ELEKTROMOBIL

VOZILI SMO RENAULT ZOE: vozi se kao Clio, a 100 km prolazi za 7 kn

U Sloveniji smo provozali elektroato za pet putnika i koji ima doseg od 150 km

Da je motor zbilja uključen, saznajemo tek pritiskom na papučicu gasa. Negdje, na instrumentnoj ploči, sigurno postoji ikona koja nam sugerira da je pritisak na prekidač za paljenje dao željeni rezultat, no iz navike čekamo i zvučnu potvrdu. A nje nema. Čuje se tek tiho zujanje, takozvani ZE glas osmišljen kako bi se pješacima barem donekle dojavilo da im prilazi automobil. No i on prestaje kad ubrzamo preko 30 km/h, pa dok napuštamo Bohinjsku Bistricu slušamo tek kotrljanje guma. Sve dok ne uključimo radio. Krstarimo obalom živopisnog Bohinjskog jezera, i to u Renaultu Zoe, francuskom mališanu čiji elektromotor od 65 kW energiju crpi iz litij-ionskih baterija od 22 kWh. Znači, atmosfera je na mjestu, obzirom da se nalazimo u Julijskim Alpama, i to u punokrvnom elekroautu, koliko god se još 2012. predstavljen mališan vozio uobičajeno, poput otežanog Clia. Poučeni iskustvom, previše se ne zamaramo niti što nam doseg kopni pred očima. U početku, još na parkiralištu hotela, na instrumentnoj ploči je pisalo da možemo prijeći čak 178 kilometara.

A onda smo pritisnuli papučicu gasa, spustili staklo na prozoru kako bi se nadisali svježega planinskoga zraka te uključili radio, kako ne bi slušali tišinu, i doseg je već pao na 153 km. Iako smo, zapravo, prešli tek pet... No, sve skupa, kažemo, nije nas posebno iznenadilo. Ipak smo već napravili ponešto kilometara u autima na struju, pa znamo neke zakonitosti. Primjerice, da od homologiranog dosega, koji u slučaju Zoea broji čak 210 kilometara, u praksi nema ništa. Čak i sam Renault tvrdi, pošteno nema što, da je stvaran doseg oko 150 kilometara... I zbilja, upravo se na tih 150 km, baš kako prelazimo stari most preko Save Bohinjke, zaustavlja slobodan pad dostupnih kilometara i doseg se počinje topiti ravnomjerno prevaljenom putu. I odmah se bolje osjećamo, svjesni da Zoe bez punjenja možemo dotjerati i do Zagreba, ako baš zatreba...

Umjesto da u strahu od praznih baterija brojimo svaki prijeđeni kilometar, što je inače prirodno ponašanja za upravljačem elektroauta (osim u slučaju 100.000 eura vrijedne Tesle S, s kojom se u praksi može prijeći preko 300 km) uživamo u veličanstvenoj prirodi Triglavskog narodnog parka. Ipak, ništa nije besplatno. Obilno tovarenje podnice s baterijama, saznajemo na odmorištu pored jezera, plaća se manjkom mjesta za noge na stražnjoj klupi, dok pogled u prometnu otkriva masu od čak 1468 kilograma. A razlog je opet isti - baterije... Stotka se, na račun mase, hvata prilično dugo, za 13,5 sekundi, no početno ubrzanje je ipak žustrije - na 50 km/h se stiže za pristojnih četiri sekunde. Zoe tako nije trom, ali neće vas niti zalijepiti za naslone sjedala.

No, francuski zvrk na struju nije niti zamišljen kako bi nudio kratkotrajnu zabavu, kao autić u lunaparku, nego po svemu konkurira klasičnim mališanima. Osim bogatom opremom i peterovratnom koncepcijom, koja nudi prostor za pet putnika i prtljažnik od čak 338 litara (38 litara veći nego u Cliju, 53 litre veći nego u Yarisu...) to čini i ponašanjem u vožnji. Malen i vižljast, iznenađuje nas odlučnim pretjecanjem traktora na uskoj i nepreglednoj cesti. Iako samo baterije broje 290 kg... Ništa manje važno, sviđa nam se i dojam čvrstoće, što je zasluga i precizne izrade plastike u unutrašnjosti, nesklone cviljenju na cestovnim neravninama. A da čvrstoća nije samo dojam, potvrđuje pet EuroNCAP zvjezdica... Maksimalna brzina? To u ovom okruženju nije moguće ispitati, no tehnički podaci govore da se na autocesti hvata, vjerojatno nakon dužeg zaleta, 135 km/h.

Nakon što utišavamo radio, kako bi malo odmorili uši od harmonike, primjećujemo da se osim kotrljanja guma pri nešto bržoj vožnji čuje i strujanje vjetra. No, ništa naporno... I kočnice s regenerativnom funkcijom su dobro riješene. Iako ne grizu na prvu, papučicu ne treba panično gaziti kako bi počeli usporavati. Što je dobro... Čak niti punjenje baterija nije zamorno, saznajemo po završetku vožnje. Renault, naime, za kućnu ugradnju nudi stanicu Wall Box, koja omogućuje da se Zoe do vrha napuni strujom za pristojnih šest sati. Naravno, preduvjet za takvo rješenje je garaža ili barem dvorište s oštrim psom, spremnim štititi skupocijeni punjač, ali i ništa jeftiniji strujni kabel. Ipak, u priči s Renaultom Zoe, saznajemo na koncu, ima samo jedan pravi problem. Nažalost, nije dostupan Hrvatima... Zašto je tome tako?

Zoe se, na tragu krute poslovne strategije, u EU nudi isključivo na leasing, a ne iznajmljuje se samo auto nego i baterije (79 eura za 36 mjeseci, u Sloveniji). Kupnju je Renault omogućio samo u Norveškoj, koja nije u EU pa u tom slučaju nije moguće dobiti državne poticaje te u Velikoj Britaniji, gdje Zoe dolazi s volanom na krivoj strani. Zbog svega toga, umjesto da konkurira za tržišno najpogođeniji auto na struju - uz državne poticaje kod nas bi stajao 85.000 kuna - Renaultu Zoe pripada titula najboljeg električnog auta kojega ne možemo kupiti...

Renault Zoe

TEHNIČKI PODACI

Motor elektromotor

Snaga 88 KS pri 3000 do 11.300/min

Moment 220 Nm od 250 do 2500/min

Baterija litij-ionska, 22 kWh

Mjenjač automatski

Pogon prednji

Dimenzije 408x173x156cm

Masa 1468 kg

Osovinski razmak 259 cm

Najveća brzina 135 km/h

0-100 km/h 13,5 sekunda

Doseg 210 km

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. studeni 2024 07:25