PROBLEMI NA CESTAMA

Prometna nekultura u Hrvatskoj: Mjesečno 230 vozača ostane bez vozačke, ovo su najčešći prekršaji

Od 274 smrtno stradale osobe lani, 74 su vozači mopeda i motocikla i putnici na njima

Policija, ilustracija

 Mario Todoric/CROPIX

Josip Mataija, voditelj Službe za sigurnost cestovnog prometa pri MUP-u, rekao je u HTV-ovom Studiju 4 da mjesečno u Hrvatskoj oko 230 vozača ostane bez vozačke dozvole zbog učinjenih prekršaja.

Mnogo je upozorenja, ali postoji određena nedisciplina kod vozača.

- Lani što se tiče prometnih prekršaja, policija je utvrdila preko 750 tisuća prometnih prekršaja. Dakle, opet vidimo da jedan veliki broj vozača ne poštuje, a među njima imamo i onih koji stvarno ekstremno rade probleme, odnosno rade one najteže prometne prekršaje, kazao je Mataija.

Međutim, napominje da će se MUP i dalje boriti i truditi da stanje sigurnosti cestovnog prometa bude što bolje.

- Uz malo pažnje, uz malo volje, uz malo poštivanja prometnih propisa, mislim da se stanje može itekako popraviti. Međutim, ja moram ipak reći, uz sve ove naše aktivnosti, mjere, preventivne represije, ipak je pojedinac tu onaj koji mora voditi računa o svojoj sigurnosti kada je upravljao vozilom, ali i o sigurnosti svih ostalih, dodao je.

Zašto smo neoprezni u prometu?

Splet je to raznih faktora - stresa, automobila koji ponekad vlada nama, vremena, ali i starosti voznog parka.

- Prosječna starost naših vozila je 14 godina. Na našim prometnicama su još uvijek i ona vozila praktički tako zvani oldtimeri, stara 30 godina i više. I upravo kad smo radili analize, onda je normalno dogodilo se to da upravo u takvim starim vozilima su nam osobe, odnosno vozači, ginuli, kazao je.

image

Josip Mataija

Goran Mehkek/CROPIX

Starije vozilo nema sve sustave pomoći koji pomažu vozaču kada pogriješi. Ali problem je i nekorištenje sigurnosnog pojasa.

- 50 posto onih koji su trebali koristiti sigurnosni pojas, a smrtno su stradali, nije ga koristilo. Tu mislim ne samo na vozača i suvozača, nego i putnike na zadnjim sjedištima, gdje najčešće se ne koristi sigurnosni pojas, i onda najčešće oni stradavaju, otkrio je.

Procjena MUP-a je da je više od 30 osoba lani moglo ostati živo da je koristilo pojas.

- A što se tiče djece, pa, opet smo u jednom apsurdu. Dakle, policija mora kažnjavati roditelje ili djedove, bake zbog sigurnosti njihove djece, ali još, nažalost, imamo i jedan broj tih neodgovornih roditelja koji prevoze djecu onako kako ne treba, dakle, niti ih vežu, pa čak i na prednjim sjedalima nevezane, bez sjedalica i onda isto tako, posljedice nesreće za tu djecu su puno, puno teže nego što bi to bilo da su bili vezani, pojasnio je.

Ako preventivne akcije nemaju efekta kod vozača, onda su tu radari, kamere, kazne i na kraju ukidanje vozačke dozvole te oduzimanje automobila.

- Radare mi trenutno imamo na nekih 400 lokacija, postavljena kućišta za radare, imamo 117 radara, međutim upravo smo započeli s nabavkom, odnosno postavljanjem jednog većeg broja kućišta, dakle postavljamo 115, otkrio je.

Nakon što se završi postavljanje fiksnih radara, na 550 pozicija na području Republike Hrvatske mjerit će se brzina.

- Postavili smo ga na one prometnice gdje je bilo prekoračenje brzina, odnosno na tim mjestima su se događale teške prometne nesreće zbog brzine. Otkad smo ih postavili, nema tih prometnih nesreća, a vozači su usporili i to je ono što smo mi htjeli, rekao je.

Mjesečno 230 vozača ostane bez vozačke dozvole

Vozačka dozvola, kaže, nije nešto što se jednom izda i traje, postoji sustav negativnih prekršajnih bodova.

- Za najteže prekršaje dobivate po šest, za druge tri, jedan i onda ako u roku od dvije godine mladi vozač sakupi devet, ovi ostali vozači dvanaest negativnih prekršajnih bodova, vozačka dozvola se automatski ukida, objasnio je Mataija za HRT.

Nakon toga slijedi postupak polaganja teorijskog i praktičnog dijela autoškole, dakle sve ispočetka.

- Mjesečno negdje 230 vozača u Hrvatskoj ostane bez vozačke dozvole, otkrio je.

- Nećete vi dobiti negativne prekršajne bodove za one sitnije prekršaje, međutim, šest negativnih bodova dobivate za krivi smjer na autocesti, brzoj cesti, namjerni prolazak kroz crveno, vožnja pod utjecajem alkohola, ali ona koncentracija je iznad 1.5, vožnja pod utjecajem droga, dodao je.

image

Policija, ilustracija

Srdjan Vrancic/CROPIX

Oduzimanje automobila

Stroga su pravila za vozače koji grubo krše prometne propise i tako ugrožavaju sebe, ali i ostale sudionike u prometu.

- Vi u roku od tri godine morate biti dva puta pravomoćno kažnjeni za taj prekršaj i treći puta, dakle, ne oduzima se vama vozilo istog trenutka, treći puta ako napravite jedan od tih najtežih prekršaja, u tom trenutku mi kao policija privremeno oduzimamo vozilo, a sud bi morao donijeti odluku u roku od 15 dana što s tim vozilom, pojasnio je.

- Od početka primjene te odredbe u Zakonu o sigurnosti i prometanju cestama, od 1. kolovoza 2019. godine, 1148 vozila je privremeno oduzeto, od toga odlukom suda 215 vozila je trajno oduzeto, dodao je.

- Ono što je lani bilo zabrinjavajuće su vozači mopeda i motocikla. Od 274 smrtno stradale osobe, 74 su vozači mopeda i motocikla i putnici na njima, dodao je.

Dolaskom toplijeg vremena, mnogi se odlučuju na vožnju bicikla ili romobila kao prijevoznog sredstva. Mataija ističe da su jedna od najnediscipliniranijih skupina sudionika u prometu upravo biciklisti.

- Puno puta vidite i dođete u situaciju da svi ostali vozači stanu na pojavu crvenog svjetla. biciklisti jednostavno ne. Puno puta ćete ih naći da voze u zabranjenom smjeru, po jednosmjernim ulicama. Dakle, i oni sami ugrožavaju sebe i krše prometne propise, kazao je.

- Što se tiče električnih romobila, mi smo ih svrstali u kategoriju osobnih prijevoznih sredstava, pa mislim da je zakonski okvir koji smo postavili dobar i pogođen, zaključio je.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
11. studeni 2024 20:20