Svaki automobil s motorom s unutarnjim izgaranjem ima alternator koji je odgovoran za proizvodnju električne energije. Alternator generira trofaznu izmjeničnu struju koristeći mehaničku energiju, odnosno pogon preko klinastog remena. Ta se izmjenična struja zatim ispravlja tako da je elektronika na vozilu i akumulator mogu koristiti za rad i punjenje.
Alternator opskrbljuje brojne potrošače struje u automobilu potrebnom energijom. Iako alternator nije tipični potrošni dio, kvarovi nisu neuobičajeni. Prvi znak kvara alternatora često je svjetlo indikatora punjenja na ploči s instrumentima.
Obično je to simbol generatora ili baterije koji svijetli dok motor radi. Ovaj indikator može biti znak da uključeni potrošači ne dobivaju potrebnu struju i/ili da akumulator trenutačno mora podržavati sustav, ali se ne puni preko alternatora.
U starijim automobilima ova lampica će se ponekad ugasiti nakon kratkog pritiska na papučicu gasa jer se generirani napon povećava s povećanjem broja okretaja motora. No ako lampica indikatora punjenja stalno svijetli, to može biti znak da je alternator u kvaru i da se akumulator više ne puni. Ako se ništa ne poduzme u ovom slučaju, auto će vam neminovno stati na cesti.
Alternatori općenito ne zahtijevaju održavanje, sporo se troše i često traju više od deset godina. Međutim, ako je alternator pokvaren, koristit će se struja iz akumulatora dok se on potpuno ne isprazni. Ovisno o statusu napunjenosti i broju uključenih potrošača, to se može dogoditi u roku od nekoliko minuta. U najgorem slučaju, motor će se ugasiti u vožnji ako upravljačka jedinica motora ili pumpa za gorivo više ne dobivaju potrebnu snagu.
Prvi pokazatelji problema također mogu biti poteškoće pri pokretanju motora ujutro. Iako je to mnogo češće znak za neispravni akumulator, može biti i naznaka za probleme s alternatorom, pogotovo ako je akumulator relativno nov i ako ste dan ranije vozili automobil na dulje relacije, a drugo jutro ne želi upaliti.
Ako se pojavi problem, alternator je relativno lako provjeriti. Napon punjenja alternatora provjerava se multimetrom, jeftinom uređajem koji možete kupiti za već od oko 10 eura. Procedura provjere je vrlo jednostavna. Postavite raspon napona na multimetru do 15 ili 20 V, spojite crni senzor multimetra na uzemljeni (negativni, crni) pol akumulatora automobila, a crveni senzor na pozitivni pol. S isključenim motorom, napon akumulatora automobila trebao bi biti između 12,2 i 13,6 volti.
Ako je napon znatno niži, tj. ispod dvanaest volti, preporučujemo punjenje akumulatora punjačem. Nakon pokretanja motora, napon punjenja trebao bi biti približno 13,4 do 14,8 volti u praznom hodu. Zatim ponovite mjerenje pri oko 4000 o/min. Napon bi trebao ostati konstantan.
Ako napon ne poraste do navedenih vrijednosti kada je motor uključen (nakon nekoliko sekundi), to ukazuje na kvar alternatora. Da biste isključili kar na kablovima, možete ponoviti mjerenja na kontaktima alternatora. Ako postoji značajna razlika, potrebno je provjeriti kabele.
Ako napon pri 4000 o/min osjetno poraste iznad vrijednosti izmjerene u praznom hodu, to ukazuje na kvar u regulatoru alternatora. U tom slučaju, akumulator se može pregrijati i elektronika na vozilu može se oštetiti. Regulator alternatora, poznat i kao regulator napona, integriran je u alternator. Njegova je zadaća, između ostalog, održavati napon alternatora približno konstantnim pri svim opterećenjima i brzinama. Regulator je dizajniran na takav način da omogućuje izravnavanje napona generatora na oko 14 volti.
Ako se akumulator trajno puni naponom većim od 14 volti, komponente vode sadržane u elektrolitu razlažu se na plinove vodik i kisik, što dovodi do stvaranja mjehurića plina. Osim što se akumulator tako isušuje, može doći do oštećenja njegovog kućišta, pa čak i do eksplozije ako plinovi ne mogu izaći iz akumulatora.
U starijim vozilima problem s regulatorom alternatora može se riješiti zamjenom četkica čija je cijena samo nekoliko eura. No ako treba zamijeniti cijeli regulator alternatora, to će koštati između 20 i 100 eura. Popravak je prilično jednostavan i cijena rada nije suviše velika jer postupak, ovisno o vozilu najčešće traje između desetak minuta i sat vremena.
Ako je problem u samom alternatoru, popravak će biti mnogo skuplji. Ovisno o vozilu, snazi alternatora i njegovom proizvođaču, cijene s uglavnom kreću između 100 i 1000 eura. Osim toga, tu su i troškovi ugradnje koji obično koštaju između 50 i 300 eura. Rabljeni zamjenski alternatori preporučuju se za popravak starijih automobila manje vrijednosti. Cijene takvih obnovljenih alternatora kreću se od oko 50 eura, a neobnovljeni rabljeni dijelovi s otada mogu biti i jeftiniji.
Ako sami kupujete rabljeni alternator provjerite jesu li svi potrebni dijelovi (eventualno novi regulator alternatora) uključeni ili se mogu kupiti dodatno. Ovlašteni trgovci također nude zamjenske alternatore koji su uglavnom 25 do 50 posto jeftiniji od originalnog novog dijela.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....