OTKRIVAMO

Započeo lov na vozače bez zimske opreme, vrebaju kazne od 700 kuna

Dok je 2008. policija ispisala tek 29 kazni vozačima koji su po cestama prekrivenim snijegom i ledom vozili bez zimskih guma ili lanaca, u prvih 11 mjeseci 2010. zabilježeno je 452 prekršitelja...
 Elvir Tabaković

Gomila stranaca, ali i domaćih gostiju koji su božićne i novogodišnje praznike odlučili proslaviti u Opatiji, imali su priliku svjedočiti nesvakidašnjem prizoru – i prije nego su u večernjim vjestima vidjeli kako je čitavu obalu Jadrana poharala snježna mećava epskih razmjera, na svoje su oči promatrali prometni kaos izazvan izdašnim bijelim pokrivačem.

Automobili su cestom vrludali poput klizača spremnog za trostruki aksel, pješaci izbezumljeno pokušavali izbjeći na snijegu i ledu podivljala vozila, a vozači u nemoći puštali upravljač iz ruku te šokirano slijegali ramenima. Čitavoj toj situaciji najmanje je pridonjelo nevrijeme - bila je druga polovica prosinca, kada niske temperature i snijeg nikoga ne smiju iznenaditi. Krivica je bila u nedostatku zimske opreme.

Javna je tajna, naime, da zimske gume ili barema lance za snijeg u prtljažniku (što se uz ljetne gume s najmanjom dubinom profila od 4 mm također računa pod zimsku opremu) nema više od trećine domaćih vozača, a ako se računaju samo stanovnici priobalja ta brojka raste i na dramatičnih 80 posto. Stoga i ne čudi rasplet koji se dogodio u Opatiji, ali i na ulicama Rijeke, Zadra i drugih gradova gdje se ulicama uglavnom voze automobili s ljetnim gumama, koji se na snijegu i poledici ponašaju kao pijanci sa smrtonosnom dozom alkohola u krvi.

I dok se postupci vozača iz priobalja, a posebice Dalmacije, mogu razumjeti, jer su ondje niske temperature prava rijetkost, nevjerojatnim se čini koliko je ljudi bez zimske opreme spremno krenuti na put kroz Liku i Gorski kotar. Tim više jer su zbog brzine ondje posljedice znatno ozbiljnije. Osim na nadzornim kamerama na autocestama, nažalost, nesreće uzrokovane neodgovarajućom stoga često budu i na stranicama crne kronike.

No, čini se da bi se broj takvih egzibicionista uskoro mogao drastično smanjiti. Policija je započela rigoroznije kontrolirati vozače, čemu svjedoči i drastično povećanje broja ispisanih kazni. Tijekom 2008. zabilježeno tek 29 prekršitelja bez odgovarajuće opreme, što jasno pokazuje koliko se policija koncentrirala na ovaj problem, već godinu kasnije broj zabilježenih slučajeva popeo se 250, a tijekom prvih 11 mjeseci 2010. policija je najozbiljnije zasukala rukave te uhvatila čak 452 vozača koji su na snijegom i ledom pokrivene ceste izašli kao da je ljeto. Te brojke jasno pokazuju kako policija svake godine sve revnije kontrolira korištenje zimske opreme, makar akcija održana početkom prosinca u susjednoj Bosni i Hercegovini, na ulicama Banja Luke, pokazuje da postoji još prostora za napredak. Ondje je, naime, tijekom samo jednog dana uhvaćeno čak 33 vozača bez odgovarajuće zimske opreme. Više nego u Hrvatskoj tijekom cijele 2008. godine...

Više saznajte u novom broju Autokluba!

Birajte gume s oznakom snježne pahuljice



Na zimskim gumama ne treba štediti, čak i kada se živi u podneblju s blagom zimom, bez značajnijih snježnih padalina. Ljetne gume gube svojstva već na temperaturi ispod sedam stupnjeva, što za posljedicu ima lošije prianjenje i duži zaustavni put. Testovi na zaleđenoj podlozi, pri brzini od 30 km/h, pokazali su da prosječan automobil s ljetnim gumama ima zaustavni put od 68 metara, s sa zimskim 57 metara. Zimskim gumama, s odgovarajućom smjesom silicija, ne mogu konkurirati ni cjelogodišnje, posebno na snijegu gdje im je prianjanje 10 posto lošije.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. studeni 2024 21:30