Prva generacija BMW-ovog X5 je 1999. godine otvorila novi segment, sa svim karakteristikama sportskog automobila 'zamotanog' u robustan paket. X5 je otvorio put drugim konkurentima, a kada je 2007. predstavljena druga generacija (E70), segment je već bio prepun oštrom oporbom.
Međutim, za neke od njih X5 je bio dovoljno pristojan, no nije bio toliko sofisticiran koliko bi mogao biti. Godinu poslije, predstavljen je X6 (E71), SUV koji uzima sve najbolje elemente X5 (a ima ih mnogo), i 'obavija' ih tijelom beskompromisne neobičnosti i 'zastrašujuće fizičke prisutnosti'.
Iako je riječ o 4x4 terencima, X5 i X6 imaju sve tradicionalne atribute koji nam u glavi iskoče kad netko spomene 'BMW' – snažan motor, odlične performanse i izvrsno upravljanje. Zbog toga, ova dva modela zaista se mogu nazvati sportskim automobilima 'na štulama'. Jedina značajna kritika koju je X5 dobio, osim što se nekima nije sviđao 'kutijasti oblik', bila je ta što mu je nedostajalo prostora u unutrašnjosti.
Međutim, X6 nije ništa bolji po tom pitanju, s obzirom na to da je naslijedio unutrašnjost od godinu starijeg X5. Zapravo čak ima manje prostora u kabini, no to je cijena koju morate platiti zbog 'sofisticiranijeg' dizajna.
Ponašanje na cesti je veoma slično, oba SUV-a ostavljaju dojam težine, što je normalno za ovaj segment. Međutim, X5 je na autocesti veoma uglađen, pri čemu je bitna stavka izoliranost kabine od vanjskog svijeta, zbog čega nećete osjetiti vjetar i buku vaših kotača. X6 nudi više sportsko iskustvo. Prilično je čvrst, što znači da nije toliko udoban na dužim putovanjima, no zato nudi oštro i brzo upravljanje, što je prednost za veliki i teški SUV.
Što se tiče raspona palete koja se nalazi ispod poklopca motora, nije nešto velik. Gotovo sve primjerke druge generacije X5 pokreće turbopunjeni 3.0-dizelski motor s rednih šest cilindara od 235 KS (173 kW) i 520 Nm okretnog momenta, a motor nakon face-lifta 2009. godine dobiva 10 KS i 20 Nm više. Ako tražite više snage, opcije su X5 XDrive 35d i XDrive40d s istim 3,0-litrašem, ali sa 286 i 306 KS. Naš izbor ostaje 3.0-litreni dizel zbog solidnih performansi i niže potrošnje u odnosu na ostale varijante. U ponudi je bio i dizelski trolitraš s tri turbine XDrive50d sa 381 KS, ali to je rijetka zvjerka.
najBenzinski motori nisu toliko popularni, najviše zbog znatno veće potrošnje u odnosu na dizelske. Međutim, ako vam potrošnja nije uvjetovana, pronašli smo par benzinskih varijanti na X6 – 3.0-litreni 3.5i xDrive s rednih šest cilindara, dva turbopunjača i 306 KS (225 kW) i 4.4-litreni V8 5.0i xDrive s dva turbopunjača i 408 KS (300 kW). Nadali smo se vidjeti i benzinske verzije X5, posebice 4.8-litreni V8 od 355 KS (261 kW), no nažalost, nismo pronašli ni jednu. Na našim prostorima pobijedio je dizel.
Dizelski motori i automatski mjenjači imaju dobru reputaciju dugovječnosti. Zapravo je jedina poznata mana nagla promjena brzina na ranijim modelima koja je 'izliječena' ažuriranjem na softveru. Ostalo su sitni pojedinačni problemi poput elektroničkih malfunkcija. Međutim, X5 je vrlo osjetljiv na trošenje guma, a stražnji jastuci samo-nivelirajućeg ovjesa još su jedna poznata slaba točka. Također, mnogi su upozorili na lošiju kvalitetu pojedinih dijelova unutrašnjosti, poput suvozačevog pretinca, krovnog prozora, stražnjih sjedala i nekih unutarnjih panela.
Što ćete sve dobiti s X5, osim dobrog i pouzdanog motora? Svi modeli dolaze s klimom, automatskim sekvencijskim mjenjačem, 18-inčnim alu naplatcima, tempomatom, parkirnim senzorima i samo-nivelirajućim stražnjim ovjesom. 'M Sports' izvedba uključuje 19-inčne alu naplatke, kožna sportska sjedala i sportski ovjes.
No nemojte da vam veličina kotača bude bitna, jer iako će X5 izgledati bolje s većim 'cipelama', to će znatno utjecati na udobnost i kvalitetu vožnje. Modeli nakon facelifta dolaze s još boljom opremom, xDrive30d ima osam brzina, kožne presvlake i ksenonska svjetla u standardu. Satelitska navigacija nije u paketu standardne opreme, no velika većina je ima.
Ista oprema može se pronaći u X6, s obzirom na to da je unutrašnjost preuzeta iz X5. Armaturna ploča, središnja konzola, prednja sjedala i iDrive infotainment sustav su potpuno isti. Prostor sprijeda je u redu, no zbog zakošene linije krova, straga će višim putnicima nedostajati prostora za glavu.
Jasno je da su troškovi X5 i X6, ili bilo kojeg drugog SUV vozila veći od nekog prosječnog hatchbacka ili čak limuzine. Razlog tomu je malo veća potrošnja koja pati zbog 4x4 pogona i veće težine. Motor zapremnine od 3000 kubika osjetit će se i na porezu koji plaćate za ceste.
Redovni servisi ne bi trebali biti skuplji od ekvivalentne serije 5, osim guma, koje zahtijevaju veće i šire dimenzije. Prilikom kupnje, obratite pozornost na oštećenja u unutrašnjosti, s obzirom na to da su dva SUV-a vjerojatno bili korišteni za obiteljske potrebe. Posebnu pozornost dajte i krovu, u slučaju da je terenac korišten za nošenje bicikala ili krovnih kutija.
Cijene X5 modela druge generacije počinju od 90.000, dok se najnoviji modeli u najboljoj opremi kreću do 187.000 kuna. Odlični modeli s manje od 180,000 kilometara mogu se pronaći već od 120.000 kuna. Ako niste fan 'kutijastog izgleda' X6 je izbor za vas, no 'sofisticiraniji' izgled će vas koštati malo više. Cijene za X6 3.0d počinju od 115.000 kuna, a vrh ponude cijeni se do 260.000 kuna. Zlatna sredina nalazi se na 150.000 kn. Vrijedi li drugačiji dizajn razliku u cijeni, s obzirom da je gotovo sve drugo isto, procijeniti sami.
TEHNIČKI PODACI
(2007-2013) BMW X5 E70 30d xDrive
Motor: turbodizelski
Obujam: 2993 cm3
Cilindri: rednih 6
Ventili: 24
Snaga: 235 KS (173 kW) / nakon face-lifta: 245 KS (180 kW)
Okreni moment: 520 Nm / nakon face-lifta: 540 Nm
Pogon: na sva četiri kotača
Mjenjač: automatski sekvencijski, 6 brzina / nakon face-lifta: automatski sekvencijski, 8 brzina
Najveća brzina: 216 km/h
0-100: 8.1 s / nakon face-lifta: 7.6 s
Masa: 2150 kg
Prtljažnik: 620 l
Dimenzije: 486 x 193 x 178 cm
Međuosovinski razmak: 293 cm
Prosječna potrošnja: 10.2 l/100 km
CO2: 217 g/km / nakon face-lifta: 195 g/km
(2008-2014) BMW X6 30d xDrive
Motor: turbodizelski
Obujam: 2993 cm3
Cilindri: rednih 6
Ventili: 24
Snaga: 235 KS (173 kW) / nakon face-lifta: 245 KS (180 kW)
Okreni moment: 520 Nm / nakon face-lifta: 540 Nm
Pogon: na sva četiri kotača
Mjenjač: automatski sekvencijski, 6 brzina / nakon face-lifta: automatski sekvencijski, 8 brzina
Najveća brzina: 210 km/h
0-100: 8.0 s / nakon face-lifta: 7.5 s
Masa: 2075 kg
Prtljažnik: 570 l
Dimenzije: 488 x 198 x 170 cm
Međuosovinski razmak: 293 cm
Prosječna potrošnja: 10.4 l/100 km
CO2: 217 g/km / nakon facelifta: 195 g/km