Kad se obitelj proširi na drugo ili treće dijete i potrebe za prostorom postanu veće, misli roditelja neminovno skreću na monovolumene. Nije tajna da su u tom segmentu mnogima prvi izbor Scenic, Picasso i Touran, ali nije zgorega pogledati što se krije u drugom redu, iza glavnih svjetala pozornice. Jedan od igrača iz sjene je Mazda 5, japanski monovolumen egzotičnog izgleda i iznimnih funkcionalnih vrlina.
Foto: Željko Puhovski / HANZA MEDIA
Upravo tipičan azijski izgled druge generacije (prva iz 2005. izgledala je europskije) mnoge već u startu odbija od tog auta, što se može razumjeti, ali ovdje ljubav plane na drugi pogled. Klizna vrata velik su adut i tu će konstrukcijsku blagodat već pri prvom susretu cijeniti svi koji su barem jednom na skučenom prostoru trebali široko otvoriti vrata kako bi unijeli dječje sjedalo i u njega smjestili dijete. Vrlina je i prostranost, a doda li se i visok stupanj pouzdanosti, s vrlo malim postotkom kvarova, čini se da je grijeh preskočiti ovaj monovolumen. Naravno, najprije treba prežvakati dizajn.
Druga generacija je, naime, ispravila neke boljke prvog modela, a posebno modela Premacy, prethodnika prve generacije. Nema više straha od hrđanja rubnih dijelova vrata, ESP radi finije, a bolja je i zvučna izolacija. Osim toga, kao svaka Mazda, i Petica se vozi sjajno. Izravna je na volanu, nema većeg naginjanja i ovjes precizno vodi kroz zavoje. Mazda, naravno, nije bezgrešna, ali većih konstrukcijskih propusta nema. Treba prihvatiti da su neke površine unutrašnjosti prejednostavne za ovu klasu, da se obloge sjedala u nekim razinama opreme čiste teže te da je ovjes podešen čvršće pa prelasci preko uspornika nisu tako mekani kao s francuskim modelima. Osim toga, česta vožnja lošom cestom uzima danak u nešto bržoj potrebi za novim kuglastim zglobovima, selenima ili drugim komponentama ovjesa.
Uvijek fina tehnika Mazdinih motora i mjenjača nalazi se i u ovom modelu. Atmosferski benzinci 1.8 (115 KS) i 2.0 (150 KS) za drugu generaciju prošli su kuru finog uštimavanja, solidnih su performansi i uglađeni, a mnoge iznenade umjerenom potrošnjom i tihim radom. Vozi li se smirenim obiteljskim ritmom, naravno. U praznom hodu gotovo se ne čuje. Dizelski je motor, za razliku od prve generacije, samo jedan. Izbora, dakle, nema, ali riječ je o dokazano dobrom 1,6-litrenom dizelašu (116 KS), jednom od najboljih svoje klase, nastalom u vrijeme uske inženjerske suradnje Forda, Peugeota i Citroëna. U to je doba Mazda bila pod Fordovom kapom (i Volvo), a taj se sveprisutni motor i danas u raznim inačicama ugrađuje u niz kompaktnih modela Forda, Peugeota, Citroëna i Volva. Zamijenio je dotadašnji dvolitreni (110 i 143 KS), a poznat je po dobrim performansama i maloj potrošnji. I u velikoj Mazdi 5 dobro se snalazi. Nije sportski brz, ali svakodnevne zadaće i putovanja korektno obavlja, uz umjerenu potrošnju od oko 6,5 litara.
Ukratko Praktično: iza kliznih vrata nailazi se na dva prava sjedala, ali u jednom je spremljeno manje središnje, koje se po potrebi lako izvlači u sredinu i tvori ravnu površinu za sjedenje Petica je toliko prostrana da postoje i izvedbe sa 7 sjedala. Čvrst ovjes grli zavoje, čak i s osnovnim 15-colnim naplacima. Uvučeni instrumenti i izgled središnje konzole s digitalnim dijelom pri vrhu izvedenica su ambijenta Mazde 3. Osnovna oprema nije šminkerska, ali ima sve potrebno Sjedala su samo blago povišena, mjenjač je nadohvat ruke, a volan odlično sjeda u ruke. Iz vozačkog aspekta ovo je jedan od najboljih monovolumena Jedini (manji) redizajn obavljen je u proljeće 2013. godine. Opremljena 1,6-litrenim dizelašem (116 KS i 270 Nm), Petica nije sportašica, ali solidno vozi i malo troši
RIJEČ STRUČNJAKA Ivica Salopek, prodajni savjetnik za rabljena vozila u tvrtki Das WeltAuto, dosad je prodao nekoliko Petica pa s njima ima solidno iskustvo. Kvalitetne su, uglavnom uredno održavane i rijetko mijenjaju vlasnike. Cijene održavanja, suprotno predrasudama, nisu dramatično veće nego za konkurenciju. Ovom pouzdanom i svestranom obiteljskom automobilu jak su adut i klizna vrata, ali zbog izgleda koji ne osvaja na prvi pogled malo teže budi interes. Dosad se, međutim, ni jedan kupac nije vratio s bilo kakvom reklamacijom.
Mazda 5 1.6 CD 116 (2010. - 2015.) Godište 2013. Cijena 114.900 kuna Kilometraža 78.000 km Motor turbodizelski Obujam 1560 ccm Snaga 85 kW/116 KS pri 3600/min Moment 270 Nm pri 1750/min Mjenjač ručni, 6 stupnjeva Dimenzije 459 x 175 x 161 cm Međuosovinski razmak 275 cm Težina 1415 kilograma Prtljažnik 425 litara Brzina 180 km/h 0-100 km/h 13,7 sekundi Izmjerena potrošnja 6,4 l/100 km C02 ispuh 138 g/km |