CIJENA, DOSEG...

Velika anketa: Što Hrvati misle o električnim autima, razmišljaju li o kupnji i što im smeta?

Cijena nije jedina barijera kod kupovine, najveća prepreka je baterija koja se percipira kao glavni element električnog vozila
 CROPIX
Cijena nije jedina barijera kod kupovine, najveća prepreka je baterija koja se percipira kao glavni element električnog vozila

Kakvi su stavovi hrvatskih vozača prema električnim automobilima i razmišljaju li o njihovoj kupnji, sad ili u budućnosti?

Hrvatski autoklub, uz pomoć Svjetske automobilističke federacije (FIA) i FIA fundacije, upravo je saznao odgovore na ta pitanja. Anketa je provedena na 800 ispitanika u Hrvatskoj u suradnji s Uredom za kreativnu analizu Kvaka.

Iako bi veliki dio ispitanika sigurno (41%) ili možda (48%) kupio električni automobil ako bi imali financijskih mogućnosti, čak 66% nema nikakvih iskustava s električnim automobilom.

Slična je situacija i s hibridnim automobilima: 64% nema nikakvih iskustava, dok se 16% vozilo u njemu kao suputnik.

Međutim, kad se uzmu u obzir financije i stanje sadašnjeg automobila, 16% bi vjerojatno kupilo u sljedećih godinu dana električni automobil, a 15% hibridni.

Kod 35% postoji mala ili nikakva vjerojatnost za kupovinu električnog automobila u sljedećih 15 godina, a kod 41% za kupovinu hibridnog automobila.

image

Punjenje električnog automobila

CROPIX

Kao najveće prednosti električnog automobila percipiraju se očuvanje okoliša i povoljnija cijena goriva/energije. Uz njih, pozitivno se uočava mogućnost punjenja kod kuće i mogućnost korištenja državnih poticaja prilikom kupovine.

Kad su u pitanju državni poticaji, zanimljivo je da nešto više od polovice ispitanih (56%) nije uopće upoznato s njima: ili uopće nisu čuli za njih (10%) ili samo znaju na informativnoj razini, da postoje i ništa više (46%).

Među nedostacima električnih automobila dominira onaj financijske prirode, a to je sama cijena automobila. Uz cijenu, nedostatkom smatraju mali doseg baterije, visoku cijenu nove baterije, a i nedovoljan broj punionica.

U situaciji kupovine električnog automobila veliki broj elemenata bi utjecao na samu kupovinu: najviše cijena automobila, ali i neki drugi troškovi: cijena nove baterije, servisa, rezervnih dijelova…

Osim elemenata financijske prirode, veliku ulogu u odluci igra sam doseg baterije, kao i garancija na nju.

image

Punjenje električnog automobila

AFP

Među vozačima je najviše (48%) onih koji smatraju da bi jedna puna baterija trebala biti dovoljna da s električnim automobilom mogu doći npr. od Zagreba do Splita (400 km), a po mogućnosti i dijelom puta natrag (750 km).

Nešto više od trećine (37%) optimalnim dosegom baterije smatraju udaljenost do 400 km, dok je najmanje onih (15%) koji očekuju da će s jednim punjenjem baterije moći prevaliti velike udaljenosti (više od 750 km).

Informiranost o električnim vozilima je relativno niska, što je najvećim dijelom uvjetovano manjkom interesa. Oko električnih vozila postoji puno nepoznanica koje izazivaju nesigurnost kod vozača, a veliki dio informacija koje imaju o električnim vozilima su negativne.

ELEMENTI KOJI UTJEČU NA ODLUKU O KUPOVINI ELEKTRIČNIH AUTOMOBILA:

Cijena vozila 61%

Doseg baterije 31%

Cijena nove baterije 12%

Broj dostupnih punionica 12%

Dostupnost državnih poticaja 11%

Garancija na bateriju 10%

Cijena servisa 9%

Pouzdanost vozila 9%

Vrijeme punjenja 8%

Cijena rezervnih dijelova 6%

Stupanj zagađenja okoliša 6%

Dostupnost rezervnih dijelova 5%

Kompatibilnost punjača 4%

Ubrzanje kod kretanja 1%

Nečujan rad 1%

Cijena guma 1%

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
08. prosinac 2025 16:54