Testirajući koncem srpnja Mercedes E 220d Edition 1 bili smo jako impresionirani komforom, ali prije svega sofisticiranošću sigurnosnih sustava koju donosi deseta generacija njemačke limuzine. U konačnici nismo mogli pobjeći od ocjene da je nova E klasa vrhunski poslovni automobil koji je gotovo u svemu korak ispred najljućih suparnika kao što su Audi i BMW. Naglasak je pritom stavljen na gotovo u svemu, jer kroz zavoje E klasa nije na razini BMW, preciznost u upravljača još nudi prostora za napredak, a, iskreno, nije ni previše zabavna u vožnji.
Foto: Mercedes
No, znali smo da to nije sve, da u Stuttgartu neće ostati nedorečeni i da će najinteligentniji serijski automobil današnjice dobiti beskompromisnu inačicu u kojoj će faktor zabave dobiti posebnu dimenziju. Tretman koji je E klasa prošla u Affalterbachu predstavljen je u Los Angelesu, a dok su se štandom Mercedesa u gradu anđela redale procesije, mi smo u Portugalu na stazi Algarve (koju je arhitekt Ricardo Pina dizajnirao imajući u glavi nekoliko zavoja s Nürburgringa i Spa) krotili 612 KS i 850 Nm skrivenih pod prednjim poklopcem AMG Mercedesa E 63 S, koji do 100 km/h ubrzava za 3,4 sekunde. Brojka su to od kojih se morate naježiti, no to nije sve, jer uz ozbiljnu injekciju konja, E klasa je u AMG pogonima prošla i estetski tretman koji nimalo ne skriva moć trenutno najsnažnije serijske limuzine na svijetu.
Uz ogromne, vjetrom u zračnom tunelu izdubljene otvore na licu, poseban detalj je poprečni kromirani nosač trokrake zvijezde koji poput skulpture dominira licem i hipnotički mami da na njega stavite ruku. Poklopac motora po prvi put uokviren je blatobranima i prednjom maskom kao na coupé modelima, a blatobrani su prošireni 17 milimetara kako bi lakše primili 20-colne kotače (265/35 sprijeda, 295/30 straga). Uz mali spojler na poklopcu prtljažnika i difuzore u podnožju odbojnika, stražnji kraj ukrašavaju i dvostruke ispušne cijevi s kromiranom kvadratnom maskom. Uz seriju novih grafika i opcija prikaza informacija na dvodijelnoj virtualnom instrument ploči, unutrašnjost donosi i nove detalje poput upravljača i sjedala koje smo već vidjeli u sportskom coupéu AMG GT, ali i malenog analognog sata na središnjem tunelu, uratku uglednog švicarskog urarskog branda IWC Schaffhausen.
No, prvi krugovi na portugalskoj stazi otkrili su nam da sve novosti ne leže u monstruoznim brojkama i izgledu. Nijemci su ovaj put još ozbiljnije prionuli tuningu i sirova formula u kojoj su snažni motori, velikog obujma kombinirani s podvozjem tek neznatno osnaženim u odnosu na klasične modele podložnih zapadanju u krizu čim se pojavi prva šikana, stvar je prošlosti. Nema više ni sporih mjenjača uz koje se konjica i brzina neizbježno rasipala kad je najpotrebnija. Mane zbog kojih je bavarski model s oznakom M često bio omiljeniji kod vozača koji cijene dinamičke osobine i oštriji pristup zavojima više nego samo ubrzanje na pravcu. No, taj jaz više ne postoji ili je barem sveden na razinu koju normalan vozača bez obzira na stil vožnje ne osjeća.
Nakon pet krugova u žestokom ritmu iza Bernda Schneidera, bivšeg vozača Formule 1 i peterostrukog prvaka DTM-a, imali smo pregršt pitanja u glavi, a vrlo brzo dobili smo i odgovore. Sve tajne počinju s motorom. Dodatnih stotinjak konja u V8 biturbo motoru obujma 4 litre u odnosu na verziju već predstavljenu u modelima AMG GT i C 63 rezultat su nove elektronike, ali i twin scroll turbopunjača. Istodobno motor je postao štedljiviji zahvaljujući sustavu isključivanju 4 cilindra u trenucima kad vozač ne zahtijeva punu snagu motora, pri čemu u Mercedesu deklariraju prosječnu potrošnju od tek 8,8 litara.
Drugi detalj je novi AMG Speedshift automatski mjenjač sa 9 stupnjeva prijenosa u kojem je konverter zamijenila višelamelarna spojka u ulju koja jamči brže reakcije, manju masu i manje gubitke. Ni u vožnji na nož nema potreba za stalnim posezanjem za komandama mjenjača. Primjerice kao i u Ferrariju na kočenju je dovoljno držati polugu i mjenjač će sam rafalno spuštati stupnjeve prijenosa (u skladu s okretajima).
U Stuttgartu su napokon riješili dilemu, pa oba AMG izdanja E 63, i obično i ono S, koje smo isprobali, dolaze s pogonom na sva četiri kotača baziranom na elektronički kontroliranim diferencijalima sprijeda i straga koji stalno variraju prijenosa snage između osovina, ali i pojedinih kotača. No, to ne znači da nema driftanja. Dovoljno je aktivirati način rada Race, isključiti ESP, prebaciti mjenjač na ručni rad, posegnuti za polugom mjenjača iza upravljača, opaliti po gasu i nemilosrdno uništavanje guma može početi. Elektronika će uključiti drift program i svu snagu motora poslati na stražnje samoblokirajući diferencijal, a standardni zračni ovjes (podesiv u tri razine) iznivelirat će dodatno ukrućeno tijelo Mercedesa kroz zavoje.
Na cesti E 63 nudi izvrstan balans između udobnosti i razarajućih performansi motora. Ovjes je krut i poneki reski udar završi u leđima, ali kad se krene odlučnije počnete cijeniti sve učinjeno u AMG-u. Upravljač je uvijek idealno opterećen, precizan i iskren. Integralni pogon unosi dodatnu dozu sigurnosti na izlascima iza zavoja, a ovjes ne ostavlja mjesta dilemama.
Vozač ima na raspolaganju seriju opcija podešavanja dinamičkih osobina uz koje se progresivno prepušta sve veća sloboda vozaču. Način rada Comfort najbolja je opcija za svakodnevnu vožnju i gutanje kilometara na autocesti. Sport i Sport+, između kojih se ne osjete veće razlike, poslužit će za žešći ritam, a za aktiviranje Race programa bolje je biti siguran u svoje mogućnosti. Početak prodaje u Hrvatskoj najavljen je za veljaču. Prema trenutnim davanjima očekivana cijena za E 63 u snažnijem, S izdanju (sa 612 KS) je 1,292.250 kuna, dok se za slabiju verziju (571 KS) spominje iznos od 1,167.000 kuna. No, ako prođu najavljene promjene trošarina i ti će iznosi biti nešto niži (1,210.500, odnosno 1,104.750 kuna).
Ukratko Na stazi prava zvijer kojoj je teško otkriti krajnje granice, a na cesti uljudan i civiliziran zahvaljujući među ostalim i podesivom sportskom zračnom ovjesu. Dovoljno je pritisnuti prekidač na središnjem tunelu i nepatvoreno brundanje V8 motora postaje bogatije za prave topničke plotune pri naglom oduzimanju gasa Najsnažniji AMG-ov V8 koristi turbopunjače s dvostrukim protokom i zasebnim sustavom uljnog hlađenja i podmazivanja koje radi i nakon gašenja motora. Razlika u broju konja između obične i S verzije stvar je elektronike. Uz standardne diskove od kompozitnih materijala (390 mm, 6 klipića), za najsnažniju verziju ponuđeni su i diskovi od keramike i ugljičnih vlakana (402 mm) Svi sigurnosni sustavi kojima nas je impresionirala E klasa našli su svoje mjesto i u AMG izdanju, ali uz dorade koje omogućuju regulaciju rada ESP-a i ABS-a. Uz sportski upravljač s orijentirom za središnju poziciju, sjedala s integriranim naslonima i snažno izraženim bokovima, sportski ugođaj upotpunjuju površine prekrivene ugljičnim vlaknima Sport, Sport+ i Race načini rada nude i funkciju Race Start. Dovoljno je oplesti po kočnici i gasu, potom pustiti kočnicu i E 63 za 3,4 sekunde ode do stotke |
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....