Ako ste vlasnik auta s dizelskim motorom onda bi trebali imati predznanje o filtru krutih čestica DPF (Diesel Particulate Filter) koji je postao standardna komponenta od 2009. godine, od Euro 5 norme o ispušnim plinovima.
Imajte na umu da održavanje ove važne komponente ispuha može dovesti do značajnih i skupih posljedica za vaš automobil.
Zadaća DPF-a: naknadna obrada ispušnih plinova, točnije "zarobljavanje" čestica poput čađe i pepela. Izrađen je od keramičkog materijala oblikovanog u strukturu saća. Kako bi se smanjile emisije dizelskih vozila, DPF hvata i zadržava ispušnu čađu koja potom povremeno izgara kako bi se filter regenerirao. Procesom regeneracije sagorijeva višak čađe nataložene u filtru, što sprječava ispuštanje štetnih plinova u obliku crnog dima u atmosferu.
Gdje je problem?
Iskusniji vozači to dobro znaju, preblem je u čestoj vožnji na kratkim relacijama pri malim brzinama zato što se regeneracija nikad neće obaviti kako treba jer ćete često stići na cilj, a da se ni motor nije zagrijao. Takav režim rada uopće ne ispunjava zahtjeve da se filter sam očisti. Najbolje bi bilo na svakih 150 km prijeđenih u gradu odvesti auto na brzu vožnju otvorenom cestom ili autocestom što malo tko radi.
Drugi uzrok je loše servisiranje
Životni vijek DPF-a varira ovisno o njegovoj primjeni. Uz to, začepljenje može biti uzrokovano korištenjem pogrešne vrste ulja, izmjenama performansi vozila (tuning), korištenjem goriva niske kvalitete, ali i čestom vožnjom automobila na niskoj razini goriva. Proje kupnje rabljenog dizelaša imajte ove stvari na umu.
Ukoliko nedostaje takve vožnje, upravljačka kontrola motora prisiljena je svakih nekoliko stotina kilometara pokrenuti aktivnu regeneraciju na način da ubrizgava dodatno gorivo u ispuh kako bi namjerno podigla temperaturu ispušnih plinova na 600 stupnjeva što uzrokuje spaljivanje sakupljenih čestica čađe.
Kako možete znati je li vaš DPF zagušen?
Na vašoj nadzornoj ploči pojavit će se narančasto svjetlo u obliku greške, koje varira ovisno do proizvođača vozila. Kad ono zasvijetli, vaš filter je najvjerojatnije blokiran i potrebno je čišćenje. S obzirom na to da DPF filtrira dvije vrste čestica (čađa i pepeo), postoje dvije vrste čišćenja.
Regeneracija čisti čađu pretvarajući ugljik u ugljični monoksid, dok se pepeo čisti uklanjanjem filtra i čišćenjem u stroju s komprimiranim zrakom. Drugi znakovi začepljenja su gubitak performansi vozila (pad snage i slabije ubrzanje), i prijelaz motora u siguran način rada.
Kako održavati?
Ključ održavanja DPF-a je osigurati da se može sam regenerirati kad se napuni čađom. Za održavanje filtera krutih čestica najviše znači održavanje motora, jer u sam filter nije potrebno ništa ulijevati. Postoje dvije vrste regeneracije: aktivno i pasivno. Do pasivne regeneracije dolazi kada se vozilo normalno vozi pod opterećenjem, a vozač nije ni svjestan da se događa.
Ponekad pasivna regeneracije ne može uvijek održavati DPF čistim, stoga će filter morati proći aktivnu regeneraciju. Aktivna regeneracija odvija se kada motor vozila ne stvara potrebnu toplinu za pretvaranje čađe u ugljični dioksid. Na nekim vozilima prilikom aktivne regeneracije pale se lampice na nadzornoj ploči.
Trošak
Ako će trebati, zamjena DPF-a može biti skupa, a najviše ovisi o godištu i marki automobila. Novi DPF za osobna vozila stoji barem tisuću eura. Zamjenski filter slabije kvalitete može se pronaći za manje, a tome treba pridodati i troškove ugradnje. Kao odgovor na visoke cijene novih filtera, pojavio se niz servisnih usluga regeneracije filtera.
Jedna od opcija je spajanje automobila na dijagnostičko računalo i postavljanje motora u određen način rada. Takva usluga u prosjeku košta oko 70, 80 eura, a njena efikasnost je osrednja. Druga opcija je kemijsko čišćenje kojom se pomoću senzora tlaka razgrađuje čađa. Ovo je efikasnija opcija, a košta oko 200 eura.
Postoji i treća opcija koja uključuje uklanjanje DPF-a iz automobila i primjenu elektroničkog emulatora koja zavarava računalo vozila, na što se odlučuju neki vozači.
Treba znati da je ta opcija protuzakonita i ima pravne posljedice. Automobil koji ima izrezan filter ne ispunjava uvjete tehničke homologacije te, sukladno zakonu, mora biti uklonjeno iz prometa. Razlog je to zašto sve se češće razgovara o strožim propisima i efikasnijim metodama provjere DPF-a.
Na koncu, prema Svjetskoj zdravstvenoj organizaciji zagađenje česticama utječe na više ljudi nego bilo koji drugi zagađivač, a tri od četiri stanovnika europskih gradova izložena su nesigurnim razinama čestica, prema Europskoj agenciji za okoliš.