KULTNI AUTI S DOMAĆEG ASFALTA

LEGENDE: NISSAN 300 ZX Twin Turbo Japanski penicilin za Porsche 928 i BMW Serije 8

Nissanov sportaš imao je sustav automatskog zakretanja stražnjih kotača, podešavanje tvrdoće amortizera, fini 3-litreni V6 benzinac s dvije turbine i 286 KS i, naravno, bio je brz kao metak. Uza sve to, sjajno je izgledao i bio dobro opremljen. Sačuvani primjerak pronašli smo u Zagrebu što je kuriozitet s obzirom da je i ono malo što je ostalo na našim cestama više ili manje uspješno prerađivano i dorađivano, dakle, izgledom i tehnologijom daleko od originala
 Ivan Lacković

Nissan sam kupio gotovo slučajno, od svog prijatelja - kaže Luka Kljaić iz Zagreba, odnedavno vlasnik dobro sačuvanog Nissana 300 ZX Twin Turbo s 286 KS, proizvedenog 1990., na samom početku njegove tržišne karijere. “Namjeravao sam zapravo kupiti neki kompaktni GTI auto, ali mi je prijatelj ponudio svoj Nissan”, dodaje Luka. “Malo sam razmišljao pa pristao i nisam požalio. Zapravo sam se zaljubio u taj Nissan, koji zapravo poznam pet godina, koliko je bio u vlasništvu mog prijatelja. Istina, na leđima nosi breme od 27 godina, ali prevalio je samo 113.000 km.

Foto: Ivan Lacković

Kupljen je rabljen u Kanadi, gdje je od prvog dana bio u vlasništvu jednog liječnika, kojemu je ZX bio jedan iz kolekcije vikend-auta. Gotovo više kilometara u kotačima ima na hrvatskim nego na kanadskim cestama. Naravno, ima detalja koji otkrivaju da više nije u cvijetu mladosti, ali, sve u svemu, u jako je dobrom stanju, mehanika mu je u punoj snazi i neopisiv je gušt njime dobro potegnuti. Brzine iznad 200 km/h nabire kao od šale, a ima i dvodijelni otvorivi krov (targa), što mi se također sviđa”, govori ovaj CNC programer i dodaje da je, kako bi mirno spavao, za Nissan već dogovoren veliki servis sa zamjenom zupčastog remena.

Budući da je u pitanju rijedak sportaš na našim prostorima, za dijelove se snašao preko ovlaštene Nissanove servisne mreže, a djelomice i vlastitim kanalima izvan Hrvatske. Zamjenskih dijelova gotovo nema (kao i za sve druge rasne sportaše ove klase), a ako ih i ima, razlike u cijenama u odnosu na originalne dijelove su zanemarive u odnosu na rizik koji donose u autu ovako visoke tehnologije. Svi dijelovi za veliki servis stoje oko 5000 kuna, što za entuzijaste i zaljubljenike u ovakve sportske modele nije iznos od kojeg glava pretjerano boli.

Ivan Lacković

Da je donio dobru odluku o kupnji, potvrdili su i ovlašteni Nissanovi serviseri nakon pregleda, ustvrdivši da je 300 ZX u odličnom mehaničkom i limarijskom stanju, bez neispravnosti i korozije. Isto vrijedi za podvozje, a manje kozmetičke nedostatke, poput lagano oštećenog donjeg dijela nisko položenog branika ili poliranja laka, čija crna boja izdajnički otkriva i najmanju ogrebotinicu, rješavat će nakon što se obavi veliki servis. Besprijekorne su i elektronika i struja. I nakon gotovo tri desetljeća sve funkcije rade kao nekoć, bez ijedne lampice upozorenja na neku neispravnost. Japanska predanost tehničkoj preciznosti i kvaliteti izrade očituje se i u tom segmentu.

Nissan 300 ZX Twin Turbo, generacijske oznake Z32, danas je postao rijetkom zvjerkom na cestama, posebno našima. U oglasnicima ih više gotovo i nema, jer su posljednji primjerci proizvedeni 2000., prije 17 godina. Prvi su stigli iz Japana na europske ceste u proljeće 1990., kao duhovni potomak kultnog modela 240Z iz 1969. (prvog iz sportske serije Z), a još više kao izravni nasljednik istoimenog modela 300 ZX iz 1983. godine (Z31). Uz Hondu NSX i Toyotu Supru odmah se drsko postavio kao ozbiljan izazov europskim kraljevima - BMW-u serije 8, Mercedes-Benzu SL i Porscheu 928. Na sjevernoameričkom tržištu bacio je rukavicu u lice domaćoj ikoni Chevrolet Corvetti i premda u prodajnom smislu nije nadmašio ciljane konkurente, brzo je stekao status poželjnog sportskog auta, koji u krugovima ljubitelja sportskih Grand Turismo dvosjeda ima posebno mjesto.

Ivan Lacković

Osim već legendarne kvalitete izrade, po kojoj su japanski auti tog doba i stekli dobar glas, o kojoj svjedoči i današnje odlično stanje 27 godina stare unutrašnjosti zagrebačkog primjerka, velik razlog bila je i za ono vrijeme tehnološki napredna konstrukcijska ideja. Dvije turbine u 3-litrenom V6 benzinskom motoru daju odlična ubrzanja od samog starta (6 sekundi), jednako silovita međuubrzanja i konačnih 250 km/h, a svojevrsna senzacija bili su i podešavajuća tvrdoća amortizera i aktivno upravljanje stražnjim kotačima. U sporijoj vožnji lagano se zakreću suprotno od prednjih, a u bržoj prate prednje kotače, čime s jedne strane poboljšavaju okretnost, a s druge ležanje i stabilnost. Uz ručni mjenjač s 5 stupnjeva na raspolaganju je bio i automatski s 4 stupnja, koji je ublažavao za ono doba brutalne performanse.

Ta je izvedba bila popularnija u SAD i Kanadi, gdje je važniji bio užitak dobre turističke vožnje od silovitih ubrzanja. Luka pak tvrdi da je i s ovim mjenjačem njegov Nissan vrlo brz. I danas je u stanju očitati lekciju novijim sportašima, ali to zadovoljstvo tada košta i do 20 litara benzina svakih 100 kilometara. S mirnom nogom na papučici gasa, premda uz 286 KS nije lako ostati suzdržan, potrošnja može pasti na 11 do 13 litara. “Ma, jednom se živi”, kaže Luka.

Ukratko

Nissan 300 ZX Twin Turbo bio je samo povremeno dio cjenika tadašnjeg distributera Nissana za hrvatsko tržište. Tada je koštao oko 600.000 kuna, strašno puno za ratnu i poratnu Hrvatsku

Mekane linije i targa krov (bio je doplata) nezaobilazan su dio imidža 300 ZX. Naplaci od 16 cola za današnje su kriterije mali, ali zbog niske karoserije (125 cm) ne doimaju se takvima. Treća vrata s velikim staklom kriju i vrlo iskoristiv prtljažnik obujma 325 litara. Roadster je uveden 1993. godine, a imao je prtljažnik od 165 litara

Druga generacija 300 ZX otkrivena je početkom 1989., a u Europu je stigla godinu poslije. Postoji i izvedba s atmosferskim motorom (230 KS)

Prednji i stražnji multilink ovjes, ventilirane kočnice s diskovima od 280 mm i 297 mm te ABS bili su visoki standardi onog doba. U spremnik stanu 72 litre benzina. Nissanov sustav automatskog zakretanja stražnjih kotača HICAS (High Capacity Actively Controlled Steering) 1990-ih je bio jedinstven u ovoj klasi

Nissan 300 ZX Twin Turbo i danas može biti dobar drifterski stroj, premda mu zbog finoće takva uloga ni kao novom nije bila primjerena. Ali na otvorenoj cesti još uvijek je autoritet vrijedan poštovanja

300 ZX Twin Turbo

TEHNIČKI PODACI

Motor benzinski 3.0 V6, twinturbo

Snaga 286 KS pri 6400 o/min

Moment 375 Nm pri 3600 o/min

Mjenjač automatski, 4 stupnja

Pogon stražnji

Dimenzije 452 x 180 x 125 cm

Težina 1625 kg

Brzina 250 km/h

0-100 km/h 6,0 s

Potrošnja 10,2 l/100 km

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. studeni 2024 14:47