HLADNA RAČUNICA

USPOREDBA TROŠKOVA: izračunali smo nakon koliko kilometara se isplati kupnja električnog auta. Već nakon 85.728 km!

Dobra je stvar što se kupnja električnog automobila osim ekološkim pobudama može opravdati i hladnom financijskom računicom. Uz državni poticaj od 80.000 kuna, znatno povoljnije redovno održavanje i jeftiniju cijenu energenta uopće ne treba biti maratonac da bi automobili na struju postao isplativ
 Ivan Lacković

Nema sumnje da će uz državni poticaj od 80.000 kuna porasti zanimanje vozača za aute na struju. I to ne samo “zelenih”, koji prije svega pate na čist zrak i ekologiju, nego i onih koji vožnju na baterije vide kao priliku za uštedu novca. Ako tome prije i nisu poklanjali pažnju, državni novac ponuđen na pladnju mnoge će nagnati na razmišljanje ima li u toj zgodnoj ekološkoj priči prostora i za financijsku isplativost. Odgovor?

Ivan Lacković

Itekako, barem ako vozač automobil na struju ne koristi samo za povremenu šminku na gradskoj špici, nego s njim svakodnevno putuje na posao, vozi djecu u školu i na sportske aktivnosti... U svakom slučaju, mora u njemu provoditi više vremena od prosječnog domaćeg vozača, koji godišnje prevaljuje mršavih 12.815 kilometara. Ili tek 35 kilometara dnevno... Isplativost u ovom slučaju proporcionalno raste s prevaljenim kilometrima, pa “maratoncima” o glavu nisu čak niti državni poticaji. Što, zapravo, i nije čudno kad se zna da najpovoljniji elektroauto na tržištu stoji prihvatljivih 176.375 kuna. Razlika je samo u tome što će uz državni poticaj – i to ovako obilne – prag isplativosti biti znatno niži.

Renault Clio 1.5 dCi 2016.
Marin Tomaš

Kako god, vožnja na struju zbilja može biti financijski isplativa, a koliko god modeli na struju u pravilu bili dvostruko skuplji od svojih klasičnih pandana. Kako to, zapravo, izgleda u konkretnom slučaju izračunali smo usporedivši troškove nabave, ali i korištenja električnog Renaulta Zoe te benzinskog i dizelskog Renaulta Clio. Sasvim očekivano, pokazalo se da je električni Zoe u startu skuplji. Kad se oduzme iznos poticaja od 80.000 kuna, cijena još uvijek iznosi 171.900 kuna. Barem kad se bira snažnija i praktičnija izvedba s baterijom od 40 kW. S druge strane, dizelski Clio 1.5 dCi od 90 KS u opremi Intense stoji 125.400 kuna, dok za jednako snažnu benzinsku izvedbu O.9 Tce Energy treba izdvojiti još manjih 111.900 kuna.

Ivan Lacković

Samim time, Zoe je u startu skuplji od dizelske izvedbe 46.500 kuna, a od benzinske čak 60.000 kuna. Previše da bi se ulaganje u električni model pri normalnom korištenju moglo isplatiti? Baš i ne. Brojke idu na ruku automobilu na struju već kad se pogledaju troškovi održavanja u četiri godine. Vlasnik Zoea platit će redovno održavanje tek 3424 kune, vozač benzinskog Clija 9473 kune, dok će za održavanje dizelske izvedbe otići 10.983 kuna. Razlog? Kod električnog auta ne treba mijenjati motorno ulje, što je inače propisano redovnim održavanjem svakih 20.000 km, a brigu ne treba voditi niti o turbopunjačima, brizgaljkama, zupčastim i klinastim remenima, alternatorima, hladnjacima, ispušnim sistemom...

Ivan Lacković

Svega toga u električnom autu jednostavno nema. Uglavnom, kad se u računicu uključi redovno održavanje, razlika u trošku se značajno smanjuje – Zoe je od dizelskog Cljia skuplji 38.939 kuna, a od benzinskog 53.951 kuna. Ipak, prava razlika u troškovima korištenja stvara se tek kad se pribroji i trošak energije potrebne za vožnju. Pa čak i ako se umjesto besplatne struje na javnim punionicama koristi ona iz kućne mreže - naš izračun pokazao je da električni Zoe tada za prolazak sto kilometara treba 15,47 kuna, ista vožnja u dizelskom Cliju plaća se 43,71 kuna, dok vožnja u benzinskom modelu stoji 62,91 kunu. Samim time, veće početno ulaganje u Zoe naspram benzinca vratit će se nakon prolaska 113.683 kilometara. Odnosno, 137.886 kilometara s dizelskim motorom. Sve skupa, međutim, izgleda znatno ružičastija za elektroautomobil kad vlasnik Zoea koristi isključivo javne punionice s besplatnom strujom. Tada električni Renault postaje isplativ u odnosnu na benzinsku izvedbu već nakon 85.728 kilometara, dok za isplativost u odnosu na dizelski motor treba prevaliti prihvatljivih 89.040 kilometara. Sve nakon toga je čisti plus...

Koliko je potrebno voziti kilometara u četiri godine, da se isplati nabava električnog automobila (scenarij sa 21 radni dan na mjesec):

Sa plaćanjem električne energije (HEP – Hepi):

U usporedbi sa benzinskim automobilom: 113.683 km, 28.421 km/g (252 radnih dan), 113 km/dan (radni dan).

U usporedbi sa dizelskim automobilom: 137.886 km, 34.472 km/g (252 radnih dana), 137 km/dan (radni dan).

Koliko je potrebno voziti kilometara u četiri godine, da se isplati nabava električnog automobila (scenarij sa 21 radni dan na mjesec):

Sa punjenjem na besplatnim javnim punionicama:

U usporedbi sa benzinskim automobilom: 85.728 km, 21.432 km/g (252 radnih dan), 85 km/dan (radni dan).

U usporedbi sa dizelskim automobilom: 89.040 km, 22.260 km/g (252 radnih dana), 88 km/dan (radni dan).

U osam godina isplativi za sve korisnike -

Uz vožnju sa ograničenom brzinom, odnosno vožnjom u urbanim sredinama i korištenjem besplatnih javnih punionica na osam godina, koliko važi garancija na baterije, Renault Zoe je isplatljiv već uz 38 km na radni dan u usporedbi sa benzinskim cliom i 36 km na radni dan sa cliom dizel (dizel ima najnepovoljnije održavanje).

Ako se plača elektrika po maloj tarifi HEP – Hepi onda je potrebno za to radnim danom sa benzincom preći 48 km, za dizelašom 46 km. To su udaljenosti, koje u okviru prosječnih pređenih kilometara u Hrvatskoj na godišnji razini. Uz to je potrebno naglasiti, da sa takim tempom u osam godina ni izdaleka korisnik ne pređe 160.000 kilometara koliko važi garancija za bateriju

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. prosinac 2024 23:32