nije misterij

Potrošnja goriva vam raste, a uvijek vozite na isti način? Problem je u jednoj skrivenoj komponenti auta

Njena uloga je važna, a kad se pokvari može doći do slabljenja performansi i povećane potrošnje

Lambda sonda, ilustracija

 Profimedia

Neupadljiva komponenta skrivena u ispušnom sustavu igra ključnu ulogu u radu vašeg automobila. Njen utjecaj na performanse, potrošnju goriva i emisije je golem.

Pogađate, govorimo o lambda sondi. Ali kao i svaki drugi potrošni materijal, lambda sonda može s vremenom otkazati. A kada se to dogodi, manifestira se različitim, ne uvijek jednoznačnim simptomima koji mogu zabrinuti mnoge vozače. U ovom ćemo članku pobliže razmotriti problem i uzroke koji su mogli uzrokovati njen kvar.

image

Lambda sonda, ilustracija

Profimedia

Čemu zapravo služi ta komponenta za koju smo svi čuli, ali nismo sigurni za što je zadužena. Tehnologija lambda sonde nije nova, pojavila se u benzinskim motorima s unutarnjim izgaranjem već u kasnim 70-ima.

To je također otvorilo put katalizatoru. Zahvaljujući lambda sondi, upravljačka jedinica motora izračunava koncentraciju kisika u ispušnim plinovima i zatim optimalno prilagođava smjesu goriva i zraka.

Idealan udio kisika u emisiji trebao bi biti jednak nuli, jer kisik sprječava redukciju štetnih dušikovih oksida u dušik. Danas, dakako, na tržištu nema motora s unutarnjim izgaranjem bez lambda sonde.

image

Lambda sonda, ilustracija

Profimedia

Početkom ovog tisućljeća sonda se počela ugrađivati i uz dizelske motore te pomaže u smanjenju štetnih emisija. Osim toga, štiti motor jer otkriva i zaustavlja štetno izgaranje u praznom hodu.

Kod dizelaša sonda prati katalizator i tako dostavlja podatke upravljačkoj jedinici koja na temelju njih pokreće regeneraciju. Trenutno se sustav sastoji od dvije sonde: kontrolne sonde ispred katalizatora i dijagnostičke sonde iza njega.

Kako točno lambda sonda radi? Količina lambda (λ) odgovara omjeru goriva i zraka. Vrijednost jedan (λ=1) smatra se idealnom, budući da u motor ulazi upravo onoliko kisika koliko je potrebno za sagorijevanje cjelokupne količine goriva. U slučaju benzina od 95 oktana, to je 14,7 kg zraka za svaki kilogram goriva.

image

Lambda sonda, ilustracija

Profimedia

Ako je u ispušnim plinovima veći volumen kisika, radi se o siromašnoj smjesi (λ>1). Ako je manji, govorimo o bogatoj smjesi (λ

Dizelski motori rade sa siromašnijom smjesom (λ=1,3 do 6), ali ovdje lambda sonda nema direktan utjecaj na određivanje bujnosti smjese. Umjesto toga, upravlja EGR ventilom, koji regulira smjesu pomoću recirkulacije ispušnih plinova. E sad, dolazimo do pitanja – kada i kako primijetiti da je rad vaše lambda sonde neispravan? Kod nekih motora, kada lambda sonda ne radi ispravno, aktivira se program za hitne slučajeve kako bi se zaštitio motor i okoliš.

image

Lambda sonda, ilustracija

Profimedia

U većini slučajeva, lampica za provjeru motora će zasvijetliti na kontrolnoj ploči i odgovarajuća poruka će biti pohranjena u memoriju grešaka računala. Kvar na lambda sondi može se manifestirati na nekoliko načina, od kojih su najčešći: smanjenje performansi motora, slabije ubrzanje, nepravilan rad motora, povećana potrošnja i pojava vidljivog ispušnog dima.

Lambda sonda je potrošni materijal, primjerice poput diskova, zupčastog remena ili svjećica. Problemi mogu nastati i kada se automobil uglavnom vozi na kratkim rutama, što ubrzava kemijsko starenje elektroda.

Pod određenim okolnostima, neispravna lambda sonda može ukazivati na značajnije oštećenje motora, na primjer oštećenje sonde od izgorjelog ulja. Stoga, ako osjetite neke od simptoma koje smo ovdje nabrojali, najbolje je da odmah posjetite vaš ovlašteni servis.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
05. rujan 2024 14:19