Kada ste automobilski novinar više od 20 godina, ne možete ne imati poseban odnos s jednom automobilskom ikonom kao što je MX-5.
Moj odnos s njom je takav da poslije našeg druženja redovito završim kod doktora – nekad i zbog iscrpljenosti, ali u najmanju ruku kod kiropraktičara.
Baš svaka mi je premala, ali možda je baš u tome i razlog što se svaki put tjedan dana doslovno ne dam izvući iz nje. Jer, njene čari su jednostavno nešto čemu će rijetko koji muškarac odoljeti.
Ona je poput kakve slatke studentice – jednostavna, vitka, živahna, neopterećena, zabavna i vrlo, vrlo zavodljiva.
A i sposobna pružit užitke poput mnogo razvikanijih i skupljih, automobila naravno.
Uostalom, tako se i probila kada se pojavila – koštala je doslovno pet puta manje od tadašnjeg vršnjaka Porschea 911 Carrera Cabriolet 964.
Kroz godine sam s njom proveo mnoge nezaboravne trenutke – bilo je tu puno zalazaka sunca, romantičnih vožnji, potrošenog benzina, vrištanja i mirisa gume.
Kako je sazrijevala je i rasla, ali je uvijek ostala vitka i uskog struka, a čak sam upoznao i jednog od njenih očeva.
Prije 10-ak godina na ekskluzivnoj prezentaciji u Palma de Mallroci imao sam priliku večerati s Koichijem Hayashijem, Mazdinim dizajnerom koji je izravno zaslužan za drugu generaciju MX-5.
No, tek sam sada napokon imao prilike sjesti za upravljač originala i to zahvaljujući Vedranu Zriliću, velikom ljubitelju Mazdinih automobila naširoko poznatom u krugovima zaljubljenika u ovu marku.
Za njegov specijalizirani Zoom-Zoom servis znaju vlasnici Mazdi diljem države jer nema tog dijela koji Vedran ne može nabaviti i popraviti, o kojoj god i koliko god staroj Mazdi se radi.
Tako ni ova crvena MX-5 NA nije jedina koju posjeduje, a osim ukusno sređenog i homologiranog ovjesa te drukčijih kotača i upravljača, na njoj je sve originalno.
I funkcionira savršeno premda će i ovaj primjerak uskoro dovršiti tri desetljeća postojanja. Zorniji uvid u izuzetnu kvalitetu starih Mazdi, teško ćete naći.
Originalni platneni krov je razumljivo izblijedio od sunca, limene površine su neravne od brojnih udaraca vratiju drugih automobila kroz sve te godine, ali sve radi kao prvog dana.
Možda ponajviše oduševljava postojanost materijala primjerice u unutrašnjosti te lakoća i živost kojom i danas vozi. Osim u klasičnoj roadster konstrukciji dvosjeda sa sprijeda smještenim motorom i pogonom straga, njena tajna je upravo u lakoći.
Sagrađena je oko klasične šasije, ali je poklopac motora od aluminija, a uz male dimenzije njena je ukupna masa manja od tone! Zbog toga je i danas, iako je gospođica umalo zašla u svoje treće desetljeće, živahna poput curice i okretna poput kolibrića.
Tom dojmu itekako pridonose izuzetno izravni upravljač i mjenjač – nešto o čemu gospođica Miata može držati lekcije modernim automobilima; danas jednostavno tako nešto praktički više ne postoji.
Nije samo stvar u tome da upravljač nema servo nego je toliko direktan i precizan, a Miata tako lagana, da skreće već na samu vozačevu pomisao. U cijeloj priči važnu ulogu igra i izuzetno podatan ovjes koji je potpuno neovisan s dvostrukim poprečnim ramenima na svim kotačima (prvi takav za Mazdu) te serijski podešen vrlo mekano.
Mjenjač je davno opjevan u tekstovima automobilističkih novinara diljem svijeta, pa ću samo zaključiti – to je najbolji ručni mjenjač ikada napravljen u serijskoj proizvodnji automobila. Točka. Ručica je kratka koliko i njen hod, a čvrsta i precizna koliko to jedan mjenjač uopće može biti.
Ovaj 5-brzinski mjenjač vuče korijene iz Mazde 929 – velikog coupea također sa stražnjim pogonom – ali je za MX-5 prošao detaljnu doradu, a inženjeri su imali zadatak učiniti hod što kraćim i rukovanje što lakšim.
Rezultat je do danas ostao nenadmašen od strane bilo kojeg drugog proizvođača, naročito s obzirom na cjenovnu kategoriju. Motor je posebno skrojen upravo za MX-5 oko bloka iz modela 323 GTX sa 4x4 pogonom.
Riječ je o 1,6-litrenom četverocilindrašu oznake BZ6E(RS) s dvostrukim bregastim vratilom u glavi sa 16 ventila te aluminijskim hladnjakom ulja u koji su ugrađeni olakšana radilica i zamašnjak kako bi se motor mogao vrtjeti do 7200 o/min.
Razvija 115 KS i 136 Nm, što je s obzirom na malu masu sasvim dovoljno za ubrzanje s mjesta do 100 km/h za manje od 9 sekundi i najveću brzinu koja premašuje 200 km/h (na japanskom tržištu je bila ograničena na 180 km/h). No same brojke ni približno ne mogu opisati osjećaj lakoće kojom MX-5 vozi.
Ona kao da s veseljem i velikom dozom ležernosti radi što god vi želite i sa zadovoljstvom prihvaća svaki pritisak gasa, jer motor jednostavno živi za visoke okretaje kada se iz tihog i pitomog pretvara u glasnu i resko zvučeću sportsku mašinu. Što je najbolje, jednako je neopterećena i podatna pri svim brzinama, pa čak i kada stvari prijeđu granicu prianjanja.
Bez ikakve panike, bez straha, bez grča i bez neočekivanih reakcija će mekano proklizati u zavoju kao da je riječ o najobičnijoj stvari, jednako mrtvo-hladno kao što je mekano prešla preko ležećeg policajca maloprije.
Sve je u ovom autu zabava i odiše lakoćom, pa nimalo ne čudi što je davno proglašena jednim od najvozljivijih i najzabavnijih automobila svih vremena. Ili što je već na prijelazu tisućljeća postala najprodavaniji otvoreni dvosjed na svijetu i tako ušla u Guinnessovu knjigu rekorda.
Ili što na svijetu postoji više od 200 klubova obožavatelja Miate. Ili što cijene ovakve prve generacije konstantno rastu. Ili što je meni, a vjerujem i bilo kojem drugom ljubitelju vožnje, teško izaći iz nje. A pritom razlog nije išijas…
UKRATKO Ova MX-5 ima homologiran sportski ovjes s većim kotačima - 205/50 R15 - ali je originalna NA dolazila na col manjim kotačima s gumama 185/65 R14 Prednja svjetla koji se podižu, kromirani držači krova i otvor za dolijevanje goriva s gornje strane samo su neki toliko karakteristični i prepoznatljivi detalji kultnog japanskog roadstera Prema današnjim standardima možda izgleda kao da je ispala iz nekog crtića, ali simpatični, jednostavni izgled originale MX-5 osvojio je svijet Mekana i udobna sportska sjedala koja su i danas u odličnoj formi, kožom presvučena ručica mjenjača koja nije nimalo ispucala, električni podizači prozora... sve ovdje svjedoči o vrhunskoj kvaliteti Njen idejni stvaratelj Bob Hall, a ni sama Mazda, nikad nisu skrivali da im je i dizajnerski i konstrukcijski uzor bio Lotus Elise, ali je performansama, cijenom, a naročito kvalitetom i pouzdanošću MX-5 pokopala i njega i Triumph, Fiat i Alfu Romeo Spider Iako tipično plastičan za japanske automobile tog doba, interijer i danas izgleda odlično. Ne samo zato što je izuzetno pregledan i funkcionalna nego zato što materijali uopće ne pokazuju godine! Ne zovu je bez razloga automobilskom bocom Coca-Cole - njen vječni dizajn nastao u zlatnoj eri produkt dizajna jedan je od najprepoznatljivjih u povijesti automobila. Mazda MX-5 NA TEHNIČKI PODACI Motor benzinski, 4 cil. Obujam 1598 ccm Snaga 86 kW/ 115 KS pri 6500 o/min Moment 136 Nm pri 5500 o/min Mjenjač ručni, pet stupnjeva Dimenzije 397,5 x167,5x123 cm Gume 185/60 R14 Pogon stražnji Brzina 203 km/h 0 do 100 km/h 8,3 sekundi Potrošnja (tvornička) 7,8 l/100 km Cijena novog (1991.) 29.000 DEM
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....