dobro je znati

Ako se motor neće pokrenuti dizel se smrznuo: Najbolje rješenje aditiv, u nuždi koristite fen

Pokretanje dizelaša zimi nije problem samo starijih auta, nego i novijih, kad se smrzne još ima nade

Lampica, ilustracija

 Profimedia

Premda su zime i na našem podneblju generalno sve toplije zbog klimatskih promjena, hladne fronte i dalje će "gostovati". Pogledajte samo Bavarsku prošlog tjedna... A "debeli" minusi itekako mogu stvoriti probleme vlasnicima automobila s dizelskim motorima, a što je minus veći to situacija može biti složenija.

Evo i zašto su veliki minusi noćna mora za vozače dizelaša i kako si pomoći ako auto neće upaliti o čemu smo već i ranije naširoko pisali... Naime, parafin se u dizelskom gorivu na niskim temperaturama kristalizira, a ti kristali začepljuju pore filtra goriva. Što je temperatura niža, kristali postaju sve veći, a kad se povećaju dovoljno da blokiraju protok goriva kroz filtar, motor se ne može pokrenuti...

Kod modernijih motora proizvođači tom problemu doskaču ugradnjom grijača u kućišta filtara, pa se problem rjeđe događa. Uz to, dizelskom gorivu na crpkama se dodaju aditivi, ovisno o razdoblju godine, a kao dodatnu pomoć današnji dizelaši imaju i senzore koji otkrivaju vodu na dnu filtra i paljenjem žute lampice upozoravaju vlasnika da je vrijeme za akciju.

Na dnu dizelskih filtara obično se, naime, nalazi vijak za ispuštanje vode. Kad lampica zasvijetli, obavezno ju ispustite ili još bolje zamijenite filtar. Mirnije ćete spavati, a trošak iznosi do 25 eura.

image

Pokretanje motora

CROPIX

Kod dizelaša visokotlačne pumpe za ubrizgavanje posebno pate zimi, jer se podmazuju isključivo samim gorivom. Ako zbog kristaliziranja parafina nastane šteta na pumpi ili brizgaljkama, jamstvo se ne priznaje. Kako će servis znati je li gorivo uzrok? Jednostavno će testirati gorivo iz spremnika na smrzavanje i potom se uredno pozvati na sitna slova u jamstvenim uvjetima. Zaštititi se možemo samo provjerom datuma točenja gorivo, dodavanjem aditiva i parkiranjem na toplom.

Gorivo se već dugo na crpkama aditivira ovisno o temperaturi i dobu godine. Problem nastaje kad se rijetko ili malo vozite, a vlasnik ste dizelaša koji s jednim spremnikom može prijeći i više od 1000 kilometara, pa u najveću zimu uđete s gorivom koje nije dovoljno aditivirano s kojim vozite od listopada.

Na agregatu za točenje goriva na benzinskoj postaji istaknuta je naljepnica o klasifikaciji goriva. Vrijednosti su laboratorijske i minimalne propisane. Ovisno o točki filtrabilnosti, na europskom tržištu je definirano šest kategorija dizelskog goriva za normalne klimatske uvjete i još četiri za alpske, odnosno polarne klimatske uvjete.

Ako niste sigurni, dobrodošla je pomoć jednostavno si kupiti aditiv iz maloprodaje koji će točku filtrabilnosti dodatno sniziti. Sadrži tvari koje se vežu na kristale parafina i sprečavaju njihovo povećavanje s padom temperature, pa ne mogu začepiti filtar. Na etiketi ćete vidjeti koliko je aditiv jak (u prosjeku snižavaju točku filtrabilnosti za dodatnih 20 °C). Bočica, ovisno o proizvođaču, stoji od 10 do 18 eura. Čitajte uputstva i ne pretjerujte s dozom.

image

Grijanje fenom

CROPIX

Ako vam se dizel ipak smrzne, i motor ne želi upaliti, ne očajavajte. Ne forsirajte s verglanjem, parafin se već kristalizirao, samo ćete iscrpiti, pa možda i oštetiti akumulator ili elektropokretač. Automobil radije odgurajte u podzemnu garažu ili toplije mjesto ako imate gdje i niste baš na vrhu neke planine na otvorenom.

Čak i parkiranje iznad šahta kanalizacije (ciljati motorni prostor) daje dobre rezultate, jer iz njega izlazi topao zrak, ali budite strpljivi, popijte kavu i vratite se za sat vremena. Ako možete dovesti struju kablom, ugrijte filtar i sustav za ubrizgavanje sušilom za kosu. Jasno, budite pažljivi da ne rastopite plastiku ako koristite radionički fen, dok frizerski možete ostaviti da radi pod zatvorenom haubom bez brige - naciljajte filtar, zatvorite haubu i ostavite ga desetak minuta.

Legende o točenju benzina u rezervoar neće upaliti, a i možete oštetiti dijelove sustava ubrizgavanja, pogotovo na novijim dizelašima. Pretjerate li, možete u uništiti motor (nekontrolirano izgaranje smjese) ili će ga elektronika zaustaviti, pa ćete biti prisiljeni zvati servis. Isto vrijedi i za paljenje vatre ispod motora.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
13. studeni 2024 17:21