ili prtljažniku (za to je uvijek dobro imati klasično sredstvo za gašenje u aparatu ili boci sa sprejom), ali će zato s druge strane požar u motornom prostoru ugasiti automatski, dakle bez obzira jeste li vi u blizini vozila ili spavate snom pravednika.

Na koncu, postavljanje cijevi u automobil vrlo je jednostavno i to svaki s rukama imalo vještiji vozač bez problema može to obaviti i sam (uz pomoć nekoliko vezica priloženih u paketu), a ako ipak takve stvari radije prepuštate stručnjacima, računajte da cijeli posao traje tek oko pola sata i naplaćuje se 150 kuna.

Ukratko

Sustav Proteng se postavlja na unutarnju stranu poklopca ili okvir motornog prostora (većina požara u autu plane baš tu) i tamo ostaje sve dok ne dođe do potrebe za njegovim aktiviranjem. Cijev dužine 210 cm i promjera 18 mm izrađena je od poliamida, a sadrži 500 grama heptafluoropropana, netoksičnog plina za gašenje požara

Postavljanje cijevi u automobil vrlo je jednostavno i to svaki s rukama imalo vještiji vozač bez problema može obaviti sam. Sve što mu je potrebno za to tek je nekoliko vezica koje su priložene u Proteng paketu. Jedno punjenje Proteng sustava može ugasiti vatru i zaštititi prostor volumena do jednog kubičnog metra, posve dovoljno za motorni prostor automobila

Cijev se u slučaju potrebe topi točno na mjestu koje je prvo izloženo plamenu odnosno visokoj temperaturi i u prostor ispušta svu raspoloživu količinu sredstva za gašenja

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 00:13