Magična tri slova AMG već desetljećima vežemo s Mercedesovim sportskim modelima jer krase brojne nezaboravne i najprestižnije automobile uopće. Miris benzina i spaljenih guma, brzina, silovita ubrzanja te gromoglasan urlik motora i rika iz auspuha, nerazdvojni su motivi vezani uz modele tvrtke iz Affalterbacha.
Podsjetimo, radionica AMG postoji još od 1967. kad je nastala kao tvrtka specijalizirana za utrkivanje i tuning Mercedesovih modela. Spomenimo samo dvije najvažnije prerade za utrke s početaka suradnje Mercedesa i kuće AMG: 300SEL 6.3 V8 s kraja 1960-ih s nadimkom "Crvena krmača” koji je nastupao na utrkama izdržljivosti 24 Sata Spa i ETTC prvenstvu, te od 1988. godine suradnju na razvoju Mercedesa C-klase W201 za DTM utrke.
Stvari se mijenjaju 1999. godine kad Mercedes preuzima kontrolni paket AMG-a (od 2005. tvrtku u potpunosti), a oznaka AMG od tada do danas blista na svim najsportskijim, najskupljim i najbržim Mercedesima.
Poduža je lista svih modela s oznakom AMG jer su u Mercedesu ubrzo svim modelima podarili najsnažniju verziju s AMG značkom - od kompaktne A-klase preko brojnih limuzina, kabrioleta i coupea, do SUV-ova. Primjerice, kultni 6,2-litreni V8 atmosferac s potpisom AMG-a dobila i notorna R-klasa, ako se uopće sjećate tog modela križanca jednovolumena i SUV-a s 4Matic pogonom.
Tako je Mercedes a AMG-om napokon u ruke dobio "alat" kojim bi se suprotstavio modelima BMW-a s M oznakom, a bio je tu i Audi sa svojim S modelima. Međutim, od svih proizvođača ikad, jedino je Mercedes na tržište pusti dizelski model visokih performansi "s potpisom" i to C-klasu W203.
Tada početkom milenija činilo se to dobrom idejom kad je započela era dizelaša, koja je potrajala sve do neslavnog kraha i afere VW-a s "Dieselgateom" 2015. godine. Nakon toga, kao što je poznato, uslijedila je opća elektrifikacija, stigli su brojni hibridi i potpuno električni modeli pa smo se sada pomalo s nostalgijom prisjeti prošlih dizelskih vremena kad se Mercedes usudio u prodaju "pustiti" jedan takav AMG model.
Dizelaši su u to doba bili u svom zenitu ponajprije zahvaljujući svom golemom okretnom momentu te su postali glavni i najpoželjniji pogon na većini tržišta EU zbog odličnog omjera performansi i niske potrošnje, a štetne emisije bivale su "kao rukom odnesene". Tako su "preko noći" na dizel počeli voziti i oni koji prije nisu nikad - primjerice Porsche Cayenne je dobio VW dizelaša ispod poklopca, a Audi je na koncu sve S modele plasirao s dizelskim motorima.
Ipak, prvi i jedini koji je ponudio "performance" dizelaša sa svim optičkim karakteristikama, sportskim detaljima i opremom ekvivalentnog benzinskog modela u ponudi bio je Mercedes s modelom C30 AMG CDI. U sjedištu AMG-a u Affalterbachu razvoj i plasman sportskog dizelskog modela shvatili su vrlo ozbiljno: kao bazu su uzeli redni 5-cilindarski dizelski stroj OM5612 iz kombija Sprintera, a sve ostalo je inženjersko dostignuće stručnjaka AMG-a.
Serijski obujam 2,7-litraša povećan je na 3,0-litre, glava je imala 20 ventila, dodani su veći turbo punjač i "izdašniji" hladnjak stlačenog zraka te je dobivena snaga od 231 KS i čak 536 Nm najvećeg okretnog momenta. Respektabilno i danas, a kamoli prije gotovo 20 godina kad je model krenuo i prodaju.
Inače, CDI oznaka je označavala tada vrlo napredan Common-rail sustav koji je ime dobio po zajedničkom visokotlačnom vodu koji opskrbljuje sve injektore odnosno cilindre gorivom. Na koncu, motor je uparen s 5-stupanjskim automatikom koji je snagu i moment slao na stražnje kotače. S masom od 1640 kg koliko je donosio na vagu, iz stajanja je 100 km/h hvatao za brzih 6,8 sekundi i vozio do 250 km/h. Potrošnja je pritom ostajala u granicama "normale" i s 9 litara dizela se moglo živjeti.
Po pitanju izgleda, kao što je već rečeno, C 30 AMG CDI osim oznake na stražnjem kraju se nije razlikovao od potentnijih benzinskih AMG varijanti C32 AMG i kasnije C55 AMG. Kao i benzinci i dizelski je AMG dobio odgovarajući vizualni tretman s agresivnijim branicima, izvučenim pragovima i 17 colnom alu naplacima, a osim kao limuzina, AMG dizelaš mogao se naručiti i u karavanskoj kao i trovratnoj C SportCoupe varijanti.
Međutim, C30 AMG CDI nikad nije postigao velike prodajne brojke i komercijalan uspjeh jer je, za početak, bio preskup s cijenom od gotovo tadašnjih 50.000 eura. Bio je to novac za koji se tada mogao kupiti primjerice novi BMW M3 ili Audi S4 s "bezobrazno snažnim" V8 benzincem, dok je C32 AMG stajao tek 6000 eura više.
Uz to, dugi popis opcija poput kožnih sjedala, Nokia mobitela, ili izmjenjivača CD-a, imali su visoku cijenu koja je debelo povisivala osnovnu. Nadalje, nikad nije dobio verziju za Veliku Britaniju, Japan ili Australiju s upravljačem na desnoj strani, a ni inače Mercedesu važno američko tlo, nije nikad dotaknuo.
Nakon samo dvije godine proizvodnje i tek 691 proizvedenih primjeraka model je ugašen 2004. godine, a C32 AMG s V6 kompresorskim motorom zamjenjuje C55 s 5,4-litrenim V8 motorom. Premda od dizelaša "izvan pameti" pamtimo i supersnažni Audijev V12 TDI, Volkswagenov V10 TDI, ili BMW-ov redni dizelski šestak koji se na koncu opremao i s četiri turbo punjača, ipak je C30 AMG CDI nešto posebno.
Bio je to prvi i posljednji AMG model na "prljavi dizel" i danas jedan od rjeđih i posebnijih AMG modela upravo zato što je poslužio kao svojevrsni eksperiment.
Jedan sjajan primjerak domaćeg vlasnika i danas vozi hrvatskim cestama, a proizveden je 2003, godine. Broji 266.000 prijeđenih kilometara i služi kao auto za svakodnevne potrebe. Sve o povijesti ovog auta doznali smo od vlasnika: otkriva nam da su kod tadašnjeg uvoznika Mercedesa u Hrvatsku stigli po jedna limuzina, jedan karavan te jedan C SportCoupe C30 AMG CDI model i upravo taj jedan službeno uvezeni limuzinski primjerak vozi od prvog dana, dakle već punih 18 godina! Pravi kuriozitet.
Kod svog C30 AMG-a vlasnik voli što je neupadljiv i što zapravo nitko ni ne sluti koliko je snažan i brz, a konkretni je automobil s fotografija nadograđen još u tvornici u Affalterbachu. Pojačan je na 255 KS i 570 Nm pa do 100 km/h hita za 5,7 sekundi i ne staje do 272 km/h. Od opreme ima sve što se tada moglo naručiti pa mu je i cijena bila paprena kao novom.
I dalje je u odličnom stanju, ni sam vlasnik ne zna koliko bi ovakav automobil danas mogao vrijediti. Kaže nam kako ga je odavno "rezervirao"prijatelj i z Italije, kad se on odluči za prodaju, no ne vjeruje da će se to ikad uopće dogoditi...
Praktično, zahvaljujući ogromnom okretnom momentu C30 AMG CDI ubrzava poput električnog auta, bez posustajanja od samog kretanja do visokih brzina, praćeno snažnim fijucima turbine. Kako smo doznali što se tiče održavanja, ovaj auto ako se održava redovito vrlo je pouzdan, kvarova nema, a ni sami servisi nisu basnoslovno skupi.
Na koncu, AMG je izradio puno sjajnih automobila, ali ovaj od prije gotovo 20 godina na dizelsko gorivo, zapravo je podsjetnik na povijest kad je Mercedes gradio karijeru na dizelu kao marka koja je službeno na ceste pustila i prvi serijski automobil s dizelskim motorom Mercedes 260 D još 1936. godine, ali čega danas kao da se srame ii više gotovo uopće ni ne spominju...