Koliko je spretan vozač, toliko mu traje spojka. Nerijetko ju gospođe u godinama i početnici potroše nakon samo 20.000 kilometara, a spretniji vozači profesionalci bez pretjeranog truda tome dodaju nulu i s jednom spojkom izdrže i 200.000 kilometara. Želite da vam spojka traje? Skinite nogu s papučice spojke dok vozite i stavite ju na odmorište za nogu, koristite lijevu papučicu čim kraće, ali i sa što manje podrhtavanja pri kretanju s mjesta. Kad prebacujete brzinu, nemojte dodavati gas dok ju potpuno ne otpustite da se troši čim manje. Ako ne ide, priznajte si nespretnost i jednostavno kupite automatik. Jeftinije je. Kvar ili zamjena spojke uslijed istrošenosti, naime, gotovo redovito sa sobom nosi skidanje mjenjača, a ponekad i motora. Za to je potreban jedan puni radni dan mehaničara, pa popravak nije jeftin. Cijena same zamjene kreće se od 500 do 2000 kuna, ovisno o kojem je automobilu i servisu riječ, a tom iznosu treba dodati i trošak novog kompleta spojke čija se cijena kreće od 900 kuna do 4000 kuna.
POGLEDAJTE FOTOGALERIJU KLIKOM NA SLIKU
Kvarovi spojke uglavnom se dijele na dvije vrste: istrošenost uslijed koje dolazi do proklizavanja ili pucanja, odnosno kvar potisnog ležaja, lamele ili korpe. Na istrošenost možete puno utjecati nježnijom vožnjom. Pri kretanju s mjesta, primjerice, morate se izvještiti da spojku koristite čim kraće i da krenete s čim nižim okretajima motora. Dodajte što manje gasa, nemojte visoko dizati okretaje, jer time opterećujete spojku koja se brže troši (predugo dodiruje zamašnjak ili korpu). Kasnije se to prepoznaje zakaljenom površinom zamašnjaka ili korpe koji poprimaju plavičasti odsjaj. Na kvar pojedinih dijelova spojke također možete utjecati nježnijom vožnjom, ali puno toga ovisi i o samoj konstrukciji spojke, odnosno kvaliteti ugrađenih dijelova. Nemojte kretati s previše trzaja uzrokovanih naglim otpuštanjem spojke, jer niti opruge korpe nisu vječne i u tom slučaju ih jako opterećujete. Dodatni problem imaju automobili sa skupim dvomasenim zamašnjakom, a uzrok kvara također je zamor materijala opruga koje upijaju trzaje zbog dodavanja ili oduzimanja gasa te trzanja pri kretanju s mjesta.
U pravilu bi spojka trebala izdržati najmanje do prvog velikog servisa, odnosno oko 100.000 kilometara. Većina vozača je disciplinirana i automehaničari uglavnom mijenjaju dotrajale i istrošene spojke. Ima, međutim, vozača čije se spojke moraju mijenjati puno ranije, već nakon 30.000 do 40.000 kilometara. Razlog? Čuju se opruge na korpi. Najgore, međutim, prolaze vozači kojima se brzo istroši potisni ležaj. Sami dio košta stotinjak kuna, ali posao demontaže i montaže stoji dodatnih tisuću kuna, pa se često istodobno mijenja i spojka kad je već sve rastavljeno. Potisni ležaj čuje se karakterističnim zujanjem dok stojite na leru s pritisnutom spojkom, a kad otpustite papučicu zvuk nestaje. Pojedini automobili imaju glasniji potisni ležaj, uglavnom japanskih proizvođača. Od europskih, najosjetljivije potisne ležaje imaju Citroeni i Peugeoti.
Uvijek se postavlja pitanje koji set spojke odabrati: originalni ili zamjenski? Činjenica je da za proizvođače automobila spojke proizvode vanjski dobavljači - Luk, Sachs, Valeo. Dakle, tvrtke koje su prisutne i na tržištu zamjenskih dijelova, što znači da su i originalni dijelovi zapravo njihov proizvod. Trgovci zamjenskim dijelovima tvrde da razlike u kvaliteti nema, ovlašteni dileri tvrde da postoji itekakva razlika i da je original ipak original. Istina je vjerojatno negdje između: proizvođač zahtijeva visoke standarde kvalitete, dok tržište zamjenskih dijelova ne kontrolira nitko, već se pouzdajete u ime proizvođača zamjenskog dijela. Svakako prije kupnje provjerite koliko košta originalni set spojke, a zatim odlučite. Ako je razlika velika, kupite zamjenski set, ako je mala, radije posegnite dublje u džep i kupite originalni. Iznenadili biste se koliko su u posljednje tri-četiri godine pojeftinili dijelovi u ovlaštenim servisima za vozila starijih godišta, a pojedini to posebno oglašavaju i nude posebno prilagođene cijene (VW, Renault...).
Zamjena seta spojke prilika je i da se provjere gumene manšete homokinetičkih zglobova te letve volana kad je već polovica dijelova iz motornog prostora izvađena. To samo govori koliko je opsežna zamjena spojke i koliko je moguće uštedjeti nježnijim korištenjem automobila. Nespretniji vozači spojku će mijenjati svake tri godine, a spretniji možda jednom u pet ili šest godina i na taj način uštedjeti od 500 do 4000 kuna.