VRUĆ VJETAR S ISTOKA

VOZILI SMO: HYUNDAI i30 N Sportiva s dalekog istoka od 275 KS stiže u listopadu po cijeni od 259.990 kuna

Korejska jurilica nije najbrža ni najsnažnija, ali je u brojnim stvarima u samom vrhu bez obzira vozi li se cestom ili stazom. Riječ je o svestranom, vozački skrojenom automobilu koji pruža izniman osjećaj kontrole, oprašta greške i spreman je za ludu zabavu
 Hyundai

Povratak Hyundaija 2014. u Svjetsko reli prvenstvo dao je naslutiti da će korejski proizvođač prije ili kasnije pripremiti nešto papreno i za običan puk. Sve nedoumice nestale su godinu kasnije kada je Albert Biermann napustio BMW i poziciju prvog čovjeka slavnog odjela M i priključio se Hyundaiju. Dolazak 59-godišnjeg inženjera koji u svijetu sportskih automobila ima status rock zvijezde, rezultirao je Hyundaijem i30 N, vrućim kompaktom koji u verziji Performance Package razvija 275 konja.

U pitanju je tek prvi model iz buduće serije pod oznakom N, s kojim smo se upoznali na talijanskoj stazi Vallelunga nedaleko Rima. No, prije negoli smo krenuli u jurnjavu među rubnjacima, već spomenuti Biermann temeljito je raščlanio proces kojim je obiteljski kompakt pretvoren u mišičavog sportaša. Prvi čovjek odjela za automobile visokih performansi korejske grupe u polusatnom nastupu osvrnuo se prilično detaljno na sve ključne promjene kroz koje je i30 prošao. I imao je što nabrajati...

U Namyangu gdje je sjedište odjela za istraživanje i razvoj, revidiran je svaki pojedini dio koji može utjecati na dinamično ponašanje automobila, a rezultat je ekstremno zabavan i vrlo jednostavan automobil za vožnju. Sportaš za koju bi bio prikladan pojam „stara škola“, ali ne samo zbog klasičnog ručnog mjenjača. Umjesto da se punom snagom oslone na elektroniku, Biermann i njegova ekipa pažnju su posvetili hardveru, odnosno ovjesu, šasiji, gumama, ali i detaljima kao što je niveliranje težišta motora i osi pogonskih osovina kako bi se izbjeglo poniranje ili „kašnjenje“ u skretanju.

Naravno, elektronika nije zanemarena. Vozaču je ponuđeno pet programa vožnje i launch control s kojim se i30 N do 100 km/h dolazi za 6,1 sekundi, a pod budnim okom elektronike su i amortizeri, upravljač te prednji diferencijal, a pri spuštanju stipnjeva elektronika spremno prilagođava i okretaje motora. No, njena uloga dobila je neke nove okvire. Primjerice ESP je baždaren da bude suvozač, a moguće ga je i potpuno isključiti. Što je, naravno, dobra stvar.

Dvolitreni turbobenzinac krasi i 353 Nm dostupnih u rasponu između 2000 i 4000 okretaja. U overboostu se okretni moment na 7 sekundi penje na 378 Nm, a krajnja brzina ograničena je na 250 km/h. Brojke koje golicaju maštu i tek se na stazi otkrivaju u pravom svjetlu. Motor uvijek spremno, bez imalo kašnjenja, reagira na svaki pritisak na paučicu gasa, a prati ga ugodan i autentičan zvuk koji izlazi iz ispušnog lonca s dvije završne cijevi. Najbolje upute za doziranju gasa pruža odličan upravljač koji rado prepušta dio svoje zadaće u postavljanju pred zavoje. Uz preciznost i brzinu, upravljač jasno daje do znanja što se dešava s prednjim kotačima, a rad špere ne ostavlja traga. Pohvale zaslužuju i kočnice, ali prije svega mjenjač kratkog i preciznog hoda koji s lakoćom podnosi i maltretiranje na stazi. Hyundai i30 N u Hrvatskoj se očekuje koncem listopada. Cijena snažnije izvedbe Performance Pack je 259.990 kn, dok je Sport (250 KS) jeftiniji 20.000 kuna.

Ukratko

U najradikalnijem N programu 2,0-litreni turbobenzinac otkriva svoj divljikarakter, ali i za njega vrijedi 5 godina jamstva. Pretvorbom u paprenu sportivu Hyundai i30 nije izgubio ništa na svojoj praktičnosti i funkcionalnosti - ostao je klasični obiteljski kompakt s prtljažnikom od 395 litara, ali samo malo brži, bolje opremljeniji, skuplji i uzbudljiviji

Snažnija verzija Performance Pack oslanja se na 19 colne kotače i posebno skrojene gume Pirelli, a podnica je u odnosu na običnu spuštena za tek 8 mm. Među detaljima koji otkrivaju da se ipak ne radi o običnom i30 su stražnji spojler i difuzor

Tipke za izbor jednog od 5 programa kojima se regulira rad motora, ESP uređaja, upravljača, zvuka ispuha i diferencijala smještene su na upravljaču. Prema riječima Biermanna automatski mjenjač s dvostrukom spojkom i polugama na upravljaču još je u fazi razvoja i u ponudi se može očekivati početkom 2019.

Uz metalik lak i panoramski krov jedna od opcija koje će uz nadoplatu biti ponuđene su i sportski profilirana sjedala presvučena kombinacijom kože i alkantare s električnom regulacijom. Jedva vidljivi spliter i poveći otvori na prednjoj masci tek su blaga naznaka posla odrađenog u zračnom tunelu kako bi se osiguralo idealno hlađenje motora i kočnica

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 01:41