REZULTATI STUDIJE

Nisu baš tako zeleni: Električni auti u prve dvije godine zagađuju više od benzinaca

Nova studija razotkriva iznenađujuće ekološke rezultate električnih automobila

Punjenje električnog auta, ilustracija

 Profimedia
Nova studija razotkriva iznenađujuće ekološke rezultate električnih automobila

Električna vozila proizvode više štete za okoliš od automobila na benzin ili dizel u prvim godinama korištenja, otkrili su znanstvenici. Iako se obično promoviraju kao ekološki izbor, njihova proizvodnja nosi ogromne energetske troškove.

Za potrebe studije, istraživači sa Sveučilišta Duke koristili su model koji analizira puni opseg klimatskog utjecaja vozila, uključujući emisije iz proizvodnje goriva, proizvodnje baterija, sklapanja vozila i korištenja.

Njihovi rezultati su pokazali da električna vozila na baterije zapravo proizvode 30 posto više emisija CO2 u prve dvije godine. To znači da je početni utjecaj na klimu pri kupnji novog električnog vozila zapravo veći nego kod automobila pokretanih motorima s unutarnjim izgaranjem. Međutim, situacija se mijenja nakon treće godine. Prema stručnjacima, tijekom tipičnog životnog vijeka od 18 godina, električna vozila rezultiraju značajnim smanjenjem ukupnih emisija CO2.

"Vozila s unutarnjim izgaranjem u dužem periodu uzrokuju 2 do 3 puta veću štetu od električnih kada se uzmu u obzir klimatski utjecaji i kvaliteta zraka," rekao je dr. Drew Shindell.

image

Testiranje ispušnih plinova, ilustracija

AFP

Električni auti ne ispuštaju CO2 niti druge štetne plinove tijekom vožnje. Međutim, mnogi ekološki osviješteni vlasnici ne uzimaju u obzir emisije tijekom čitavog životnog ciklusa proizvodnje.

O čemu se radi?

Električni modeli koriste litij u svojim baterijama, a taj proces vađenja troši ogromne količine energije te može dovesti do opasnog zagađenja vode ako se ne provodi sigurno. Obrada litija i proizvodnja baterija također je iznimno energetski zahtjevan proces koji dovodi do dodatnog zagađenja.

Glavni autor dr. Pankaj Sadavarte sa Sveučilišta Northern Arizona rekao je za Dailymail: "Otkrili smo da vađenje litija i proizvodnja baterija čine otprilike 50 posto ukupnih emisija CO2 po vozilu u prvoj godini."

Međutim, studija je pokazala da nakon prve dvije godine, automobili na benzin i dizel proizvode više emisija CO2.

Autori također napominju da studija nije uključila troškove na kraju životnog vijeka za baterijska električna vozila ni za vozila s unutarnjim izgaranjem, poput recikliranja baterija ili otpisivanja automobila.

image

Ispuh automobila, ilustracija

Profimedia

Prethodne studije pokazale su da proizvodnja električnog automobila stvara do 70 posto više emisija od ekvivalentnog benzinca.

To znači da električni automobili moraju prijeći desetke tisuća kilometara prije nego što nadoknade veliki početni minus.

Dodatno, električne aute treba puniti električnom energijom koja se često proizvodi izgaranjem ugljena - još jednog velikog izvora zagađenja zraka. Također, neke studije sugeriraju da električni auti tehnički ‘nisu bez emisija‘.

Istraživači sa Sveučilišta Southampton otkrili su da kočione pločice koje se obično koriste u električnim autima proizvode emisije koje su toksičnije od ispušnih plinova dizelaša. Ove čestice su 30 puta manje od promjera ljudske dlake i mogu prodrijeti duboko u najosjetljivija tkiva pluća. Iako ove čestice stvaraju i vozila s unutarnjim izgaranjem, budući da su električni modeli teži, skloni su proizvoditi više zagađenja prilikom kočenja.

image

EV punjač, ilustracija

Profimedia

O istoj temi nedavno se oglasio i prvi čovjek Toyote Akio Toyoda koji tvrdi da električni auti zagađuju tri puta više od hibrida. Više o tome pročitajte OVDJE.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
24. studeni 2025 23:26