Nekada jedan od najčešćih automobila na našim cestama, Renault 4 danas je sve češće voljeni oldtimer, mada još uvijek ima primjeraka koji služe kao svakodnevna vozila. U Zagrebu smo pronašli izniman, restaurirani 4 TL Special iz 1978., u čiju je obnovu uloženo puno vremena, ljubavi i financija. S razlogom, automobil je od prvog dana u obitelji liječnika Mire Papića. Zapravo, njegova su najranija sjećanja vezana uz njihovu prvu Četvorku, bijeli primjerak iz 1974., koji je nakon četiri godine zamijenjen ovim automobilom u prekrasnoj bahama nijansi narančaste.
Otac ga je osobno odabrao nakon što je dugo išao od jednog do drugog parkiranog novog primjerka, sve dok nije pronašao onaj na kojem su se besprijekorno zatvarala sva vrata!
Auto je ostao na cesti, u svakodnevnoj upotrebi, čak do 2004., kada “više nije bilo mjesta za zakrpe” i sin, prepun uspomena, od odlazaka na Strug u ribolov do učenja vožnje po snijegu na Jakuševcu, odlučio je da prodaja ili otpis nisu opcije. Automobil je spremljen u garažu i čekao da dođe vrijeme za temeljitu obnovu.
Papić je o njoj ozbiljnije počeo razmišljati 2020., no u Hrvatskoj nije našao majstora koji bi ga bio voljan urediti po dostatno visokom standardu. Srećom, otkrio je da takav majstor postoji u Sloveniji. Jan Mlinar, jedan od najvećih svjetskih kolekcionara Renaulta 4, u mjestu Žiri vodi radionicu koja radi isključivo restauracije tih automobila za naručitelje iz čitavog svijeta.
Nakon razgovora s njim, odustalo se od ideje o bilo kakvim modifikacijama i pala je odluka da ga vrate u izvorno stanje. Prevezen je u Žiri potkraj 2022., a restauracija je potrajala pune dvije godine.
Tijekom tog perioda vlasnik se sprijateljio s majstorom te je u više navrata odlazio na po nekoliko dana i sam pomagao u obnovi. Svaki je detalj studiozno razmotren, pa bi se individualno odlučivalo hoće li biti zadržan izvorni, patinirani dio ili će biti temeljito obnovljen ili pak, zamijenjen.
No za ono najbitnije dileme nije bilo – čitava šasija i podvozje obnovljeni su do najvišeg standarda, do te mjere da vlasnik danas kaže da mu je čak pomalo žao što nije montirao karoseriju od prozirnog pleksiglasa, kako bi se mogla vidjeti razina tog rada. Karoserija je lakirana, ali bez dodatne antikorozivne zaštite, kako bi se zadržao za ono vrijeme tipičan standard i efekt boje. Iako je prvi dan, kada je auto dovezen u Zagreb, krajem prošle godine, bila susnježica, otad nije vidio kišu niti je vožen ma gdje izvan asfalta, kako bi se sačuvalo stanje.
Samim time, Papić je počeo razmišljati o nabavci druge, manje savršene Četvorke, koju bi mogao koristiti svakodnevno.
Vratimo se detaljima. Kada ju je otac kupio, prvo je skinuo zastavice kod kotača, koje su imale tendenciju stradati pri usponu na pločnik, o terenskoj vožnji da i ne pričamo, kao i sve ukrasne lajsne od nehrđajućeg čelika, čija su mjesta spajanja na karoseriju bila kritična za razvoj korozije.
Zastavice ni sin nije želio, budući da se čitav život vozio bez njih, no izvorne lajsne sada su vraćene. Izvana, branici su morali biti zamijenjeni, no većina toga je sačuvana s izvornika, pri čemu je prednja maska namjerno iskorištena kakva jest, s tragovima bitaka, kao dio identiteta konkretnog primjerka.
Neki manji, danas nedostupni plastični dijelovi čak su odrađeni i 3D printanjem. Sjedala su originalna, a motor i još ponešto s druge, donorske Četvorke istog tipa i godišta.
U vožnji auto je savršen, doima se i boljim nego što je mogao biti nov, po izlasku s linije u Novom Mestu. Miro ga uživa voziti, a ima i veliku podršku obitelji. U budućnosti planira razraditi ga, pa možda još dodatno mehanički urediti. I, baš kao što je nekada s ocem išao na servise u Novo Mesto, tako i on planira za sve buduće servise ići u Žiri, jer ovaj automobil zaslužuje samo najbolju brigu i njegu.
UKRATKO
- Motor s donorskog primjerka radi besprijekorno, a izvorni je kod majstora u Žiriju, pa u slučaju potrebe može biti uređen i vraćen u auto
- Oznaka koja bi zbunila mnoge - Special je proizveo IMV za domaće tržište, te u ostatku svijeta ne znaju za njega
- Mada je Miro Papić, liječnik iz Zagreba, nekada s ocem ovim autom redovno išao u ribičiju, nakon restauracije ga ne vozi po kiši ni izvan asfalta
- Automobil je dosad prešao 188.000 km, no tek malen dio njih nakon restauracije, nažalost vlasnik teško nalazi vrijeme i prilike za dulje vožnje
- Nažalost, originalna tkanina više nije dostupna, no zamjenska je vrlo slična. Uspjeli su sačuvati izvorni skaj, koji je temeljito očišćen i obnovljen
- Legendarni “širajzl” mjenjač danas je mlađim generacijama jedan od najneobičnijih detalja na ovom modelu, no zapravo je u vožnji vrlo praktičan
- Vlasnik kaže da su svi koje je provezao u Četvorci oduševljeni, kako razinom udobnosti, tako i potpunim nedostatkom bilo kakvog škripanja ili lupanja
- Tek nakon nekoliko odlazaka do stanice za tehnički pregled i prekapanja po bazi uspio je pronaći odgovarajuću kombinaciju brojeva za PV pločicu
Sadržaj nastao u suradnji s CVH.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....