Kod električnih vozila najviše se priča o visokonaponskoj bateriji koja pokreće motor. Koliko traju? Koliko je skupa njihova zamjena? Koliko kilometara možete prijeći između punjenja? I što se s njima događa nakon što dođu do kraja života? To su najčešća pitanja...
No, možda niste znali da i električna vozila dolaze s "dobrom, starim" 12-voltnim akumulatorom (Tesla koristi litij-ionski 12-voltni.) Kao ni standardni automobil s motorom s unutarnjim izgaranjem ni električni se neće pokrenuti ako mu je 12-voltna baterija prazna.
Srećom, pokretanje 12-voltne EV baterije gotovo je isto kao i na autu s unutarnjim izgaranjem, uz neka važna upozorenja, piše portal familyhandyman.com. Evo što trebate znati prije nego što prikopčate "kleme".
Zašto električna vozila imaju 12-voltni akumulator?
Za napajanje opreme poput svjetla, brisača, električnih prozora i sjedala, ventilacije, modema i zračnih jastuka. Također napaja krug za pokretanje i računalne sustave male snage koji upravljaju visokonaponskim sustavom. Pritiskom na gumb za pokretanje aktivira se relej kontrolera motora.
Budući da električna vozila nemaju alternator, kontroler također puni 12-voltni akumulator. Prazan ne može aktivirati relej koji sprječava pokretanje EV-a, čak i ako je visokonaponska baterija potpuno napunjena.
Kako znati da je 12-voltni akumulator prazan?
Baš kao i na konvencionalnom autu s unutarnjim izgaranjem, ako se vrata ne mogu otključati, ili se stražnja "štop" svjetla na upale kada se pritsne kočnica, to obično signalizira praznu bateriju. Ispražnjena 12-voltna baterija može biti uzrokovana nekorištenjem vozila dulje vrijeme ili ostavljanjem uključenog nekog od potrošača (unutarnja rasvjeta).
Niskonaponski sustav u većini novijih vozila uvijek je "uključen", napaja različita računala i upravljačke module, čak i kada je vozilo "isključeno".
Gdje je 12-voltni akumulator u EV-u?
Ovisi o godištu, marki i modelu EV-a. Većina 12-voltnih akumulatora u električnim autima može se pronaći unutar ili iza prtljažnika, obično skrivene plastičnom obrubom. Mogu biti i u prtljažniku. Neka električna vozila dolaze s daljinskim terminalima akumulatora za spajanje premosnih kabela.
Ako je akumulator potpuno prazan i ne možete otvoriti vrata, neki proizvođači postavljaju konektor iza uklonjivog utikača za napajanje baterije. To vam omogućuje da otvorite vrata.
Koraci za brzo pokretanje EV-a s praznim 12-voltnim akumulatorom
Uvijek nosite rukavice i zaštitu za oči. Nikada ne pokušavajte pokrenuti smrznuti akumulator i nikada ne pušite dok radite oko akumulatora.
Za pokretanje primjerice Tesline 12-voltne litij-ionske baterije koristite prijenosni pomoćni starter, nikada olovnu bateriju. Postavite mjenjače oba vozila u položaj za parkiranje. Isključite sva svjetla i svu dodatnu opremu. Provjerite jesu li polovi akumulatora čisti i čvrsto pričvršćeni.
Budući da ispod haube nema mehanički rotirajućeg sustava remenica kao kod tradicionalnih vozila s pogonskim motorom, alternator nema pa ne pomaže za ponovno punjenje 12-voltnog akumulatora. Umjesto toga, električni automobili koriste pretvarač koji izvlači struju iz velikog paketa baterija, dopunjavajući ga. Također, kada je EV uključen u zidnu utičnicu ili brzi punjač, 12-voltna baterija obično se puni u isto vrijeme.
Pričvrstite jedan crveni pozitivni (+) kratkospojnik ili stezaljku kabela startera na pozitivni (+) terminal istrošenog akumulatora ili udaljeni pozitivni (+) terminal akumulatora. Pričvrstite drugi kraj pozitivnog (+) kratkospojnog kabela na pozitivni (+) terminal akumulatora pomoćnog vozila.
Pričvrstite jednu crnu (-) stezaljku kratkospojnika na negativni (-) terminal pomoćne baterije. Pričvrstite drugi kraj negativnog (-) kratkospojnog kabela ili elektropokretača na daljinski negativni (-) terminal akumulatora ili samo na čisti metalni dio. Nikada ne spajajte crni (-) kratkospojnik ili stezaljku kabela za pokretanje motora izravno na negativni (-) terminal istrošenog akumulatora.
Nakon što se EV pokrene, ostavite kabele povezane s pomoćnim automobilom ili starterom pet do 10 minuta kako bi EV nastavio raditi. Apsolutno je nužno ukloniti kabele točno obrnutim redoslijedom:
Negativni (-) kabel iz vozila koje je bilo mrtvo;
Negativni (-) kabel pomoćnog vozila;
Pozitivni (+) kabel pomoćnog vozila;
Pozitivni (+) kabel iz vozila koje je bilo mrtvo.
Nakon odspajanja kabela, pustite EV da radi oko 20 minuta. To će pomoći u punjenju niskonaponske baterije i stabilizirati cijeli električni sustav.
Na koncu ovo uvijek provjerite: ako zaključite da se EV neće pokrenuti jer je 12V akumulator prazan, treba imati na umu da neki proizvođači poput Mercedesa, za primjerice model EQS, upozoravaju na gubitak jamstva već samim otvaranjem prednjeg poklopca i bilo kakvog samostalnog "prtljanja", već auto mora isključivo u servisnu radionicu...
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....