presretanje signala

Imaju ranjivu točku: Mnoge moderne aute vrlo je lako ukrasti i to bez hakiranja ili ‘probijanja kodova‘

Zbog keyless sustava pojavio se novi sigurnosni problem, pa ovaj način krađe ne zahtijeva nikakvu stručnost lopova

Krađe auta za 60 sekundi, ilustracija

 Profimedia

Većina novih automobila ima takozvani sustav ulaska bez ključa. Ovo je samo po sebi vrlo praktično: automobil prepoznaje ključ kada je vozač u neposrednoj blizini vozila i otključava vrata. Vozač čak ne mora vaditi ključ iz džepa. Motor se može pokrenuti jednako lako pritiskom na gumb. Sustavi zaključavanja bez ključa danas su široko rasprostranjeni i često su standardna oprema čak i u najmanjim klasama automobila.

No zbog takozvanih keyless sustava pojavio se novi sigurnosni problem. Kradljivci automobila mogu lakše ukrasti vozila opremljena ovom tehnologijom jednostavnim repliciranjem originalnog signala. Za to im je potreban ne previše skup ni kompliciran range extender (produživač dometa) sustav. Jedan dio sustava lopovi stave u neposrednu blizinu automobila kojeg ciljaju, a s drugim se približe vlasniku koji ima originalni ključ ili njegovoj kući.

image

Faradayeva kutija

Selwyn/Alamy/Alamy/Profimedia

Dovoljno je da budu nekoliko metara udaljeni od samog ključa kako bi uhvatili njegov signal. Uređaj taj signal hvata, pojačava i šalje u jedinicu koja je u blizini automobila. Tako se automobil zapravo otključava originalnim ključem bez da vlasnik išta primijeti, a sve funkcionira i kada je ključ čak i sto metara udaljen od automobila.

Auto prepoznaje signal originalnog ključa iz prijemnika kojeg su lopovi postavili blizu njega i otključava se. Unošenjem prijemnika u unutrašnjost vozila, automobil se može zatim sasvim normalno pokrenuti i odvesti. Varljiva stvar je u tome što kada se motor upali, automobil može voziti bez ključa sve dok ga se ručno ne ugasi. Ako lopov natoči gorivo dok motor radi, lako može odvesti ukraden auto na velike udaljenosti u relativno kratkom vremenu i za nekoliko sati auto već može biti u drugoj državi.

Ovaj način krađe ne zahtijeva nikakvo znanje od lopova i ne uključuje nikakvo hakiranje ili "probijanje kodova" sustava za daljinsko otključavanje automobila, pa je jasno zašto je tako brzo postao vrlo popularan.

Njemački ADAC je tijekom desetak godina testirao sigurnost više od 600 automobila sa keyless sustavima i čak 93 posto automobila moglo se otključati uz ranije opisani trik. Samo nešto više od sedam posto provjerenih automobila nije se moglo prevariti i bili su zaštićeni od napada s produživačem dometa.

image

Faradayeva obloga za ključ, Ferrari

Profimedia

Vlasnici automobila modela sa sustavima "bez ključa" također mogu postati žrtve po drugi put: ako ukradeno vozilo pronađe i pregleda policija, neće biti nikakvih tragova provale ili manipulacije. To može dovesti do problema s podmirenjem štete kod osiguranja ili do sumnje da je vlasnik lažirao krađu kako bi počinio prijevaru osiguranja.

Proizvođači nisu nemoćni protiv ove metode krađa, no mnogi od njih još nisu reagirali kako bi automobile više zaštitili. To je moguće uz korištenje tehnologije digitalne radio veze koja koristi računalne čipove s tehnologijom ultraširokog pojasa (UWB) u sustavu zaključavanja, koji se može koristiti za precizno određivanje udaljenosti između ključa i automobila na temelju vremena prolaska radio signala. Ako se kod auta opremljenog ovom tehnologijom koristi produživač dometa, automobil se neće otključati.

Jaguar Land Rover je bio prvi proizvođač automobila koji je ovu tehnologiju ugradio u nove modele od 2018. godine. Od 2019. sve više modela ima ovu tehnologiju, među njima su Audi (A3, Q4 e-tron), Cupra (Born, Formentor), Seat (Leon), Škoda (Enyaq, Octavia) Volkswagen (Golf 8, ID.3, ID.4, ID.5, Caddy, T 7). Drugi proizvođači kao što su BMW, Genesis, GWM (Great Wall Motors), Hyundai, Kia, Mercedes i Suzuki koriste druge metode zaštite koje nisu toliko sigurne (senzor pokreta u ključu i slično).

image

Krađe auta za 60 sekundi, ilustracija

Profimedia

Što možete učiniti kako biste spriječili krađu automobila s keyless sustavom?

1. Ako posjedujete automobil sa sustavom zaključavanja bez ključa i bojite se ove vrste krađe, trebali biste u uputama za uporabu provjeriti može li se sustav deaktivirati. Tada se automobil više ne može ukrasti opisanom metodom, no tada i ostajete bez funkcije koja je vrlo korisna i komforna.

2. Prije kupnje automobila informirajte se o tome kako je automobil zaštićen od ove vrste krađe i ne kupujte automobile koji nemaju nikakvu zaštitu.

3. Ako je moguće, parkirajte vozilo u zaključanoj garaži preko noći.

4. Nemojte pohranjivati ​​ključeve automobila blizu vanjskih vrata, vanjskih zidova i prozora u vašoj kući ili stanu.

5. U stanu ili kući stavite ključ u metalnu limenku (limenku za kolačiće), specijalnu zaštitnu kutiju koja blokira radio signal, posudu za kuhanje ili umotajte u aluminijsku foliju. To može pomoći tako da blokira signal ključa. Je li ovakva zaštita efikasna možete provjeriti tako da ključ u posudi/foliji odnesete do vozačevih vrata automobila i isprobate hoće li se auto otključati. Ako se otključa, metoda nije učinkovita.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
10. travanj 2024 11:46