Svjetleće diode, skraćeno nazvane LED, počele su se polako upotrebljavati za vanjska svjetla još od početka tisućljeća, pa ima sve više problema s njima što zbog godina, a što zbog sve većih zahtjeva koji se danas pred njih postavljaju.
Garancija na svjetla je najčešće samo godinu dana, a zamjena LED svjetla nije ni približno isto što i zamjena obične žarulje u što smo se i sami uvjerili nakon što je kolegu na tehničkom pregledu nadzornik upozorio da mu ne radi dodatno, treće stop svjetlo na Toyoti Yaris iz 2014. Zamjena u ovlaštenom servisu – čak 1750 kuna!
Stoga smo se za pomoć obratili Branimiru Tubikanecu, poznatijem po nadimku Jens, doktoru za sve vrste svjetala, koji je jedini koji ih popravlja, valjda i u cijeloj Europi. Ponajprije zato što za popravak nema recepta, metode, već je potrebno izuzetno puno iskustva, spretnosti, znanja, snalažljivosti i improvizacije.
Branimir ima u tome više od deset godina iskustva i popravlja sve od ksenona, preko dioda do matrixa, a posao samo raste.
Cijene modernih svjetala su, naime, vrlo visoke, a proizvođači automobila vas u pravilu tjeraju na zamjenu kompletnog sklopa, odnosno fara – unutarnji dijelovi se najčešće ne mijenjaju niti popravljaju. Često se događa da se pokvari, odnosno poplavi jedan ring dnevnog svjetla, kao na tek nekoliko godina starom BMW serije 5.
Ovlašteni servis to ne popravlja već traži zamjenu cijelog fara, čija je cijena najčešće iznad 10.000 kuna, a ovisno o faru, može biti i nekoliko desetaka tisuća kuna.
- Kad svjetleći prsten tako poplavi, uopće nije riječ o kvaru diode, već svjetlosna tuba zbog visoke temperature modernih svjetlećih dioda izgori i pocrni na mjestu kontakta, objašnjava nam Branimir. Takvi problemi muče moderne automobile, jer koriste izrazito snažne LED čipove, koji se zagrijavaju na 200 do čak 300 stupnjeva! Ili u far prodre voda, pa nastrada izuzetno osjetljiva elektronika, koja postaje sve kompliciranija i kompliciranija.
- Čim otvorimo far po tragovima koji su neizbježni otkrijemo je li uzrok prodor vode, kaže nam Branimir dok nam pokazuje štampanu pločicu dnevnog svjetla Audija A6, čiji su sitni i osjetljivi vodovi korodirali. Prodor vode je najčešći uzrok problema s diodama, pa treće stop svjetlo našeg Yarisa predstavlja izuzetak. Tu je riječ o konstrukcijskoj pogrešci, jer je proizvođač opteretio LED čipove s previše snage, zbog čega oni izgaraju, pa nije rijetkost na cesti vidjeti Yarisa kojem ne radi treće stop svjetlo. Nakon skidanja i demontiranja svjetla dolazimo do ključnog dijela – štampane pločice sa svjetlećim diodama.
No LED-ice nisu unificirane i standardizirane poput H7, H4, BA ili ubodnih žarulja, jer proizvođači koriste razne tehnologije, a svjetla su postala i prepoznatljivi dio dizajna, koji je specifičan svakom pojedinom modelu.
Branimir nam tako pokazuje farove iz VAG grupe s automobila koji su isto godište i koji su kompletno drukčiji – niti jedan dio nije im zajednički.
Zato za naš Yaris nije bilo moguće uzeti iste takve LED čipove “s police” i jednostavno ih zamijeniti, poput žarulja, već je popravak zahtijevao ugradnju drugih sličnih dioda te njihovo adekvatno spajanje kako bi na kraju sve funkcioniralo.