JAVNE RANG LISTE

Vožnja poput nagradne igre: Ovo je korejski recept za sigurnije ceste, rezultat je impresivan

Algoritam nagrađuje smiren i predvidljiv stil vožnje, a dobri rezultati donose popuste na police osiguranja ili bonuse kod partnera

Navigacija, ilustracija

 Michael Bihlmayer/imago stock&people/Profimedia
Algoritam nagrađuje smiren i predvidljiv stil vožnje, a dobri rezultati donose popuste na police osiguranja ili bonuse kod partnera

U Južnoj Koreji prometna sigurnost dobila je neočekivanog saveznika, videoigru. Točnije, aplikacije koje svakodnevnu vožnju pretvaraju u natjecanje s bodovima, nagradama i javnim rang-listama. Ideja je jednostavna: što uglađenije vozite, to više raste rejting. Rezultat je, barem prema tvrdnjama tamošnjih kompanija, dramatično smanjenje broja nesreća. No, kao i svaka igra koja prati kretanje i djela igrača, i ova otvara ozbiljna pitanja o privatnosti.

Središnje ime ovog trenda je Tmap, najkorištenija navigacijska aplikacija u zemlji. Još od 2018. njezin sustav „Driving Score“ prati način vožnje: ubrzavanja, kočenja, prolazak kroz zavoje, prekoračenje brzine... Algoritam nagrađuje smiren i predvidljiv stil vožnje, a dobri rezultati donose popuste na police osiguranja ili bonuse kod partnera.

Prema internim analizama, Tmap tvrdi da je upravo zahvaljujući toj igri spriječeno više od 31 tisuće prometnih nesreća između 2018. i 2020. godine. Do kraja 2024. u sustavu je sudjelovalo 19 milijuna ljudi, a više od polovice ih je dobilo neku vrstu nagrade.

image

Navigacija u Koreji, ilustracija

Screenshot

Ubrzo su reagirali i konkurenti. Aplikacija Kako Map uvela je vlastitu verziju još 2022., Naver Map 2024., a u cijelu priču uključila se i platforma za iznajmljivanje vozila Socar. Posebnost korejskog modela jest to da rezultati nisu skriveni. Oni su javni i integrirani u aplikacije koje ljudi ionako svakodnevno koriste, pa se čak može vidjeti gdje pojedini vozači stoje na ljestvici u odnosu na druge. Ta društvena komponenta dodatno pojačava motivaciju.

"To je jedno od rijetkih natjecanja u kojem svi dobivaju kada rezultati rastu", rekao je Chun Ji-yeon iz Korejskog instituta za istraživanje osiguranja. "Sigurnija vožnja znači manje nesreća, manje odštetnih zahtjeva i uštede za osiguravatelje, ali i za same vozače."

image

Navigacija u Koreji, ilustracija

Screenshot

No, sjajna ideja ima i svoju tamnu stranu. Jer ako aplikacije mogu bilježiti svako ubrzanje, kočenje ili prekoračenje brzine, postavlja se pitanje, tko još ima pristup tim podacima i u koje svrhe? U SAD-u su slični sustavi već doveli do sudskih tužbi. Tvrtke poput LexisNexisa i proizvođači automobila poput GM-a optuženi su da su podatke o navikama vožnje korisnika dijelili s osiguravateljima bez dovoljno transparentnosti i zaštite. Kritičari upozoravaju da ono što danas izgleda kao dobrovoljno sudjelovanje u igri sutra lako može prerasti u obavezno praćenje, u sustav koji vozača promatra i ocjenjuje na svakom koraku.

Korejski eksperiment stoga otvara zanimljivo pitanje: gdje je granica između poticaja i nadzora? Sa stajališta sigurnosti, rezultati su impresivni i nitko ne spori da manje nesreća znači i manje stradalih. Ali cijena tog napretka može biti nova razina gubitka privatnosti.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
06. prosinac 2025 20:49