Zima je stigla, a za hladno vrijeme i nepovoljne vremenske prilike valja se na vrijeme pripremiti. Baš kao što iz ormara treba izvaditi topliju zimsku odjeću i obuću u slučaju da zatrebaju, to isto treba napraviti i za automobil. I to doslovno. Savjetujemo vam da pripremite torbu koju ćete držati u prtljažniku, a u koju ćete staviti kakve stare rukavice, kapu i deku, što će vam sve dobro doći ako vam se zimi, primjerice, probuši guma, pa ju morate mijenjati na cesti i snijegu ili pak zapnete zbog zimskih uvjeta u koloni vozila i ne možete se satima pomaknuti.
Osim toga, i za automobil treba pripremiti prikladnu obuću, a tu mislimo na zimske gume koje su po Zakonu u Hrvatskoj obavezne na većini cesta kontinentalne Hrvatske u periodu od 15. studenog do 15. travnja. Lanci za snijeg mogu biti pomoćno rješenje, ali imajte na umu da su vrlo nepraktični. Najveći problem ih je postaviti na kotače, čak i na suhom asfaltu, pa bi svakako preporučili da, ako ih namjeravate koristiti, uvježbate njihovo stavljanje. Uz to, lanci se mogu se koristiti samo kad je na kolniku veća količina snijega, a čim dođete na očišćeni asfalt trebali bi ih skinuti, pa zatim ponovno staviti ako ponovno naletite na neočišćenu prometnicu... U svakom slučaju, zimske gume na sva četiri kotača su puno komfornije, ali i efikasnije rješenje, jer se s kvalitetnim zimskim gumama možete proći i kroz vrlo dubok snijeg.
Jer, dok se djeca vesele snijegu, većini vozača je to vjerojatno najgora noćna mora. Vožnja po specifičnim zimskim uvjetima - kiši, snijegu i ledu - može biti itekako zahtjevna i naporna, tad u sebe nisu najsigurniji ni najbolji vozači. Da se izbjegnu prometne nezgode i druge probleme tad vožnju treba prilagoditi skliskim i mokrim cestama. A to ponajprije znači biti što oprezniji, mekši i precizniji u korištenju komadi. Što su pokreti za upravljačem manji i ujednačeniji to će automobil bolje reagirati kad je trenje između gume i podloge malo, a isto vrijedi i za pritisak na pedale gasa i kočnice
1. PRAVILNA PRIPREMA VOZILA ZA ZIMSKU SEZONU
Prije nego se temperature spuste ispod ništice, odvojite jedno prijepodne i pripremite svoj automobil za godišnje doba koje dolazi. Ako još niste obavili godišnji servis sad je idealno vrijeme za to, a serviser može provjeriti u kakvom je stanju antifriz, motorno ulje, ovjes...
Zimske gume
Zimska oprema je u Hrvatskoj obavezna od 15. listopada do 15. travnja na takozvanim zimskim dionicama, u koje spada 839 km autocesta i 1523 km državnih cesta na najvažnijim prometnim pravcima. Pod obaveznom zimskom opremom smatraju se obične gume s najmanje 4 mm profila te lanci za snijeg ili zimske gume na sva 4 kotača. Mi svakako preporučujemo zimske gume, jer je rukovanje lancima iznimno nepraktično, a često i problematično. Osim toga, na niskim temperaturama zimske gume i na suhom asfaltu omogućavaju znatno bolje prianjanje od ljetnih guma.
Tlak u gumama
Osim na same gume, bez obzira koje su vrste – ljetne, zimske ili cjelogodišnje – svakako provjerite njihov tlak. Padom temperature pada i tlak u gumama tako da gume sa snižavanjem temperature treba nadopuniti zrakom. Pritiska u gumama treba provjeravati kada su gume hladne, odnosno prije same vožnje, jer se gume u vožnji već nakon nekoliko kilometara zagriju. Čak i tada, s obzirom na oscijalcije temperature preporučljivo je gume napumpati 0,1 ili 0,2 više od propisanih vrijednosti.
Brisači
Osnovi preduvjet za jasan pogled na cestu u vremenski zahtjevnim uvjetima su brisači. Nekvalitetni, stari i istrošeni brisači ne čiste vjetrobran kako bi trebali već ostavljaju crte ili dijelove stakla neočišćenima, stružu ili preskaču umjesto da čiste staklo. Na niskim temperaturama i metlice brisača postaju kruće, pa metlica može izgubiti svoju funkciju. Stoga ju je bolje zamijeniti novom prije same zime. Pritom kod starijih modela brisača nije potrebno kupovati čitav novi brisač već je moguće zamijeniti samo gumenu metlicu.
Akumulator
Dio automobila koji zimi najteže diše svakako je akumulator. Niske temperature smanjuju mu kapacitet, pa nema istu snagu kao i ljeti, a istovremeno svi se materijali u motoru stišću dok tekućine postaju gušće, što predstavlja dodatni napor za akumulator i starter jer moraju savladati znatno veći otpor. Stoga je bitno da u zimu uđe u top formi. Idealno bi bilo nadopuniti ga prije zime na prikladnom punjaču, odnosno regenerirati. Provjerite i spojeve na polovima akumulatorima, da li dobro nasjedaju i da li su čisti.
Rashladna tekućina
Ključna motorna tekućina zimi svakako je rashladna tekućina poznata i kao antifriz. Ta rashladna tekućina, koja usprkos svom imenu zimi grije auto kao i putnike u kabini, kola sitnim kanalima po čitavom motoru, pa je vrlo važno da se ne smrzne. Ako se u tim uskim kanalima motora pretvori u led može doći do pucanja bloka motora i nepopravljive, odnosno vrlo velike štete za motor, a pritom ne morate automobil ni voziti. Stoga je iznimno važno da ona bude otporna na smrzavanje do nižih temperatura od onih kakve se pojavljuju u vašem podneblju.
Tekućina za pranje stakla
Pored kvalitetnih brisača, zimi je za neometan pogled kroz vjetrobran jednako važna i kvaliteta tekućina za pranje stakla. I to u dovoljnim količinama. Budite svjesni da se ona zimi pojačano koristi, pa nije zgoreg u prtljažniku imati nekoliko dodatnih litara. Primjerice, kad automobili ispred vas dižu vodu na cesti od otopljenog snijega i prljaju vam vjetrobran, pogled kroz staklo može postati vrlo otežan i jednako naporan. Važno je i da je tekućina za pranje stakla u stanju brzo očistiti staklo od nečistoća, odnosno da ne ostavlja iza sebe nečistoće i masne tragove.
2. PRIJE UKLJUČIVANJA U PROMET
Sjednite pravilno i osigurajte vidljivost
Automobil ste na vrijeme pripremili i došao je taj dan kada su uvjeti za vožnju vrlo loši, hladno je, u zraku je puno vlage, možda je i ceste zasuo snijeg, a vi morate na posao ili još gore na put. Evo što učiniti prije nego li uopće pokretne automobil
Očistite vjetrobran izvana
Da biste uopće bilo što vidjeli s vozačke pozicije, najprije treba očistiti vjetrobran koji zimi zna biti smrznut, zaleđen ili prekriven snijegom. U svakom slučaju to podrazumijeva da u automobilu imate pripremljenu strugalicu za snijeg i led. Ne budite lijeni i odvojite 10 kuna za taj praktični plastični alat koji u zimskim jutrima puno znači, jer vam nikakvi pomoćni predmeti poput kreditnih kartica ili CD-ova neće biti od velike pomoći, samo ćete ih pritom uništiti. Treba li uopće spominjati da vjetrobran treba cijeli očistiti, a ne samo sredinu?
Odmaglite vjetrobran iznutra
Nakon što ste ga potpuno očistili izvana, s obzirom da su zimi temperature niske, a u zraku i okolini je puno vlage, on će se često zamagliti kada uđete u automobil. Ne samo zbog topline vašeg tijela i daha nego i zbog činjenice da zimi i obućom i odjećom u automobil unosimo puno vlage. Stoga ga prije kretanja treba odmagliti. Nakon pokretanja motora uključite ventilaciju na najsnažnije i usmjerite prema vjetrobranu. Korisno je pritom uključiti i klima uređaj bez obzira koliko hladno bilo jer klima uređaj isušuje zrak.
Odmrznite stražnje staklo
Osim što ste osigurali preglednost prema naprijed to isto treba učiniti i prema natrag. Stoga, nakon što ste izvana sastrugali led ili snijeg s vjetrobrana to isto učinite i sa stražnjim i bočnim staklima kao i s retrovizorima. Stražnje staklo, a kod većine modernih automobila i vanjski retrovizori imaju jednu veliku prednost u usporedbi s vjetrobranom – imaju u sebi ugrađene električne grijače koji omogućavaju njihovo brzo ne samo odleđivanje već i odmagljivanje. Imajte na umu da ti grijači troše puno struje pa ih koristite samo kada je motor upaljen.
Raskomotite se
Zimi zbog hladnoće najčešće nosimo hrpu glomazne, teške i ponajprije debele obuće i odjeće. A to se sve kosi s načelima sigurne vožnje. Bitno je, naime, da automobil što bolje osjećate, a ponašanje automobila se osjeća kroz sjedalo. Da ne kažemo kako vas kruta i debela zimska obuća i odjeća istovremeno ograničava u pokretima i njihovoj brzini što zimi može biti ključno za sigurnost vožnje. Stoga se - čim se kabina u automobilu zagrije - raskomotite, a ukoliko je vožnja duža razmislite o korištenju dodatnog para mekane obuće samo za vrijeme vožnje.
Sjedite pravilno
Pravilno sjedenje temelj je sigurne vožnje u bilo kojim uvjetima, a naročito je važno kad su oni izazovni kao zimi. Nemojte stoga ležati za upravljačem na način da nisko spustite naslon sjedala tako da jedva dosežete upravljač, jer u tom položaju ne možete brzo ni adekvatno reagirati. Naslon treba postaviti što uspravnije, a od upravljača se odmaknuti toliko da kad ispružite ruku na vrh upravljača on doseže do zgloba vaše šake. Podesite udaljenost sjedala i upravljač tako da lijeva noga prilikom stiskanja kvačila bude gotovo posve ispružena.
Dodatna oprema
Osim obaveze strugalice za led ili spreja za odmrzavanje stakla, korisno je u prtljažnik automobila pospremiti i neke druge potrepštine koje bi vam mogle zimi biti od pomoći. Primjerice stare rukavice i deka u slučaju da vam slučajno u zimskim uvjetima pukne guma pa ju po hladnoći i snijegu morate zamijeniti rezervnom. Kišobran je nešto što bi i inače bilo korisno imati u automobilu, a ukoliko želite sačuvati unutrašnjost svog automobila pametno je na kupiti gumene tepihe koji skupljaju vlagu koju obućom unosimo u automobil umjesto da ju upijaju.
VOŽNJA ZIMI
Što polakše to brže
Kada je trenje između kotača i guma drastično smanjeno kao što je čest slučaju u zimskim uvjetima vožnje, ključno je prema komandama automobila postupati sa što više osjećaja, što nježnije i opreznije kako bi što efikasnije iskoristili to malo trenja što postoji.
Nježno s upravljačem
Jednako kao i s kočnicama i gasom, i upravljačem dodatno opterećujete prednje kotače što može biti ključna razlika između njihovog proklizavanja i držanja kontakt s podlogom. Stoga upravljač u vožnji na skliskom držite što mekše i s njime baratajte što nježnije i opreznije. Neka svaki zakret upravljačem počinje mekano pa onda sve progresivnije dok ne osjetite da automobil više na prati zadani smjer. Ako se to dogodi "popustite", vratite malo upravljač kao bi prednji kotači ponovno uhvatili kontakt s podlogom.
Stisnite spojku
Ono što vas često može spasiti kada je kolnik sklizak, a automobil počne kliziti je radnja koju većina vozača nikada ne radi jer im nije ugrađeno u automatiku vožnje. Bez obzira da li je riječ o automobilu s prednjim, stražnjim ili pogonom na sve kotače jedna jednostavna radnja, a to je da pritisnete spojku i oslobodite pogonske kotače od bilo kakve sile, može tada biti spasonosna. Ukidanje vučne sile, bez obzira dajete li gas ili kočite motorom, može biti presudan jezičac na vagi između toga da guma nastavi proklizavati ili uhvati kontakt s podlogom pa da to treba biti vaša prva reakcija na klizanje.
Kod svake kritične situacije treba stisnuti spojku – vučnu silu na taj način isključujemo i tako ćemo najlakše stabilizirati svoj automobil, savjetuje Kristijan Rukljač, Oryxov trener sigurne vožnje
Oprezno s kočnicama
Kočnice u uvjetima skliskog kolnika često su pregrubi alat za usporavanje vozila – toliko je trenje između guma i podloge malo. Zato ih treba koristiti kao zadnju liniju obrane, a i tada što nježnije. Prvo probajte što više usporiti automobil kočenjem motorom, a tek onda oprezno pritisnite kočnicu. Ako pak treba naglo zakočiti, ako imate ABS pritisnite kočnicu do kraja i držite ju stisnutu bez obzira na njeno trzanje. Ako vaš automobil nema ABS, na snijegu možete koristiti blokiranje kotača kako bi se ukopali u snijeg, ali imajte na umu da je tada skretanje onemogućeno.
Koristite proklizavanje
Kada je kolnik zasnježen, inače neproduktivno proklizavanje kotača prilikom kretanja može biti od koristi. Stoga većina automobila koji su opremljeni ESP-om i kontrolom proklizavanja kotača imaju mogućnost isključivanja ovog sustava pri malim brzinama. Naime, prilikom proklizavanja kotača gume grebu o snijeg, ukopavaju se i time je ponekad omogućeno pokretanje vozila koje bi ESP u suprotnom onemogućio. Stoga ako zapnete, isključite ESP i probajte umjerenim proklizavanjem kotača i okretanjem upravljača izaći iz gliba.
Uvijek u višem stupnju
Automobil ćete na skliskom najbrže pokrenuti i ubrzati tako da bute što nježniji i odmjereniji. Kako je vučnu silu puno lakše nježno dozirati što je motor u nižim okretajima, prebacite u viši stupnja prijenosa čim je to moguće. Na snijegu ili ledu, čim pokrenete automobil s mjesta prebacite u drugi stupanj prijenosa, a ovisno o automobilu možete čak i kretati iz drugog stupnja. Jedina stvar koja u vožnju zimi treba biti brza i odlučna su – izmjene stupnjeva prijenosa. Stoga budite brzi na mjenjaču kako ne bi izgubili inerciju koju ste postigli.
Držite razmak
Usprkos svim vozačkim sposobnostima na skliskom kolniku je često jedina stvar koja vas može spasiti od sudara držanje adekvatnog razmaka od vozila ispred. Već na mokrom kolniku povećajte sigurnosni razmak, a naročito kada je on zaleđen ili zasniježen. U odnosu na suhi asfalt taj razmak treba biti višestruko veći. Na to će vas upozoriti moderni sigurnosni sustavi poput Nissanovog Front Collision radara, no od ključne važnosti za što kraći zaustavni put su vaše gume – na snijegu prave zimske gume imaju gotovo dvostruko kraći zaustavni put od ljetnih!
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....