Sve više novih automobila prodaje se serijski s automatskim mjenjačima pa tako posljedično i na tržištu rabljenih vozila možemo naći sve više automobila bez lijeve papučice kvačila. Kod novih automobila postotak onih s automatskim mjenjačem već sada premašuje 40 posto.
Stoga prilikom kupnje trebali bi svakako željeni automobil odvesti kod servisera na temeljit pregled mjenjača, ono što ne biste trebali raditi kod kupnje rabljenog s klasičnim prijenosom.
Danas u upotrebi postoje čak tri vrste automatskih mjenjača: klasični, s dvije spojke i CVT. I premda su u osnovi jako izdržljivi, traže redovito servisiranje. Preporuka je da se ulje u njima mijenja svakih 60.000 km, s filtrom koji ima svaki mjenjač.
Tijekom rada se metalni dijelovi troše, pa nastaju sitne strugotine metala (špene), koje plutaju uljem dok ih ne pokupi magnet na filtru.
Što je tih komadića manje, manja je vjerojatnost da će neki od njih dospjeti tamo gdje mu nije mjesto - u ventile ili servo elemente - gdje izazivaju blokadu, što je kvar u nastajanju. Naime, blokirani ventil može ostati zatvoren, ili tek djelomično otvoren, što je već posve dovoljno da izazove neispravni rad mjenjača.
No, ako se i dogodi kvar, a često se događaju i pregrijavanja zbog pomanjkanja ulja u sustavu (bilo na pretvorniku momenta, uljnoj pumpi ili lamelama spojke), nema razloga za očajavanje - popravci su još uvijek mogući i bitno jeftiniji od nabavke novog mjenjača. Premda većina proizvođača u svojim ovlaštenim servisima uopće ne predviđa popravke, već zamjenu mjenjača novim.
Ako primijetite da rad vozila koje želite kupiti nije ispravan, to ćete lako sami zaključiti, ali laiku će biti teško otkriti uzrok takvog rada. Nekoliko čimbenika ipak bi vas moglo upozoriti da postoje poteškoće s radom. To je prije svega lampica na kontrolnoj ploči. Iako većina automobila nema izričitu lampicu za mjenjač, ona generička za rad samog motora može ukazivati na kvar mjenjača.
Nadalje, rijetka je pojava, ali ako prilikom ubacivanja u ‘D‘ vozilo ne želi krenuti, to može ukazivati na ozbiljan kvar. Najčešće se u tom slučaju radi o neispravnom radu pumpe, odnosno nedostatku hidrauličkog tlaka.
Kada mjenjač sporo vrši izmijene stupnjeva, do toga dolazi zbog slabog održavanja, tj. rijetke izmijene ulja u mjenjaču. Tada se pojavljuju mjehurići koji usporavaju rad i uzrokuju proklizavanje kvačila. Kod kvara na disku bubnja kvačila primijetit ćete da vam auto vibrira.
To se najčešće događa pri brzinama od 80-90 km/h. Na slabiji rad elektromagnetskih ventila ukazat će vam lupkanje pri izmijeni stupnjeva, a trzanje može posljedično doći kod loma bubnja u kojem se nalaze zupčanici. Proklizavanje prilikom promjene stupnja prijenosa najčešće ukazuje na potrošenost kvačila, ali to se ne bi trebalo dogoditi prije otprilike 120 tisuća prijeđenih kilometara.
To je ujedno i najčešći kvar, i on se lako primjećuje, jer okretaji rastu, a vozilo proporcionalno ne ubrzava. Stoga, ako ćete prilikom kupnje rabljenog primijetiti nešto od navedenog, najbolje je to vozilo zaobići u širokom luku, jer su popravci automatskih mjenjača nerijetko "skup sport".
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....