Ovog smo proljeća svečano proslavili 30 rođendan. Da, prvi broj Auto kluba na kioscima se pojavio još 25. svibnja 1989. godine, dakle još u prošlom stoljeću, u bivšoj državi i u ne baš najoptimističnijem trenutku.
Naime, vozači su tada trebali raditi tri života da otplate auto, a krediti su dolazili uz kamatu od 30 posto...
No bez obzira na to što se tada kod nas vozilo, auto entuzijasti su imali puno razloga za radost...
Generalno, autoindustrija u svojoj 135 godišnjoj povijesti je baš te 1989. proživljavala možda i svoje najblistavije razdoblje.
Nikada, ali baš nikada u jednoj godini, kao u toj u kojoj je izašao prvi broj Auto kluba, nije predstavljeno toliko očaravajućih automobila. Dakle, imalo se o čemu pisati i za čim uzdisati...
Možda bi vam se iz ove perspektive ta tvrdnja mogla učiniti proizvoljnom no kada pogledate listu modela predstavljenih 1989. sigurno ćete se složiti s nama.
Tada predstavljeni modelu u idućih 30 godina više su se nego dokazali na tržištu, neki su do danas postali legende, a proizvodna saga većine traje i danas.
Posljednja godina 1980-ih iznjedrila je tako neke od najuvjerljivijih automobila tog doba, koji su svi uveli nove tehnologije, promijenili "status quo" ili jednostavno nastupili kao nitko do tada...
Definitivno, jedna od najuzbudljivijih godina automobilizma uopće - auto-scena je živnula, počeo se napuštati uglavnom dosadan pravokutni dizajn 1980-ih, a kao i dizajnerima i inženjerima se počelo davati na volju, naftna kriza s kraja 70-ih bila je već daleka prošlost, a počele su se primjenjivati nove uzbudljive tehnologije...
Evo i popisa top 12 najvećih iz 1989.
BMW Serije 8 E31 1989.
Na jesenjem salonu automobila u Frankfurtu BMW je pokazao tehnološko savršenstvo upakirano u karizmatičnu coupe karoseriju, jedan od svojih najuzbudljivijih modela uopće, premda s druge strane i najmanje uspješnih.
No koga briga, BMW je proizvodnjom "Osmice" čak i gubio novac, no ljestvicu što bi trebao biti i kako bi trebao izgledati jedan veliki luksuzni coupe postavio je vrlo visoko.
Kao nasljednik raskošnih coupeovskih prethodnika, Serije 6 E24 i legendarnog E9, prva generacija Serije 8 imala je od početka razvoja do službene premijere jedan od najdužih projektnih perioda uopće. Naime, trajalo je to ukupno 8 godina!
I ne samo to, Bavarci su kako bi stvorili najbolji V12 coupe na svijetu potrošili 1,5 milijardi njemačkih maraka na taj razvoj, da bi na koncu u cijelom desetljeću proizvodnje prodali tek malo više od 30.000 primjeraka diljem svijeta jer je bio "skup kao dragi kamen", rastrošan i skup za održavanje.
Usprkos tome, taj je automobil danas jedan od najprepoznatljivijih luksuznih BMW-ova stare škole i istinski kultni moderni klasik.
Zamislite samo, top model BMW 850CSi imao je snažan V12 stroj uparen isključivo sa 6-stupanjskim ručnim mjenjačem. U današnje vrijeme to je istinski "jednorog" svijeta automobila.
Ove godine, trideset godina kasnije, posve nova Serija 8 konačno je vraćene na tržište kao spiritualni nasljednik izvorne "Osmice".
Mercedes-Benz SL (R129) 1989.
Kada je predstavljen na salonu automobila u Ženevi 1989. godine, Mercedes SL (R129) s fantastičnim klasičnim izgledom za sva vremena proizašlog iz pera čuvenog dizajnera Bruna Sacca odmah je proglašen klasikom za sva vremena.
Doduše, tada prije 30 godina u odnosu na prethodni SL model koji se u prodaji zadržao čak 18 godina, djelovao je moderno poput svemirskog broda.
No bitnija stvar, možda je upravo novi Mercedes SL bio dželat po pitanju prodaje i uspješnosti modela Serije 8.
Kao prvo predstavljen je 7 mjeseci ranije od Bavarca, formom je roadster i coupe (s tvrdim krovom koji se skidao), bitno jeftiniji za izradu jer je nastao na platformi postojećeg modela w124 (Serija 8 je nastajala kao samostalni model), imao je redne 6-cilindraše i V8 motore za razliku od "Osmice" koja je u početku dolazila isključivo kao V12.
Pa sad vi kažite, što se tada više isplatilo kupiti.... Na koncu i Mercedes SL je dobio i V12 stroj u modelu SL600 pa nije nedostajalo ni prestiža.
Mazda MX-5 Miata 1989.
Do danas je malen, lagan, pristupačan i iznimno za vožnju zabavan te okretan japanski roadster sa stražnjim pogonom i sprijeda uzdužno smještenim strojem postao legenda.
Prodaje se kroz više generacija već 30 godina, a model iz 1989. koji je prvi put bio pokazan na salonu automobila u Chicagu dosegao je kultni status i postao najprodavaniji otvoreni auto na svijetu.
Inicijalno je MX-5 dizajniran u Kaliforniji pod krovom Mazde USA, gdje je naziv Miata puno bolje sjeo nego MX-5 u ostatku svijeta...
Honda NSX 1989.
Istodobno kada je u Chicagu pokazana Miata u susjednoj hali je pod svjetlima reflektora zablistao jedan od automobila koji je do danas također postao kultni model koji i danas ima nasljednika - veličanstveni sportaš Honda NSX ( u Americi Acura NSX).
Na njegovom razvoju radio je pokojni Ayrton Senna osobno (tada pilot McLaren Honde), a zanimljivo je kako je NSX u potpunosti izrađen od aluminija kao bi bio što lakši (pet godina prije Audija A8 kojeg se pogrešno naziva prvim autom s alu-karoserijom) i s atmosferskih 6 cilindara iza dvije sjedalice umjesto u toj klasi tada standardnih velikih V8 strojeva.
Zato ga se i nazivalo japanskim Ferrarijem jer je želio biti bolji i brži od tadašnjeg primjerice 328 ili Mondiala s V8 strojem.
Povratak na tržište ponovo se dogodio 2016. godine, a NSX našeg doba je stigao kao hibridni supersportaš s pogonom na sve kotače
Nissan Skyline GT-R R32 1989.
Nakon duge tradicije proizvodnje sportskih automobila sa stražnjim pogonom Nissan-Datsun u 1989. godinu ulazi s prvim Skylineom GT-R (R32) s pogonom na sve kotače.
Iako je u početku razvijen kao RWD model za nadmetanje u utrkama grupe A, Nissanovi inženjeri odlučili su ga izraditi s pogonom na sve kotače kako bi povećali konkurentnost.
Nazvan ATTESA ET-S, što je skraćenica za Advanced Total Traction Engineering System za sve terene s Electronic Torque Split sistemom AWD, od tada je postao sinonim za GT-R i pretvorio se iz prilično neutralnog japanskog sportskog automobila u vrhunski japanski super automobil.
Drugi legendarni dio Skyline GT-R-a R32 je njegov stroj, pri čemu je RB26DETT do danas postao jedna od najpopularnijih motora za tuniranje.
Iako je svoju ulogu u Grupi A započeo tek 1990. godine, proizvodnja R32 započela je u kolovozu 1989.
Alpina B10 Bi-Turbo 1989.
Alpina, čuveni tuner BMW modela na salonu u Ženevi je pokazao prerađeni e34 u varijanti B10 Bi-Turbo, samo godinu dana nakon globalnog debija BMW-a M5 e34.
Dok su standardni B10 i M5 izgledali kao varijacije istog automobila, verzija modela E34 dobila je 3,4-litreni redni šestak s Bi-turbo tehnologijom što je osiguralo 360 KS što je bilo debelo iznad serijskih 315 KS u prvoj inkarnaciji atmosferskog M5 e34.
Takav je e34 vozio preko 290 km/h što ga je u to doba činilo najbržom limuzinom, po maksimalnoj brzini na svijetu na razini Lamborghinija Countacha ili Ferrarija Testarosse. Od 1989. do 1994. izrađeno je 507 primjeraka ove superlimuzine.
Citroën XM 1989.
Bio je to velik dan za Citroën i velik dan za autoindustriju. Francuzi su u svibnju 1989. pokazali nasljednika CX-a koji se prodavao još od 1974., a novi XM sa specifičnim dizajnom Bertonea bio je pun pogodak, najsuvremeniji moguć auto u klasi svog vremena s elektronski upravljanim hidropneumatskim ovjesom.
Njegov oštar dizajn učinio ga je jednim od najaerodinamičnijih automobila na tržištu, a ispod poklopca se nudio 3.0 V6 stroj od 170 KS.
No Citroën je izradio tek oko 333.000 primjeraka XM-a između 1989. i 2000. zbog učestalih brojnih kvarova do 1992. godine kada su nastupila poboljšanja pretvorio se u znatno manje popularnog nasljednika svojih kultnih prethodnika DS-a i CX-a koji su bili dosegli 1,45 i 1,17 milijuna proizvedenih primjeraka.
S obzirom na još lošiji plasman nasljednika C6, XM bi se mogao nazvati posljednjim pravim velikim Citroënom stare škole.
Ferrari 348 1989.
Na salonu automobila u Frankfurtu 1989. pokazan je novi, moderni "ulazni" Ferrari s oznakom 348, a prethodnike 328 i 308 je instantno prekrio zaborav.
Novi vrući Ferrari s modernim dizajnom koji je podsjećao na Testarossu potpisao je studio Pininfarina, a pokretao ga je 3,4-litreni V8 od 300 KS montiran iza putničkog prostora.
Nudio se kao Coupe, Targa i Spider, a do 1994. izrađeno je oko 8700 primjeraka kada stiže unaprijeđena varijanta F355, ili model koji je označio novi uzlet Ferrarija koji traje sve do danas.
Land Rover Discovery 1989.
Tada prije 30 godina zapravo nitko nije mogao ni slutiti da će land Rover Discovery, zamišljen kao civilnija, udobnija i za korištenje udobnija verzija Defendera živjeti s tolikim uspjehom sve do danas. Prvotno zamišljen samo s dvojim vratima bio je iznimno sposoban na terenu, 1990. stiže i s četverim vratima da bu ubrzo postao najprodavaniji Land Rover!
S traka je sišlo oko 353.000 primjeraka originalnog Discoveryja između 1989. i 1998. kada stiže nasljednik - gotovo identičan prvoj seriji, ali s modernijom tehnologijom i opremom.
Opel Calibra 1989.
Brojni japanski coupe modeli koji su stizali u Europu postali su ozbiljna prijetnja Opelu Manti 1980-ih godina i u Opelu je odlučeno kao će na tržište pustiti do danas kultnu Calibru, najaerodinamičniji coupe na svijetu.
Auto je predstavljen na salonu u Frankfurtu i to s prednjim pogonom za razliku od Mante (stražnji pogon) jer je osnova bio model Vectra.
Pogon na sva četiri kotača bio je dostupan od 1990. godine, kasnije se nudio i 2.5 V6 stroj od 165 KS, kao i top izvedba Turbo 4x4, koji je u 2,0-litarski četverocilindrični motor snage 204 KS imao sustav pogona na sva četiri kotača.
Danas je ova klasa u kojoj su se tada krajem osamdesetih natjecali uz Calibru i Subaru SVX, Mitsubishi Eclipse, Toyota Celica, Volkswagen Corrado izumrla.
Opel je napravio oko 238.000 primjeraka Calibre između 1989. i 1997. Nasljednika nismo dočekali do danas...
Porsche 964 (911) 1989.
Krajem osamdesetih Porsche 911 djelovao je poput egzotičnog anakronizma jer od 1973. nije dobivao značajna poboljšanja ili novotarija.
No proizvođač iz Stuttgarta trebao je stoga svakako nešto poduzeti. Tada krajem 1980-ih su bili u teškim financijskim poteškoćama no ipak je započeo razvoj novog 911 koji je bio toliko poboljšan i unaprijeđen da je dobio i novu oznaku 964.
Udobnija kabina, novi rafiniraniji ovjes, i pogon na sve kotače bile su novost, a motor je ostao hlađen zrakom.
Otprilike 62.000 primjeraka je prodano između 1989. i 1994., kada ga je zamijenila generacija 993, posljednja sa zrakom hlađenim boxerom.
Alfa Romeo SZ 1989.
Tada, na samo m kraju 1980-ih još je bilo mjesta za ovakve fantastične automobile. Naime, Fiat, Alfa Romeo i Zagato udružili su se kako bi stvorili ES-30 (što je bio akronim za 3,0-litreni Experimental Sportscar), konceptni automobil za kojim bi se okretale glave.
Rezultat je predstavljen na salonu automobila u Ženevi, a premda su mnogi mislili kao je riječ o neobičnoj dizajnerskoj studiji koja će nakon sajma skupljati prašinu negdje u hangarima tvrtke.
No Alfa Romeo je iznenadio obožavatelje i novinare kad je objavio da će ES-30 krenuti u proizvodnju kao SZ, naziv koji se već koristio na uspješnim trkaćim automobilima na prijelazu šezdesetih.
Alfa SZ je tehnički bila usko povezana s modelom 75 i predstavljala je Fiatov pokušaj da ponovno "podigne" Alfa Romeo kao marku automobila visokih performansi, koju su kupili 1986. godine.
S nadimkom "Il Mostro" (tal. čudovište), SZ nije dijelio stilska obilježja s ostalim modelima tadašnjeg portfelja Alfa Romea.
Međutim, ispod pleksiglasa i Zagatova dizajna bila je to Alfa 75 s 3,0-litrenim V6 strojem od 210 KS i s transaxle smještajem mjenjača iza stražnje osovine.
Povjesničari automobilizma se ne slažu koliko je primjeraka SZ-a napravljeno u Zagatovoj radionici u Milanu, no procjenjuje se oko 1000 jedinica, što ga čini jednim od najrjeđih modela Alfa Romea iz doba pod vlasništvom Fiata.
Otvoreni RZ predstavljen na sajmu automobila u Parizu 1992. još je rjeđi; samo 278 jedinica izrađeno je u 1992. i 1993. godini.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....