Pitanje svih pitanja u svijetu klasičnih automobila glasi “ostaviti u izvornom stanju ili restaurirati”, a odgovor na njega nije uvijek isti niti jednoznačan. Uzmimo za primjer ovaj primjerak, danas u vlasništvu Mate Posavčića iz Kutine.
Ford Model A velikoserijski je i često modificiran automobil, sačuvano ih je mnogo, pogotovo u Americi, a ovaj je dovoljno daleko od izvornog stanja da se restauracija na prvi pogled može činiti kao logična opcija.
No, automobil je ovo koji ima poznatu lokalnu, hrvatsku povijest najmanje od 1930., pali i vozi, sve na njemu radi, nema ničega što baš mora ići u obnovu. Pa zašto ga onda dirati? Aktualni vlasnik se slaže s tom filozofijom i, mada razmišlja o nekim zahvatima, poput prebacivanja električnih instalacija na praktičnijih 12 volta, nije sklon dirati previše toga. Pogotovo ne vizualno, osim možda krpanja dijela krova, kojeg su izgrizli miševi.
Uostalom, u petnaestak godina koliko je ovaj Model A Tudor Sedan Deluxe kod njega, zeza se, nije “čak ni ulje promijenio.” Tko je konkretni primjerak 1929. nabavio kao nov, ne zna se, no godinu dana starog u Zagrebu ga je kupio mladi poduzetnik iz Ogulina Nikola Žagrović.
Mada je tada imao samo 20 godina, već je imao dva automobila, pokrenuo taksi službu i imao vlastiti pogon za proizvodnju soda vode – u Ogulinu će do kraja svog vijeka i ostati poznat pod nadimkom Soda.
Zanimljivo, vlasnik nije želio prodati auto tako mladom čovjeku, koji se pojavio pred njim s hrpom gotovog novca, nego je pristao tek nakon što je telefonski provjerio njegovu vjerodostojnost kod zajedničkog poznanika, ogulinskog trgovca Žige Miznera.
Žagrović je Fordom prelazio za ono vrijeme impresivnu kilometražu, no automobil se pokazao neuništivim, te je ostao vožen i registriran gotovo 40 godina.
Tek je potkraj 1960-ih pospremljen u zasluženu mirovinu, no obitelj ga je i dalje imala, a povremeno i iznajmljivanja za snimanje filmova i televizijskih serija – prema njihovim navodima, može ga se vidjeti u Velom mistu, kao i u jednoj sceni kultnog filma Izbavitelj.
Žagrović je umro 1988. godine i obitelj je nakon nekog vremena prodala automobil, koji je nakon određenog vremena provedenog u Zagrebu završio kod Posavčića.
Tijekom onih četrdesetak godina izvorne eksploatacije automobil je, razumljivo, doživio određene modifikacije. Najuočljiviji su detalj dodatni žmigavci, koji ni po čemu ne pašu na model, ali poznavatelji će uočiti i kotače koji ne odgovaraju izvedbi Deluxe, kao i druge sitnice… Upravo na tome dolazimo do onog pitanja s početka teksta i moramo razmisliti što je to točno “izvorno” – uređivanje detalja u skladu s tvorničkim specifikacijama zapravo bi bilo svojevrsna restauracija.
Dok je njihovo čuvanje u sadašnjem stanju s jedne strane odmak od izvornosti, ali i iskaz poštovanja prema povijesti konkretnog primjerka. Osobno, smatram da je najbolje na ovom automobilu, koji ionako nikada neće ići u neku intenzivniju eksploataciju, uistinu najprimjerenije ostaviti ga točno kakav je, sa svim nesavršenostima i modifikacijama koje je skupio u ovih 95 godina.
Srećom, i vlasnik dijeli to mišljenje. Posjeduje još nekoliko oldtimera, neki su u izvornom stanju, neki modificirani, neki u restauraciji ili čekaju na nju… Prema svakom od automobila ima drukčiji pristup. Ako vam njegovo ime i prezime zvuče poznato, to je najvjerojatnije zato što se vrlo uspješno bavio motociklističkim utrkama, no danas je u potpunosti uronio u svijet oldtimera.
Na našoj je sceni i poznat pod nadimkom Oldtimer Driver, te odnedavno organizira i atraktivne relije na koje dolaze domaći i strani natjecatelji, vlasnici starodobnih vozila.
Sljedeći je na redu 15. i 16. lipnja ove godine, kreće iz Kutine, noći se u Osijeku, a potom se drugi dan sudionici vraćaju na zapad, sve do cilja u Vrbovcu. Ovaj Ford ipak neće sudjelovati, takve su vožnje primjerenije nešto mlađim vozilima, no svakako se nadamo da ćemo ga vidjeti na ponekoj izložbi i skupu starih modela, jer kod nas ne postoji mnogo ovako autentičnih automobila s gotovo 100-godišnjom lokalnom poviješću.
Ukratko
Motor pali od prve, bilo prekidačem iz kabine, bilo uz pomoć kurble, što izvorni priručnik ne preporučuje, osim u krajnjoj nuždi
Patina je samo površinska i pojačava vizualni dojam. Automobil je temeljito pregledan i nigdje nema problema s korozijom, te nema potrebe da se izvornost naruši obnovom
Mato Posavčić u kolekciji ima i još stariji, a vozni primjerak, Ford Model T iz 1918., nabavljen u okolici Kutine, kao i još nekoliko, ipak nešto mlađih, vrlo zanimljivih klasičnih automobila
Mada je prodan u impresivnih 4,858.644 primjeraka u četiri i pol godine proizvodnje, u Europi Model A nije bio toliko popularan - nije nudio dovoljno opreme za luksuzni model, bio je prevelik i koštao je previše u odnosu na europske proizvode
I u izvedbi Deluxe unutrašnjost je minimalistička, no impresionira jednostavnost preklapanja sjedala kod ulaska na stražnje sjedalo
Model A iz 3.3-litrenog je rednog četverocilindraša izvlačio samo 40 KS, no na cesti se doima vrlo živahno, pa ne čudi da je česta osnova za hot rod prerade. Mjenjač ima tri brzine, a na sva su četiri kotača bubanj kočnice
Sačuvana je izvorna registarska pločica iz 1932. koju je nekoć nosio baš ovaj automobil dok je bio u Ogulinu, u vlasništvu Nikole Žagrovića
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji s CVH
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....