Protiv poskupljenja

Pun tank goriva za samo 10 kuna? Moguće je, sve više Hrvata otkriva novo rješenje za gradsku vožnju

Prema aktualnim cijenama goriva, vozač dizelskog automobila će za 100 kilometara potrošiti 82,55 kuna
 Marko Todorov/CROPIX

Hrvatski vozači od početka godine bore se s visokim cijenama goriva. Prema posljednjim podacima, litra benzina košta 12,10 kuna, dok je eurodizel skočio na 12,70 kuna. Situacija pritom nije ništa bolja ni kod inozemnih susjeda, koji također bilježe rekordne cijene goriva na benzinskim postajama. Spomenuti rast nikome ne ide na ruku, no potaknuo je jedan neočekivani trend koji bi na duge staze mogao imati ogromni utjecaj na očuvanje okoliša.

Platforma specijalizirana za prodaju i kupovinu automobila Edmunds u ožujku je zabilježila porast interesa korisnika za hibridna, plug-in hibridna te električna vozila i to za 39 posto u odnosu na veljaču. Ova vijest koincidira s još jednom značajnom prekretnicom - Europsko udruženje proizvođača automobila objavilo je početkom godine da je lani po prvi puta u povijesti registriran jednak broj hibridnih i dizel automobila. Samopunjiva hibridna vozila zauzela su otprilike jednu četvrtinu ukupno prodanih osobnih automobila u 27 država članica Europske unije, a jednako toliko bilo je i vozila na dizelski pogon.

To je izuzetno veliki skok, ako usporedimo s podacima od prije 10 godina. Naime, u 2012. godini u svijetu je prodano oko 130.000 električnih automobila, a danas isti broj automobila na struju globalno tržište proguta u samo tjedan dana! Najnoviji podaci Međunarodne energetske agencije (IEA) otkrivaju da je lani prodano 6,6 milijuna električnih automobila, što je čak dvostruko više nego 2020. godine. Treba napomenuti da IEA u navedenu kategoriju električnih modela stavlja laka električna osobna i gospodarska vozila, ali i plug-in hibride.

Jeftinije gorivo

Hrvatska pritom vjerno prati trendove. Iz Strujnog kruga, udruge vozača električnih vozila, navode da su samo u posljednje dvije godine zabilježili porast od čak 318 posto po broju registriranih električnih automobila.

- Iako su električna vozila u startu još uvijek nešto skuplja od benzinskih i dizelskih vozila, brojni kupci prepoznali su dugoročne uštede koje mogu ostvariti njihovim posjedovanjem. Punjenje električnih vozila znatno je jeftinije od goriva za benzinska i dizelska vozila – kaže Tin Koren, tajnik udruge Strujni krug, te nam odmah iznosi računicu uštede.

image

Tin Koren, tajnik udruge Strujni krug

Privatna arhiva

Za primjer je uzeo potrošnju goriva električnog i dizelskog automobila na 100 kilometara. Kako navodi, prosječno električno vozilo na 100 kilometara utroši 20 kWh struje. To znači da će vozač potrošiti oko 20 kuna ako automobil puni kod kuće tijekom dnevne tarife, odnosno 10-ak kuna ako „tanka“ vozilo tijekom noćne tarife. Nadalje, na AC punionicama punjenje za 100 kilometara košta od 35 kuna do 50 kuna, a na brzim DC punionicama od 52 kune do 71 kune.

S druge strane, prosječno dizelsko vozilo troši oko 6,5 litara na 100 kilometara. Prema aktualnim cijenama goriva, vozač dizelskog automobila će za 100 kilometara potrošiti 82,55 kuna ako toči običan dizel.

Solarne elektrane

Očigledno, razlike u cijenama su značajne, a u obzir treba uzeti i da brojni vozači električnih vozila imaju mogućnost puniti svoje vozilo besplatno na određenim punionicama, kao i to da mnogi od njih imaju ugrađene solarne elektrane na kućama, čime dodatno štede na računima za gorivo.

- Prema našim izračunima, prosječnom hrvatskom vozaču koji prelazi 10-ak tisuća kilometara godišnje, električno se vozilo može isplatiti nakon četiri do pet godina korištenja, a vozačima koji voze i više kilometara od prosjeka, ta se isplativost pokazuje i znatno prije. Primjerice, vozačima koji godišnje prelaze 20-ak tisuća kilometara, električno vozilo će se isplatiti već nakon dvije godine – objašnjava Koren.

image

Ilustracija



Vlado Kos/CROPIX

Isplativost dolazi i s plug-in hibridima, automobilima čija se baterija nadopunjava, a pokreće ih elektromotor i benzinski motor. Njihova prednost je što s punom baterijom obično mogu prijeći na struju oko 50 km, što je većini ljudi dostatno za uobičajene svakodnevne potrebe.

No, benefit korištenja električnog, odnosno hibridnog vozila nije samo u potrošnji već i u drugim dostupnim pogodnostima. Kako navodi Koren, pri samoj kupovini automobila na struju moguće je dobiti različite eko popuste i državne poticaje koji subvencioniraju kupnju do čak 40 posto vrijednosti automobila ili maksimalno 70 tisuća kuna. Samim time se cijena električnih vozila nerijetko približava ili izjednačava benzinskim i dizelskim modelima, a potom samo korištenje vozila donosi brojne uštede.

Posebno osiguranje

Društveno odgovorne kompanije također znaju prilagoditi svoje usluge i na taj način nagraditi vozače hibridnih i električnih vozila. Naime, svi vozači koji u travnju ugovore obvezno auto osiguranje ili kasko osiguranje za električno ili hibridno vozilo u Wiener osiguranju ostvaruju pravo na popust u iznosu od 30 posto na premiju, a akcija vrijedi za fizičke i pravne osobe.

image

Ilustracija

Nikšta Stipaničev/CROPIX

Pritom je važno naglasiti da je popust za kasko moguće iskoristiti samo u slučaju da auto ima policu obveznog auto osiguranja ugovorenu u Wieneru. Police osiguranja kreiraju se prema željama i potrebama klijenata, uz mogućnost plaćanja na rate, a ako se klijent odluči za jednokratno plaćanje, odobrava se i dodatni popust.

- U Wieneru vjerujemo da se naša odgovornost prema okolišu očituje i u poticanju povećanja energetske učinkovitosti i smanjenja emisija štetnih plinova u prometu. S obzirom na to da upotreba energetski i ekološki prihvatljivijih vozila doprinosi navedenim ciljevima, kreirali smo posebnu ponudu obveznog auto i kasko osiguranja kojom prepoznajemo doprinos pojedinaca koji su odabrali korištenje hibridnih ili električnih automobila – navode iz Wiener osiguranja.

Prelazak na električna i hibridna vozila uistinu može imati izuzetan značaj u borbi za očuvanje okoliša. Naime, u samo godinu dana jedan električni automobil na cesti može smanjiti količinu CO2 u prirodi za otprilike 1,5 milijuna grama. To je ekvivalent količini ugljikovog dioksida koji se ispusti na četiri povratna leta iz Londona do Barcelone, što znači da budućnost uistinu može biti električna.


Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji s Wiener osiguranjem.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 20:59