Plug-in hibridi (PHEV) godinama su se reklamirali kao savršeni kompromis između automobila na benzin i električnih vozila. No novo istraživanje organizacije Transport & Environment (T&E) otkriva da je ta zelena slika daleko od stvarnosti. Testiranjem čak 800.000 automobila diljem Europe utvrđeno je da plug-in hibridi u stvarnim uvjetima ispuštaju gotovo pet puta više CO₂ nego što proizvođači tvrde u službenim podacima.
Plug-in hibridna vozila nastala su kao most prema potpunoj elektrifikaciji. Ideja je jednostavna, kraće vožnje obavljaju se na struju, a duže uz pomoć benzinskog motora. No u praksi mnogi vozači rijetko pune baterije. Umjesto toga, njihovi automobili većinu vremena rade na fosilna goriva. A čak i kad su baterije napunjene, motori se prema nalazima T&E-a uključuju pri svakom jačem pritisku na papučicu gasa, pri vožnji uzbrdo ili na niskim temperaturama, što poništava očekivane koristi od električnog pogona.
Još 2021. godine prosječne su stvarne emisije plug-in hibrida iznosile 134 g/km CO₂, otprilike tri i pol puta više od službenih 38 g/km. Najnoviji rezultati pokazuju da se razlika dodatno produbila. Proizvođači danas prijavljuju prosječnih 28 g/km, dok testovi otkrivaju čak 139 g/km. Za korisnike koji su plug-in hibrid kupili zbog navodno nižih troškova goriva, stvarnost znači veće račune i veći ugljični otisak.
T&E procjenjuje da obitelji s plug-in hibridnim vozilima plaćaju u prosjeku 500 eura godišnje više za gorivo nego što bi trošile da automobil zaista postiže službene brojke potrošnje. Još veći problem odnosi se na same proizvođače i regulatore: plug-in hibridi korišteni su kao alat za ispunjavanje strožih europskih emisijskih kvota, što znači da su automobilske kompanije mogle izbjeći milijarde eura potencijalnih kazni zahvaljujući proračunima koji se ne ostvaruju u realnosti.
Europski zakonodavci već pripremaju oštrije mjere. Novi okvir smanjit će takozvani "utility factor", pretpostavku o tome koliko vremena plug-in hibridni auto provodi u električnom modu. Trenutačno se smatra da automobil s dosegom od 60 km vozi na struju oko 80 posto vremena, no ta će se brojka do 2028. smanjiti na 34 posto. Ipak, T&E upozorava da će i tada stvarne emisije biti najmanje 18 posto veće od službeno prijavljenih.
Studija tako razotkriva ono što mnogi stručnjaci već dugo tvrde: plug-in hibridi nisu dugoročno rješenje, nego prijelazna faza koja često ne ispunjava svoje "zelene ciljeve".
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....