Mazda i Wankelov motor povijesno gledano neraskidivo su povezani još od 1967. i predstavljanja Cosmo Sporta, prvog serijskog modela s Wankelovim rotacijskim klipnim motorom. Japanci su toliko vjerovali u inovativni motor da su ga počeli koristiti i u motorsportu, a rezultat je bila pobjeda Mazde 787B daleke 1991. u apsolutnoj kategoriji na utrci 24 sata Le Mansa.
Nakon 10 godina pauze wankel se vratio u Mazdu, ali u skladu s današnjim zahtjevima u autoindustriji služi kao generator. Zanimljivo je da je Mazda išla obrnutim putem i novu hibridnu verziju MX-30 e-Skyactiv R-EV predstavila tri godine nakon lansiranja potpuno električne verzije.
Kako smo doznali na konferenciji za novinare i prvim probnim vožnjama u Augsburgu, u Mazdi su svjesni da postoje vozači koji se još uvijek ne usuđuju napraviti prijelaz na potpuno električni automobil, zbog straha oko dometa i još uvijek nedovoljno razvijene mreže punjača.
Mazda MX-30 e-SkyActiv R-EV stoga nudi najbolje od oba svijeta - uglađenost vožnje električnog automobila, jer ga uvijek pokreće elektromotor, ali i mogućnost dugih putovanja bez zaustavljanja radi punjenja strujom. A autonomija je odlična i iznosi do 680 kilometara, zahvaljujući velikom spremniku goriva od 50 litara.
Što se tiče motora, riječ je o novorazvijenom rotacijskom klipnom Wankelovom motoru s jednim diskom obujma 830 ccm i najveće snage 75 KS, uz 116 Nm pri 4000 okretaja. Motor radi s izravnim ubrizgavanjem i visokim stupnjem kompresije od 11,9:1, što povoljno utječe na potrošnju.
Vrlo kompaktan motor, s polumjerom rotora od 12 i širinom od 7,6 centimetara, odnosno ukupnom širinom od tek 84 centimetra osigurava da uz njega u motornom prostoru ostane mjesta za električni motor od 170 KS i 260 Nm, koji pokreće prednje kotače. Pritom je baterija koja napaja elektromotor smanjena s 35,5 na 17,8 kWh, što je u prosjeku sasvim dovoljno da se samo na struju prijeđe 85, odnosno u gradu čak 110 kilometara. Kako sustav funkcionira?
Kotače uvijek pokreće elektromotor, koji snagu crpi iz baterije, a kad se baterija isprazni uključuje se Wankelov motor koji služi kao generator.
Kod pokretanja primjerka kojeg smo isprobali, baterija je bila na 90 posto i prikazan domet od 580 kilometara, a na izborniku smo od tri ponuđena programa Charge, Normal i EV, odabrali EV i samo na struju u potpunoj tišini izvukli se izvan gradskih zidina Augsburga. Osjećaj za volanom je sličan potpuno električnoj Mazdi MX-30.
Izvan grada je najbolje koristiti standardni program Normal, a Wankel se, kad napunjenost baterije padne ispod određene razine, javi karakterističnim zvukom i drži bateriju napunjenu na 45 posto. U tom se trenutku na instrumentnoj ploči pojavi mali simbol Wankelovog motora.
Zvuk je vrlo nenametljiv, a buka vožnje potisne to karakteristično režanje u drugi plan na autocesti sve do maksimalne brzine od 140 km/h.
Mazda MX-30 R-EV nudi odličan osjećaj na volanu, upravljanje je precizno i voli zavojite lokalne ceste. Snažnim pritiskom na gas osjeti se i svih 170 KS. Na odredište smo nakon stotinjak kilometara stigli s 45 posto napunjenosti baterije te potrošnjom od 15,5 kWh i 4,7 litara. Što se tiče punjenja baterije na punjaču, vrijeme ovisi o tome radi li se o izmjeničnoj ili istosmjernoj struji.
U prvom slučaju se od 20 do 80 posto kapaciteta i strujom od 11 kW napuni za 50 minuta, a u drugom uz 36 kW punjenje traje oko 25 minuta. Sve ostalo je kao i ranije - 4,39 metara dug MX-30 R-EV, baš kao i električna verzija, ima vrata koja se otvaraju u suprotnim smjerovima u stilu RX-8, s tim što se vrata otvaraju gotovo pod kutom od 90 stupnjeva.
Unutrašnjost, ergonomija i položaj za volanom su izvrsni, četiri odrasle osobe komotno se mogu smjestiti, s time da one straga traže malo više prostora za koljena, ako su iznadprosječno visoke.
Nova Mazda MX-30 e-SkyActiv R-EV na naše tržište stiže u prosincu ove ili siječnju iduće godine i to po početnoj cijeni od 37.370 eura, što je prema službenom konfiguratoru identično cijeni potpuno električne verzije.
Ukratko
S masom od 1,85 tona ubrzanje od 0 do 100 km/h traje 9,1 sekundu, što je za 6 stotinki bolje nego kod električne verzije. Najveća brzina iznosi 140 km/h, bez obzira na odabrani način vožnje
Gotovo 11 godina od posljednjeg Wankelova motora u Mazdi, rotacijski klipni motor slavi svoj povratak. I to ne u sportskom automobilu, već u 4,40 metara dugom crossoveru MX-30
Unutrašnjost je ostala ista kao i kod električne verzije MX-30, sa sjajnom izradom i digitalnim, ali klasičnim okruglim instrumentima iza sportskog trokrakog upravljača
Dio panela vrata izrađen je od reciklirane plastike. To, međutim, nisu jedini ekološki prihvatljivi materijali, jer su ladica ispod središnje konzole i unutrašnjost kvaka vrata izrađene od pluta
Mjenjač samo s jednom brzinom ima klasičnu ručicu. Sjajno leži u ruci i ima brz odaziv u funkciji izbornika pogona
4,39 metara dug MX-30 R-EV ima vrata koja se otvaraju u suprotnim smjerovima u stilu RX-8, s time da se i prednja otvaraju gotovo pod pravim kutem
Elektromotor pokreće prednju osovinu i isporučuje čak i više snage nego čisto baterijski električni MX-30 - 170 KS, uz okretni moment od 260 Nm. Sam Wankelov motor pritom razvija 75 KS
Što se tiče prtljažnika, hibridna verzija raspolaže sa 350 litara, što je samo 16 manje od potpuno električne. Straga je, naime, smješten spremnik goriva od 50 litara